Аналіз поеми Олександра Блока “Відплата”
З найбільшою силою ідея гніву і помсти, ідея заколоту виражена в поемі “Відплата” і в прилеглій до неї циклі віршів “Ямби”, що представляє вершину громадянської лірики Блоку. “Поема” Відплата “була задумана в 1910 році і в головних рисах накидана в 1911 році”,-писав Блок у передмові до цього твору. Поема писалася, коли “вже був відчутний запах гару, заліза і крові”. Блок намагався передати в ній свої думки і настрої, своє передчуття насувається бурі. Ці передчуття і очікування становлять лейтмотив поеми. “Відплата”
Блок вивчав самі різноманітні історичні матеріали, мав намір відбити (частково і відбив) найбільш значні події в житті Росії: замах на Олександра ІІ, студентські хвилювання, “польську смуту”, похорон Т. Шевченка, Діяльність революційних демократів, рух народників, реакцію 80-х років, напередодні
“В епілозі, – писав він, – повинен бути зображено немовля, якого тримає і заколисує на колінах проста мати; … син росте; … він починає говорити по складах слідом за матір’ю:” І я піду назустріч солдатам… І я кинуся на їх багнети… І за тебе, моя свобода, зійду на чорний ешафот “.
В яскравих художніх образах, У суворих ямбічних віршах, в яких відчувається пружний ритм пушкінського “Мідного вершника”, відтворює Блок історичну картину Росії, зіставляє два століття:
Століття дев’ятнадцятий, залізний,
Воістину жорстокий вік.
Тобою в морок нічний, беззоряні
Безтурботний кинутий людина!..
У ті роки далекі, глухі,
У серцях панували сон і імла:
Побєдоносцев над Росією
Простяг совині крила…
Двадцяте століття… Ще бездомней,
Ще страшніше життя імла
Ще чорніша і огромней
Тінь Люциферова крила.
Блок створив також цикл віршів “Відплата” (1908-1913). Якщо у вірші 906 року “Русь”, де Росія представлена як казкова країна з переказами старовини, Блок розглядав чарівників, чаклунів як романтичні атрибути стародавньої Русі, то тепер чаклун у нього – зловісне чудовисько, Побєдоносцев, якого ще в 908 році в статті про Л. . Товстому Блок назвав упирем. Представлення поета про чорні силах Росії частково перегукується з гоголівським фольклорним образам, зокрема до образу чаклуна в “Страшної помсти”. 2 жовтня 905 року Блок писав А. Білому з приводу статті останнього “Луг зелений”: “Більше близького, ніж в тебе про пані Катерині, мені немає нічого”. Блок мав на увазі трактування О. Білим образу пані Катерини в повісті Гоголя: “Росія уподібнилася символічного образу сплячої пані Катерини, душу якої вкрав страшний чаклун, щоб катувати і мучити її в чужому замку… У колосальних образах Катерини і старого чаклуна Гоголь невмируще висловив ловлення сплячої батьківщини – Красуні.
У поемі “Відплата” ця концепція відгукнулася по-новому: у символічних образах сплячій красуні-Росії і чаклуна Побєдоносцева:
Він дивним колом окреслив
Росію, заглянувши їй в очі
Скляним поглядом чаклуна;
Під розумний говір казки чудний
Заснути красуні не важко,
І змарніло вона,
Заспати надії, думи, пристрасті…
Образ страшного чаклуна, хижого птаха переслідував уяву Блоку до Жовтня, відірвавшись від свого прообразу – Побєдоносцева і перетворившись на широке соціальне узагальнення. Таке зображення Росії зовсім не говорить про песимізм Блоку: адже ці похмурі картини були пов’язані з буржуазною Росією. Поет жив мрією про революційну бурі, про радісних перервах:
І відразу від життя,
І до неї божевільна любов,
І пристрасть і ненависть до вітчизни…
І чорна, земна кров
Обіцяє нам, роздуваючи вени,
Всі руйнуючи рубежі,
Нечувані зміни,
Небачені заколоти.
Свій оптимізм, Віру в оновлення життя, своє розуміння цього, людського в ній Блок висловив в яскравій, афористичною фразою:
Зітри випадкові риси –
І ти побачиш: світ прекрасний.
Пізнай, де світло, – зрозумієш, де темрява.
Поема “Відплата”, як уже говорилося, не була завершена. У 1919 році поет зізнавався, що не відчуває “ні потреби, ні охоти закінчувати поему, повну революційних передчуттів, в роки, коли революція вже відбулася”. І тим не менш поема має велике мистецьке і пізнавальне значення. Вона показує, який величезний крок у своєму розвитку зробив Блок від “Віршів про Прекрасну Даму” за порівняно короткий період. З іншого боку, поема свідчить, що шлях Блоку до революції був природним і закономірним. З чернеток “Відплати” Блок вилучив ряд уривків і об’єднав у цикл “Ямби”; сюди увійшло 2 невеликих віршів, написаних з 1907 по 1914 рік.
Глибоко значно саме заголовок циклу. Справа не просто в тому, що вірші цього циклу (як і поема “Відплата”) написані чотиристопним ямбом. У ці роки Блок наполегливо прагнув узгодити свою поезію з життям. Світ сприймався ним музично – в звуках, шумах, ритмі. У передмові до поеми “Відплата” він писав:
“Я думаю, що найпростішим вираженням ритму того часу, коли світ, який готувався до нечуваних подіям, так посилено і планомірно розвивав свої фізичні, політичні та військові м’язи, був ямб. Ймовірно тому спричинило і мене, здавна гнаного по світу бичами цього ямба, віддатися його пружної хвилі… “Пролог поеми завершується виразною рядком:” Дроби, мій гнівний ямб, каміння! “