Зіставлення і жіночих образів: Ярославни та Альди
На основі попередньої роботи із зіставлення образів пропонуємо учням самостійно здійснити пошукову роботу, у ході якої вони доберуть матеріал для порівняльної характеристики Ярославни і Альди, враховуючи почуття героїнь, їхнє ставлення до своїх чоловіків тощо.
Ярославна: Родоначальниця позитивних жіночих образів в українській, білоруській та російській літературах. Приваблює гуманізмом, чарівною красою вірності своєму чоловікові. її серце проймає безутішна туга і сум. Автор порівнює її з зозулею, яка ладна на край світу полинути до
Альда: Наречена Роланда. Підкорює своєю щирістю і вірністю серця. Вона не може перенести звістку про загибель судженого. Життя без нього вважає безцільним. Тому, відкидаючи пропозицію Карла про
Варто запропонувати учням дібрати відповідні цитати з тексту поем, скажімо, прочитати плач Ярославни і рядки з “Пісні про Роланда”, де йдеться про долю Альди. Далі колективно складається план порівняльної характеристики жіночих образів:
В образах Ярославни і Альди втілені найкращі риси жіночої вірності, відданості своїм коханим, безмежна любов. З однаковою силою ці образи сповнені ліричності. Різнить їх хіба що роль, відведена в поемах: Альда посідає другорядне місце в “Пісні про Роланда”, про неї лише згадується, тоді як Ярославна – один з головних образів “Слова о полку Ігоревім”, цілком самобутній і самодостатній.
Середньовіччя взагалі дуже любить яскраві барви: синє море, кораблі під червоними вітрилами, зелений колір трави, цвітіння дерев тощо. У “Пісні про Роланда” ж природа співзвучна настроям героїв, допомагає їм. Учні наводять приклади з тексту, зауважуючи, що, переслідуючи маврів, Карл просить Бога зупинити Сонце, щоб темрява не допомагала ворогам уникнути кари. Чудо збулося. У суворих тонах описана природа Ронсеваля, де розгортається трагедія: високі хребти, бездонні провалля і похмурі скелі. Жахлива буря, що пронеслася Францією, є пророцтвом загибелі Роланда. У поемі змалювання цього величного і страхітливого видовища є підтвердженням того, що сама природа тужить за Роландом:
За громом грім вдаряє, вихор виє, Дощі та град ідуть без міри, без кінця, І блискавки блискучі часто грають, Помітно скрізь хитається земля. Шматка землі нема, де б мур не падав.
Схожі твори:
- Кохання Ярославни – дружини князя Ігоря (за “Словом о полку Ігоревім”) І. “Слово о полку Ігоревім” – найдорожче художнє надбання східнослов’янських народів. (Використання символіки, крилатих фраз, постійних епітетів є свідченням того, що “Слово…” – перший художній твір давньоруської літератури.) ІІ. Система образів “Слова о полку Ігоревім”. 1. Образи мужніх захисників Руської землі. (“Слово…” глибокопатріотичний твір, що зображує передусім Ігоря, Всеволода та інших мужніх і сміливих воїнів, […]...
- Художня роль жіночих образів у романі Панаса Мирного “Хіба ревуть воли, як ясла повні?” Художня роль жіночих образів у романі Панаса Мирного “Хіба ревуть воли, як ясла повні?” У багатьох творах українських письменників змальовується трагічна, скалічена доля жінок в умовах кріпосницького суспільства. Після його скасування їхнє життя в умовах гнобительського ладу не покращилося. Панас Мирний доводить це у своєму романі “Хіба ревуть воли, як ясла повні?”, доповнюючи галерею жіночих […]...
- Зіставлення образів Хігінса і Дулітла Насправді дивовижний успіх експерименту Хігінса зумовлений насамперед непересічною особистістю самої Елізи. Жодні найновіші й найефективніші методи викладання, ніякий педагогічний хист не змогли б допомогти шановному професорові, якби дівчина не виявилась такою наполегливою в досягненні мети, такою сприйнятливою до всього того, чого її навчали Хігінс – свідомо, і Дулітл – скоріш інтуїтивно, власним прикладом, власним життям. […]...
