Морально-етичні проблеми, пов’язані з життям творчої інтелігенції (за драмою «Талан»)
М. П. Старицький -талановитий поет, прозаїк, драматург, перекладач, визначний культурно-громадський діяч, сучасник і друг М. Лисенка, Лесі Українки, І. Франка. Особливою сторінкою в славетній книзі творчості цього художника слова є драматургія.
Творчість М. Старицького-драматурга стоїть в одному ряду з творчістю корифеїв українського театрального мистецтва – І. Карпенка-Карого, М. Л. Кропивницького, М Заньковецької, М. Садовського, П. Саксаганського.
Свою театральну діяльність М. Старицький розпочав тоді, коли українська драматургія,
Отже, гостро на той час стояло питання репертуару, і М. Старицький береться за благородну справу розвитку національного театру, добре розуміючи його популярність серед народу. Від того, що цей театр ставитиме, які ідеї пропагуватиме, залежить його доля.
Зроблене М. Старицьким на ниві українського національного театрального мистецтва важко переоцінити.
Перу Старицького належить драма «Талан», присвячена інтелігенції. У центрі драми – життєва доля талановитої актриси Марії Лучицької, прототипом якої у багатьох ситуаціях була видатна українська трагедійна актриса Марія Заньковецька.
М. Старицький вперше в нашій літературі звернув увагу на складні творчі будні акторів професійної національної труни. Різні люди входили до її складу: і ті, що бачили в театральній діяльності лише джерело прибутків, і ті, хто вважав, ніби мистецтво повинне бути виключно розважальним. Та, на щастя, були й ті, які вірили у високе суспільно-виховне та естетичне призначення театру, який мусить нести в маси глядачів серйозні думки, високі ідеї засобами рідної мови, показувати народне життя з його радощами і горем, одвічними проблемами й сподіваннями.
Марія Лучицька – одна з тих, хто вважає театр храмом високого служіння митця народові. Нелегко цій прекрасній жінці жити й працювати в атмосфері інтриг, підступності, нещирості, заздрощів. Талановитому митцю завжди важко, бо «метушлива бездарність» не терпить конкуренції. Але актриса з гідністю проходить свій життєвий шлях, до останньої хвилини залишаючись вірною сцені, вірячи у велике майбутнє українського театру.
Схожі твори:
- Твір на тему: “Морально-етичні проблеми у п’єсах Карпенка-Карого і Старицького” На рубежі XIX-XX століть в Україні дещо ослабли сталеві лещата російського самодержавства і нарешті було завойоване елементарне право на існування національного театрального мистецтва. Подвижники української культури постали перед вибором: продовжувати боротьбу за подальшій духовний розвиток народу в тих умовах, що склалися, чи погодитися с ситуацією. Одним з основних завдань українських письменників і драматургів на цьому […]...
- Морально-етичні проблеми у п’єсах І. Карпенка-Карого і М. Старицького Талановиті письменники та драматурги Іван Карпеко-Карий та Михайло Старицький внесли великий вклад у розвиток української літератури. У своїх творах вони підіймали важливі теми, які актуальні й в наш час. Морально-етичні проблеми яскраво простежуються у таких п’єсах І. Карпенко-Карого “Мартин Боруля”, “Хазяїн”, “Безталанна” та п’єсі М. Старицького “За двома зайцями”. Ці твори написані в реалістичній манері. […]...
- Твір на тему: “Життєвий вибір Марії Лучицької” за драмою М. Старицького “Талан” М. Старицький увійшов в українську літературу як перекладач, видавець, поет і прозаїк, але найяскравіше талант цієї незвичайної людини проявився у якості драматурга, режисера і організатора театральних труп. Немає ніякого сумніву, що М. Старицький є одним з корифеїв українського театру і драматургії в цілому. Митець спрямував свою творчість і усі свої зусилля на служіння українському народові, […]...
- Морально-етичні проблеми в комедії «Мартин Боруля» Драматургічна спадщина І. К. Карпенка-Карого – це самобутнє й цікаве явище в історії вітчизняної театральної культури. Невмирущу славу принесли митцеві його сатиричні комедії: «Сто тисяч», «Хазяїн», «Суєта». Сюди ж належить і комедія «Мартин Боруля», яка піднімає важливі морально-етичні проблеми і цим самим стає в ряд безсмертних творів. Драматург високо підносив роль сміху як засобу боротьби […]...
