Ідейно-художня своєрідність п’єси М. Горького “На дні”
В історії російської культури чимало імен, відомих усьому світу. Серед них гідне місце займає ім’я М. Горького. Як художник, він збагатив світову літературу новими темами, сюжетами, конфліктами та образами. Серед творів Горького п’єса “На дні” займає особливе місце. Письменник показав у ній життя ізгоїв, людей, що розірвали зв’язки з суспільством і начисто залишених їм. На мій погляд, дуже цікаво те, що віковічний філософський спір про людину ведуть не витончені представники інтелігенції, а люди з самих нижніх поверхів життя, роззуті
Спори, пристрасне і емоційне обговорення питань, що хвилюють людину, дозволяє зробити досить точний висновок про
У п’єсі різко зіставлені образи героїв, їхні думки, почуття і переживання. Гострі діалоги захоплюють увагу читача, створюють атмосферу напруженості і конфліктності. Горький вживає яскраві, ємні слова для вираження головної ідеї – про призначення Людини.
Поняття “людина” відкривається у творчості письменника різними гранями, навіть у тих творах, де, як і в п’єсі “На дні”, увагу зосереджено на темні сторони життя. Характерною особливістю п’єси є те, що в ній особливо голосно звучить гімн Людині, як би на противагу страшним умов життя, злиднях і безвиході.
Література колишніх років, зображуючи “маленьких” людей, принижених і ображених, висловлювала глибоке співчуття до них. Але коли люди перестають бути “маленькими”, однієї жалості до них стає недостатньо. Мені здається, що образ мандрівника-утішника Луки введений почасти й для того, щоб підкреслити цю думку. До цих пір образ цього “апостола втішає брехні” викликає бурхливі суперечки. Хто він – позитивний герой чи негативний, шкодує він людей або байдужий до них, прагне зцілити їх втіхи або переслідує інші цілі? Я згодна з точкою зору Б. Бялика, що в самій постановці питання таїться помилка, “нерозуміння всієї складності і глибини горьківської п’єси. Справа не в тому, чи шкодує Лука людей (звичайно, шкодує), і чи хоче допомогти їм своїми втіхи (звичайно, хоче), а в тому, як він розуміє людей, як оцінює людини “.
З одного боку, Лука бачить людину в кожному мешканця нічліжки. Але разом з тим подібна жалість увазі безсилля що-небудь змінити в житті. Втіхи Луки підтримують ілюзії, якими живуть персонажі п’єси, намагаючись відгородитися від навколишнього гидоти. І дія “казок” Луки чимось нагадує наркотики: вони не виліковують недугу, але дозволяють людині на якийсь час зменшити біль, відчути себе краще.
Все це відчуває і розуміє Сатин. Я думаю, що саме тому він говорить: “Він (Лука) … подіяв на мене, як кислота на стару і брудну монету…”. Знаменитий монолог Сатіна: “Людина! Це – чудово! Це звучить… гордо! Людина! Треба поважати людину! Не шкодувати… не принижувати його жалістю, поважати треба! “- є реакцією на світогляд Луки. Втішає і примирній брехні Горький протиставляє віру в вільного Людини, якій необхідна тільки правда, якою б суворою вона не була.
Таким чином, ідейно-художня своєрідність п’єси М. Горького “На дні” обумовлено світоглядними проблемами. На їх основі будується сюжет, виражається позиція автора. Зображуючи в гранично суворих тонах російську дійсність, яка ламає людей, заподіює їм горе і страждання, Горький наполегливо “збирав дрібні, рідкісні крихти все, що можна назвати незвичайним – добрим, безкорисливим, красивим”, прагнув виявити в душі самого “знищеного” людини незнищені задатки або залишки людяності. Творчість М. Горького повно любові до людини і болю за нього, за всі його приниження. І разом з тим письменник висловлює віру в щасливе майбутнє людства.