- Образ Ярославни в поемі “Слово о полку Ігоревім” Одним із найпоетичніших образів “Слова…” є образ Ярославни, юної дружини князя Ігоря. Ярославна, вирядивши в небезпечний похід чоловіка, який стояв на чолі Руського війська, з тривогою чекає звістки від нього. Дізнавшись про поразку Ігоревого війська, Ярославна, як і всі жінки руські, тужить за полеглими, оплакуючи не тільки полонення Ігоря, а й загибель його воїнів. Поразка […]...
- Образ Ярославни у «Слові о полку Ігоревім» Образ Ярославни у «Слові…» глибоко ліричний, пройнятий ніжністю і ласкою, овіяний думкою про мир, спокій, домашнє вогнище. У ньому втілена печаль і турбота вітчизни про своїх воїнів. Це глибоко поетичний образ жінки, уособлення подружньої вірності, моральної чистоти. Вкарбовується в пам’ять юна постать у Путивлі на валу; вся вона – чекання, тривога, вболівання і скорбота. Ярославна […]...
- Ідейна навантаженість жіночих образів у романі “Хіба ревуть воли, як ясла повні?” Твір Панаса Мирного “Хіба ревуть воли, як ясла повні?” за жанром від являється романом. І як будь-який роман, він відображає події великого проміжку часу, крім зображення життя головного героя, охоплює історичні події двох століть та має велику кількість персонажів, кожний з яких виконує свою функцію і бере участь у розкритті авторського задуму. Нас цікавлять насамперед […]...
- Ідейна завантаженість жіночих образів у романі “Хіба ревуть воли, як ясла повні?” Твір Панаса Мирного “Хіба ревуть воли, як ясла повні?” належить до жанру роману. І як будь-який роман, він відображає події великого проміжку часу, крім зображення життя головного героя, охоплює історичні події двох століть та має велику кількість персонажів, кожний з яких виконує свою функцію і бере участь у розкритті авторського задуму. Нас цікавлять насамперед жіночі. […]...
- Печорін – “молодший брат Онєгіна” (зіставлення образів за творами О. Пушкіна і М. Лєрмонтова) І. “Герой нашого часу” М. Ю. Лєрмонтова – перший реалістичний психологічний роман, написаний прозою (розкриття “історії душі людської” – головне завдання автора; звернення особливої уваги на розкриття складного, суперечливого характеру головного героя роману). ІІ. Печорін – “молодший брат Онєгіна”. 1. У чому схожість між Печоріним і Онєгіним? (обидва – представники вищого світського товариства; чимало спільного […]...
- Неможливість однолінійної оцінки жіночих образів Т. Шевченка Для Т. Шевченка нещаслива доля жінки-кріпачки була не лише суспільною, а й особистою трагедією. Його матір ще “молодую у могилу нужда та праця положила”, рідні сестри поневірялися на панщині. “Нещасний в особистому житті, Шевченко найвищу і найчистішу красу світу бачив у жінці, в матері”, – стверджував Максим Рильський. Знедолена жінка-рабиня стала постійним супутником Шевченкової поетичної […]...
- Образ Ярославни у поемі “Слово о полку Ігоревім” Жіноча доля… Споконвіків призначенням жінки вважалося бути берегинею. Народжувати й виховувати дітей, берегти домашнє вогнище, працювати в полі, догоджати чоловікові, бути охайною і красивою. Прості жінки виконували цю місію з честю. Княгиня Ярославна з вищого світу, але й на її долю лягли нелегкі випробування. Євфросинія Ярославна – дочка Ярослава Володимировича галицького, друга дружина Ігоря, який […]...
- Художня еволюція жіночих образів у творчості О. Кобилянської Ольга Кобилянська, як ніхто до неї, зуміла піднятися над важкою сірою буденністю, що її пригнічувала. Вона стала однією з найосвіченіших і розумних жінок сучасного їй часу, видатним майстром і художником живого слова. Вона всю себе до останньої краплини віддавала літературі, не шкодуючи ні часу, ні сил. Художнє слово було найвищою її любов’ю, смислом, храмом її […]...
