Життя й творчість Івана Андрійовича Крилова
Іван Андрійович Крилов пройшов сувору школу життя, смог відбити свій досвід у прекрасних байках ставших невід’ємною частиною класичної російської літератури. Втративши батька й годувальника в дев’ять років, Крилов рано вступає в самостійне життя, служить переписувачем у канцелярії закуткової Твері, а переїхавши в Петербург, починає писати п’єси, комічні опери, водевілі й трагедії, видає журнал Пошта Парфумів
У своїх творах Іван Андрійович різко критикує кріпосне право й поміщиків, малює розкладання вдач дворянського суспільства.
У сатирі Похвальне мовлення на згадку мого дідуся, під видом прославляння якогось поміщика, Крилов жорстоко знущався із кріпосництва. Мовлення цю вимовляв дворянин-кріпосник: він у захваті від дарувань дідуся, наприклад, по частині мисливських набігів на селянські поля. Він говорить: Не думайте ж… щоб я виставляв його прикладом в одному полюванні; ні, це було одне з останніх його дарувань; крім цього, мав він тисячу іншому, пристойному й необхідних нашому братові дворянинові; він показав нам, як повинне проживати в тиждень шляхетній людині те, що дві тисячі підвладних йому простолюдинів виробляють у рік; він знамениті подавав приклади, як ці дві тисячі чоловік можна перетнути в рік разу два-три с пользою…
Обстановка в Росії напружена внаслідок Французької буржуазної революції. Зухвалість молодого Крилова і його друзів не могла не привернути увагу уряду. Журнал Глядач закритий, але Крилов з товаришем починає видавати Санкт-Петербургский Меркурій, ще більш різкий і сміливий, чим два попередніх. Незабаром журнал закривають, а Івана Андрійовича виганяють зі столиці як неугодного дворянському уряду письменника. Він змушений жити в провінції в ролі секретар^-приживала. Переміняються царі, пожвавлюється політична життя
Крилов вертається в столицю. Тепер він міняє тактику. Його новою зброєю стає байка, тому що в умовах найжорстокішої реакції говорити правду відкрито неможливо. Він переходить на мову іносказань і алегорій. За кілька років Крилов стає визнаним байкарем. В 1812 році він надходить на службу в Публічну бібліотеку, де проробить 29 років. Літературна діяльність Івана Андрійовича завершилася в 1836 році, в 1844 році він помер
Пушкін і Бєлінський високо цінували байки Крилова. Олександр Сергійович називав його істинно російським поетом з лукавством розуму, з насмішкуватістю й мальовничим способом виражатися. Крилов письменник-реаліст. Він малює у своїх байках всю Росію з Львом царем на чолі, Росію чиновників хабарників і грабіжників; поміщиків тунеядцев і гнобителів. У його байках яскраво показана й Росія селянська, трудова, пригноблена. Байки Крилова не загальні моралі позачасового, внеисторического порядку, а гострі сатири, написані на злість дня
У байці Орел і Кріт Крилов розповідає, про те, що цар птахів не захотів прислухатися до скромного голосу Крота й за це поплатився
Орел з Орлицею вдвох…
И, вибравши гіллястий дуб, високої
Гніздо в його вершині стали вити
Кріт доповів:
Що цей дуб для їхнього житла не годиться
Но кстати ли Орлу принять совет из норки…
Але один раз, вертаючись із багатим видобутком до пташенят, Орел побачив:
Дуб його звалився,
И придушило їм Орлицю й дітей…
Байкар жадає від царя людей уваги до голосу народу, що краще, ніж присяжні пануючи, бачить, у чому хвороба держави. Про тунеядцах-дворянах, про трудівників-селян говорить Крилов у байці Собака й Кінь:
Звичайно, Кінь відповідала:
Твоя правдиве мовлення;
Однак же, коли б я не оралася
Те нема чого б тобі тут було й стерегти…
Для автора немає питання, хто краще: дворяни й поліцейські (Собака) або селяни, які орють землю
У байці Вовк і Ягня перша ж фраза пояснює суть:
У сильного завжди неспроможний винуватий
И майже афоризмом закінчується: Ти винуватий уже тим, що хочеться мені їсти. Мова Крилова це справді народна, реалістична російська мова. Він користується у своїх байках влучними образними висловами, які зробили його добутку незабутніми, живим джерелом мудрості
А ви, друзі, як не сідаєте
Все-таки в музиканти не годитеся
Це наша класика, що ми повинні знати й пишатися