- Морально-етичні проблеми у повісті “Кайдашева сім’я” І. С. Нечуй-Левицький постійно цікавився таким важливим осередком суспільства як сім’я. У багатьох його творах акцентується увага на тих духовних! цінностях, які склалися впродовж століть в українській родині. Важко переоцінити їх значення у ставленні та формуванні особистості. Але інколи обставини складаються так, що людина відходить від морально-етичних устоїв селянської родини, не дотримується їх, і тоді […]...
- Морально-етичні проблеми в комедії Івана Карпенка-Карого “Мартин Боруля” Драматургічна спадщина І. К. Карпенка-Карого – це самобутнє й цікаве явище в історії вітчизняної театральної культури. Невмирущу славу принесли митцеві його сатиричні комедії: “Сто тисяч”, “Хазяїн”, “Суєта”. Сюди ж належить і комедія “Мартин Боруля”, яка піднімає важливі морально-етичні проблеми і цим самим стає в ряд безсмертних творів. Драматург високо підносив роль сміху як засобу боротьби […]...
- Твір на тему: “Морально-етичні проблеми сучасності, які мене хвилюють” Особисто я не вважаю, що сучасні люди так вже сильно відрізняються від тих людей, які жили сто, двісті чи навіть триста років тому. Тому, як мені здається, морально-етичні проблеми сучасного суспільства точно такі ж, якими вони були в минулі часи. Людина в усі часи була слабкою і робила неблагородні, непорядні та безвідповідальні вчинки, точно так […]...
- Морально-етичні проблеми роману Л. Костенко “Маруся Чурай” Роман Ліни Костенко “Маруся Чурай” здається мені чи не найбільшим літературним звершенням поетеси. Він дуже багатий проблематикою, і то такою, що досі не втратила своєї актуальності ні для України, ні для українців, ні для людства взагалі. Цей твір – історія про кохання і зраду. А ще – про тлінне й нетлінне, про шляхетне і нице, […]...
- Морально-етичні проблеми в оповіданні Е. Гуцала “Хто ти?” І. Оповідання Є. Гуцала “Хто ти?” (Оповідання “Хто ти?” відзначається глибиною зображених образів та значенням порушених морально-етичних проблем. Воно змушує читачів замислитися, зачіпає їхні душі та не залишає байдужими.) ІІ. Проблематика оповідання “Хто ти?” 1. Образ матері Галі Одарки. (Одарка покинула свою маленьку дочку Галю, віддала її у притулок. Галя не знала ні свого батька, […]...
- Морально-етичні проблеми кіноповісті О. Довженка “Зачарована Десна” Майстри слова надавали важливого значення народній моралі, показові її впливу на формування характеру і світогляду людей. Шевченківська жага поставити слово на сторожі поневоленого народу була провідною зорею в житті і творчості кращих українських письменників. З цього погляду заслуговує пильного аналізу кіноповість О. Довженка “Зачарована Десна”, яку без перебільшення можна назвати найкращим автобіографічним твором в українській […]...
- Морально-етичні проблеми в романі «Маруся Чурай» «Маруся Чурай» без будь-якого перебільшення стала загальнокультурним явищем, давала і зараз дає духовне здоров’я і творчий тонус, вчить добру і гідності. Морально-етичні проблеми в романі Ліна Костенко ставить і вирішує на прикладі життя двох родин, протиставлених одна одній, – Чураїв і Вишняків. Чураї являють кращі, лицарські сили народу. Це сильні особистості, творчі здібності яких можуть […]...
- Морально-етичні проблеми в оповіданні Є. Гуцала “Сім’я дикої качки” Непрості морально-етичні проблеми порушує Є. Гуцало в оповіданні “Сім’я дикої качки”. Ми знайомимося з його героями Тосею та Юрком і довідуємося, що вони встигли вже кілька разів посваритися й помиритися. Вже це підказує нам, що у кожного з них – свій характер, своя позиція та свій погляд на життєві ситуації. Тося прагне товаришувати з Юрком: […]...