- Образ Ярославни еталон жіночності й вірності на всі часи (за поемою “Слово о полку Ігоревім”) “Слово о полку Ігоревім” оповідає про військові події, точніше – про похід князя Ігоря на половців. Чи може бути введений жіночий образ у поему про військові події? Неуважний читач може сказати, що він ні до чого… Але при першому уважному прочитанні “Слова…” ми одразу ж розуміємо, що образ Ярославни не тільки доречний у цьому творі, […]...
- Образ Ярославни еталон жіночості та вірності на всі часи “Слово о полку Ігоревім” оповідає про військові події, точніше – про похід князя Ігоря на половців. Як і навіщо може бути введений жіночий образ у поему про військові події? Неуважний читач скаже, що він тут ні до чого… Але при першому уважному прочитанні “Слова…” ми одразу ж розуміємо, шо образ Ярославни, дружини князя Ігоря, не […]...
- Образ Нимидори – один з найтрагічніших жіночих образів в українській літературі (За повістю І. Нечуя-Левицького “Микола Джеря”) “Микола вглядів її тонкий стан, сорочку з товстого полотна, червоне намисто на шиї; вглядів її лице з чорними бровами”. Саме такою ми вперше побачили Нимидору: струнка, гарна, вона брала воду з річки й співала пісню. Миколі вона здалася якимось дивом, і після того, як він її вперше побачив, вона не сходила в нього з думки. […]...
- Твір на тему: “Характеристика жіночих образів героїв роману “Герой нашого часу” М. Лермонтова Бєлінський назвав роман “Герой нашого часу” “криком страждань” і “сумної думою” про 30-х роках XIX століття. Цю епоху з повною підставою називали епохою лихоліття, що настала в Росії після розгрому повстання декабристів. Тяжкий час породжували похмурі характери. Бездуховність породжує зло і несе його в усі сфери життя. Особливо боляче це зло відбивається на долях людей. […]...
- “Плач Ярославни’- шедевр світової літератури “Слово о полку Ігоревім” – твір давньоруської літератури про захист Руської землі від половецької навали. Написав його невідомий автор. Події, змальовані в поемі, відбуваються у 1185 році, коли князь Ігор повів своє військо на половців. Незважаючи на затемнення сонця, яке віщувало поразку, дружина Ігоря вирішила розбити половецькі війська, щоб назавжди закрити їм шлях на Русь. […]...
- Твір на тему: “Краса i велич Ярославни” за “Словом о полку Ігоревім” “Слово о полку Ігоревім” – геніальний пам’ятник давньоруської літератури. Незвичайна поетичність, суворість і яскравість слова, стримана сила почуттів залучали і залучають до цього твору, до цього добутку літераторів, музикантів і живописців різних епох. Невідомому авторові вдалося не тільки розповісти нам про події, що зробили значний вплив на об’єднання руських князів надалі, але і вперше в […]...
- Твір на тему: “Роль жіночих образів у долі Жульєна Сореля та втілення авторського задуму у романі Стендаля “Червоне і Чорне” Роман Стендаля “Червоне і чорне” різноманітний за тематикою, цікавий і повчальний. Повчальні й долі його героїв. Мені хочеться розповісти, чому ж навчили мене дві героїні – пані де Реналь і Матильда де Ла-Міль. Щоб нам був зрозумілий внутрішній світ цих героїнь, Стендаль піддає їх випробуванню коханням, тому що, на його думку, кохання – почуття суб’єктивне […]...
- Втілення краси і вірності в образі Ярославни Взятися за розкриття цієї теми мене спонукало незвичайно почуття, яке народилося у моїй души під час читання «Слова» і яке продовжує хвилювати й нині. Серед сурових подій лихоліття 1185 року, що в моїй уяві ототожнюється із сонячним затемненням, золотим промінчиком сяє образ Ярославни. Її пісня – плач чарівною струною бринить і пронизує поважну розповідь про […]...
- Зіставлення поем Т. Шевченка “Катерина” і “Наймичка” І. Змалювання жінки-покритки – одна з тем у творчості Т. Шевченка. (Цій темі поет присвятив багато творів, бо доля жінки була йому добре відома. З тугою і болем говорив він про рідну матір, яку “ще молодую – у могилу нужда та праця положила”. Важкою була доля і його сестер, які змушені були йти в найми.) […]...