- Морально-етичні проблеми в оповіданні Є. Гуцала “Сім’я дикої качки” Євген Гуцало у своїх новелах, повістях і романах змалював багато персонажів дітей, які чарують читачів неповторністю характерів, чистотою своїх почувань і помислів. На противагу цій чистоті письменник викриває і вади у серці та поведінці деяких героїв, ніби пропонуючи нам самим замислитися і дати їм власну оцінку. Непрості морально-етичні проблеми порушує Є. Гуцало в оповіданні “Сім’я […]...
- Морально-етичні проблеми у романі “Маруся Чурай” Ліни Костенко “Маруся Чурай” без будь-якого перебільшення стала загальнокультурним явищем, давала і зараз дає духовне здоров’я і творчий тонус, вчить добру і гідності. Морально-етичні проблеми у романі Ліна Костенко ставить і вирішує на прикладі життя двох родин, протиставлених одна одній, – Чураїв і Вишняків. Чураї являють кращі, лицарські сили народу. Це сильні особистості, творчі здібності яких можуть […]...
- Твір на тему: “Морально-етичні проблеми людських стосунків, порушених у творі А. Дімарова “Блакитна дитина” Навряд чи існує такий твір, який повністю позбавлений якоїсь моралі або етичних проблем. Кожен автор, будучи освіченою і ерудованою людиною, бажає підняти перед своїм читачем якісь проблеми, щоб змусити його замислитись над тим, що турбує автора й змушує замислюватися про життя і буття. Не є винятком і повість Анатолія Дімарова під назвою “Блакитна дитина”. У […]...
- Твір по драмі М. Старицького “Талан” Крім п’єс про українське село, М. Старицький написав низку драматичних творів з життя інтелігенції, найвизначнішим з яких є драма “Талан”. Тему її визначив сам автор, указавши, що це “драма із побиту малоруських акторів”. Йдеться в ній про трагічну долю талановитої української актриси в умовах Російської імперії. Прототипом образу головної героїні Марії Лучицької була геніальна українська […]...
- Твір на тему ” У чому інтерес Старицького до проблеми мистецького життя свого часу?” Колись М. Старицький написав І. Франкові: “Я думаю, що моя сила найбільша у драмі”. Ці його слова стали пророчими, бо його п’єси стали невмирущими і досі їх ставлять у українських театрах. Таке ставлення до творчості письменника цілком закономірне, бо у всіх, без винятку, драматичних творах М. Старицького ми можемо побачити повноцінні характери людей, які діють […]...
- Морально-етичні ідеали творчості поета-філософа Григорій Сковорода – видатний український філософ, просвітитель, письменник-гуманіст XVІІІ століття. Автор філософських і педагогічних трактатів, поетичних творів, перекладів, проповідей, притч, байок, він був високоосвіченою людиною свого часу, його геній зростав на народному грунті. Наскрізною ідеєю філософії й художньої творчості Сковороди є пошук людського щастя. Мислитель прагнув пізнати сенс людського життя і вбачав його не в […]...
- Твори на морально-етичні теми ...
- Морально-етичні уроки доброти в повістях Григора Тютюнника Доброта, любов, чуйність, порядність, самопожертва – в наш час ці слова стали майже анахронізмами. Існує така думка, що суспільство деградує через соціально-економічні чинники. Але ж за часів війни були не кращі умови життя: людина вмить могла втратити все: рідних, дім і попри те залишалася Людиною. Яскравим прикладом цьому може послужити Климко, головний герой однойменної повісті […]...
- Засудження фальші поміщицького лібералізму в драмі «Не судилось» В історії української культури серед постатей, які викликають подив і шану розмаїттям таланту, неминуче згадується Михайло Старицький – поет і драматург, прозаїк і перекладач, режисер, актор, керівник театральних труп. У 1883 році він очолив професійну українську театральну трупу. Старицький створив новий хор і оркестр, обновив декорації, костюми й реквізит, поліпшив умови життя театральних працівників. Дбав […]...
- Твір на тему: “Які морально-естетичні проблеми в сучасному житті вас хвилюють?” Сучасний світ таїть у собі безліч прихованих пасток, готових відокремити нас від загальнолюдської розсудливості. Фільми і кліпи показують нам розпусту, насильство і вбивства. Барвиста реклама і тут, і там яскравими фарбами кричить нам, що без цієї нової моделі джипу або без відпочинку в Єгипті наше життя не вдалася. І ми стрімголов біжимо заробляти гроші, щоб […]...
- Проблеми, пов’язані з конфліктами (твір-роздум на морально-етичну тему в публіцистичному стилі) Відколи існує людство – були конфлікти, були війни. Причини кожного випадку начебто називають різні, але легко переконатися в тому, що насправді причина одна й та ж – неповага до інших людей, бажання панувати й підкоряти собі, утверджуючи свою зверхність. Мені невідомий жодний факт конфлікту, який стався через якесь непорозуміння. Бувають звичайні війни як прояв державної […]...
- Unusual Notice Mr. Robinson had to travel somewhere on business, and as he was in a hurry, he decided to go by air. He liked sitting beside a window when he was flying, so when he got on to the plane, he looked for a window seat. He found that all of them had already been taken […]...
- Трагічна доля Галілея (за драмою Б. Брехта “Життя Галілея”) Німецький драматург, творець нового “епічного театру”, з життєвою позицією революціонера – прагненням змінити світ. Вершини драматургії Брехта: “Добра людина з Саузана” (1938-40), “Матінка Кураж та її діти” (1939-41), “Життя Галілея” (1938-39). У “Матінці Кураж…” автор звертається до подій Тридцятилітньої війни (XVII століття), намагаючись застерегти сучасників від війни у майбутньому. Брехт апелює до “маленькоїлюдини”, до “натовпу”, […]...
- М. П. Старицький – “батько українського театру” М. П. Старицький – “батько українського театру” “Батьком українського театру” назвав Михайла Петровича Старицького Іван Франко, відзначивши його видатну роль у становленні й розвитку вітчизняної драматургії. В українському театрі М. Старицький був і драматургом, і автором, і режисером, і організатором театральних труп. Його перу належать п’єси, в основу яких покладено гострі соціальні конфлікти, характерні для […]...
- «Батько українського театру» (історична драматургія Старицького) «Батьком українського театру» назвав Михайла Петровича Старицького Іван Франко, відзначивши його видатну роль у становленні й розвитку вітчизняної драматургії, В українському театрі М. Старицький був і драматургом, і автором, і режисером, і організатором театральних труп. Його перу належать п’єси, в основу яких покладено гострі соціальні конфлікти, характерні для пореформеної України: «Не судилось», «Ой не ходи, […]...
- Батько українського театру (історична драматургія Михайла Старицького) “Батько українського театру” (історична драматургія Михайла Старицького) “Батьком українського театру” назвав Михайла Петровича Старицького Іван Франко, відзначивши його видатну роль у становленні й розвитку вітчизняної драматургії. В історію літератури він увійшов як поет, прозаїк, видавець, перекладач творів російських та західноєвропейських класиків, але найяскравіше його талант проявився в українському театрі, де М. Старицький виступав і драматургом, […]...
- Твір на тему Традиції Т. Шевченка в поезії М. Старицького Про лірику М. Старицького написано не так багато досліджень. Одною з перших розвідок була стаття І. Франка “Михайло Старицький”. В цій праці І. Франко вказав на те, що М. Старицький-поет спрямував українську поезію обличчям до потреб соціального життя, був першим, кому доводилось проламувати псевдошевченківські шаблони і виводити нашу поезію на широкий шлях творчості Пізніше окремі […]...
- Трагічна доля Галілея (за драмою «Життя Галілея») Бертольд Брехт своєю світовою славою забов’язаний театру. В кінці 20-х років Брехт сформовує теорію «епічного театру», який був протилежністю «драматичному». Головний принцип епічного театру Брехта – «ефект очуження». Цей принцип передбачає незвичайне зображення звичайного. Проблеми моральної відповідальності людини за все, що відбувається в світі, Брехт гостро поставив у драмі «Життя Галілея». За жанром – це […]...
- Твір на морально-етичну тему Пісня – це йоли душа сповідається Усі свої радощі, негаразди та сподівання люди за всіх часів висловлювали у мистецтві, зокрема у піснях. Пісня як така виникла у сиву давнину. На зорі виникнення людства пісня супроводжувала щоденну працю людей, люди співали у часи дозвілля, загадкові шамани використовували магічні пісні у своїх ритуалах, Тож пісенна творчість посідала неабияке місце як у житті прадавньої […]...
- Трагізм творчої долі Олександра Довженка Якби здійснилося все те, про що мріяв О. Довженко, яким би щасливим стало людство! Олександр Петрович – унікальна постать в історії України. Доля наділила його щедрим талантом: він умів любити – Україну, її народ, своїх батьків, природу, своїх дружин, творчість, літературу, кіно, живопис, будь-яку цікаву творчу справу. Це наш і письменник, і кінорежисер, і художник, […]...
- Проблеми мистецького життя в драмі М. Старицького “Талант” “Я думаю, що моя сила найбільша у драмі”, – писав М. Старицький І. Франкові. Це й справді так. Його п’єси стали невмирущими. У всіх без винятку драматичних творах митця ми бачимо повноцінні людські характери, що діють у яскраво змальованих автором обставинах. До речі, саме у зовнішній обстановці дії, в побуті нерідко шукає митець додаткові художні […]...
- Трагічна доля Галілея за драмою Бертольта Брехта “Життя Галілея” Трагічна доля Галілея за драмою Бертольта Брехта “Життя Галілея” Бертольт Брехт увійшов в історію німецької літератури як оригінальний поет і прозаїк, теоретик мистецтва, але своєю світовою славою він забов’язаний театру. Драми Брехта завоювали собі сцени всього світу. Ранні твори його пов’язані з епохою Першої світової війни і революційної кризи в країні. Наприкінці 20-х років Брехт […]...
- Проблема інтелігенції й революції Початок XX століття З’явилося переломною епохою в долі Росії. Революція, Громадянська війна змінили не тільки соціально-політичну обстановку в країні, вони сильно вплинули на думки, настрої людей. Багато хто втратили віру, опору в житті. Все навколо перевернулося з ніг на голову. Людині важко було орієнтуватися в божевільної світі, де старі, існуючі протягом сторіч цінності зруйновані, а […]...
- Драматизм творчої біографії Павла Тичини Василь Стус, який досліджував творчість Павла Тичини, писав: “Доля Тичини воістину трагічна. В історії світової літератури, мабуть, не найдеться іншого такого прикладу, коли б поет віддав половину свого життя високій поезії, а половину – нещадній боротьбі зі своїм геніальним обдаруванням”. Так, творча біографія Павла Григоровича Тичини позначена драматизмом, хоча починалася вона досить спокійно і впевнено, […]...
- Особливість творчої манери Хемінгуея Ким є для нас особистість цього письменника, який викликає досить суперечливе ставлення до себе? На початку ХХ століття він був для солдатів «батьком Хемінгуеєм», а ким він є для людства початку ХХI століття? Людина надзвичайних здібностей, яка привертає увагу не тільки творами, а й життям. Катастрофічна доба першої світової війни, революцій, переворотів залишила ознаки катастрофічності […]...
- Євген Рафалович – представник нового покоління української інтелігенції Іван Якович Франко, відомий поет та прозаїк, написав соціально-психологічну повість “Перехресні стежки”. У ній автор змалював життя селян на зламі XІX-XX століть. Серед того безправ’я та “гнилого супокою” з’являється нова людина, що є зовсім іншою. Він з іншої формації, його погляди на життя, спосіб жити не відповідають тому життю, яке ведуть пани цього містечка. Євген […]...
- “Маруся” Г. Квітка-Оснвяненки – це Малоросія з її поетичною природою, з її поетичним життям простого народу, з її поетичними звичаями ів На початок XIX століття скринька української літератури мала в своєму запасі багато високохудожніх драматичних творів, а ось нової прози на той час ще не було. Добре відомо, що повністю охопити всю многогранність суспільного життя може лише епічна проза. Тому поява творів Г. Квітки-Основ’яненки стала продовженням літературного вкладу І. Котляревського и довела зрілість і художню […]...
- Між життям і смертю, твір за повістю Г. Квітки – Основ’яненка “Маруся” Ви, мабуть, читали “Вечори на хуторі біля Диканьки” М. Гоголя? Так от, твори Г. Квітки-Основ’яненка – це ніби продовження цієї повісті. Тільки там немає ні страшних потвор, ні чортів (є, правда, відьми)-. Але подібні вони до “Вечорів…” своєю селянською тематикою, тим незвичайним малоросійським колоритом, який в той час чарував не тільки самих українців, а й […]...