- Порівняльна характеристика лицаря Роланда і зрадника Ганелона (за “Піснею про Роланда”) 1. Боротьба добра зі злом у художній літературі (це вічна тема життя і літератури; зазвичай втілюється в образах героїв; в народному французькому епосі “Пісня про Роланда” носієм добра є Роланд, носієм зла – Ганелон). 2. Лицар граф Роланд і зрадник граф Ганелон: А) Роланд – чесний, справедливий, шляхетний лицар; Ганелон – підступний зрадник, “якого діло […]...
- Поетичність і глибина зображення жіночих характерів у творах О. Кобилянської І. Духовний світ письменниці. (Батьки Ольги Кобилянської вважали, що мати систематичну і гарну освіту повинні тільки сини, а донькам достатньо закінчити декілька класів гімназії. За уявленнями того часу, навіть в інтелігентних сім’ях не заведено було дбати про навчання дівчат. Юна Ольга зростала мрійницею і фантазеркою, і вона відчула потребу виявити себе в слові. Вона старанно […]...
- “Пісня про Роланда” як зразок середньовічного героїчного епосу Художні досягнення культури Середньовіччя відбилися в героїчному епосі різних народів. Кожен народ мав свій епос, який грунтувався на творах усної творчості і відображав інтереси народностей, які формувалися у цей час. Боротьба проти іноземців та іновірців за батьківщину – провідна тема і французького епосу “Пісня про Роланда”, і німецького “Пісня про Нібелунгів”, і іспанського “Пісня про […]...
- Пісня про Нибелунгів характеристика образів Характеристика образів: Брюнхільда – персонаж “Пісні про Нибелунгах”, ісландська королева, діва-воячка, богатырша, що стала дружиною бургундського короля Гунтера. Ім’я героїні походить від исландск. hіldr, що означає “поєдинок, що відбувається на освяченому обгородженому місці”. Гунтер – персонаж “Пісні про Нибелунгах”, бургундський король, ім’я сходить до імені бургундського короля Гундихария, син короля, що помер, Данкрата і королеви […]...
- Позитивні образи “Пісні про Роланда” І. Завдання, яке ставив перед собою автор “Пісні про Роланда”. (Турольд у “Пісні про Роланда” не уславлював минуле, а утверджував ідеали, на які мають рівнятися сучасники й нащадки славних лицарів. Він закликав франків бути сміливими, мужніми, вірними, як Роланд і його друзі.) 11 Позитивні образи “Пісні про Роланда”. 1. Образ Роланда. (Роланд, головний герой твору, […]...
- Порівняльна характеристика образів Марусі й Наталки Полтавки Порівняльна характеристика образів Марусі й Наталки Полтавки І. Утвердження народної моралі та внутрішньої краси людини в творах літератури. (Принципи народної моралі утверджували й Іван Котляревський у п’єсі “Наталка Полтавка” і Г. Квітка-Основ’яненко у повісті “Маруся”.) ІІ. Розкриття авторами душевної краси героїнь. 1. Працьовитість, доброта, ввічливість Марусі та Наталки. (Наталку з самого початку п’єси бачимо за […]...
- Образ Всеволода (“Слово о полку Ігоревім”) та Олів’єра (“Пісня про Роланда”) Всеволод основними рисами характеру нагадує свого брата князя Ігоря. Він є хоробрим, відважним воїном. У битві з половцями зображений як билинний богатир – “буйтур”. У вирі бою князь забуває про почесті, багатство, золотий батьківський престол у Чернігові, про ласку та пестощі своєї дружини, прекрасної красуні Глібівни. Отже, Всеволод є уособленням бойової відваги й сили. Побратимом […]...
- Порівняльна характеристика образів простої сільської дівчини Устини та освіченої панночки (за повістю Марка Вовчка “Інститутка”) Порівняльна характеристика образів простої сільської дівчини Устини та освіченої панночки (за повістю Марка Вовчка “Інститутка”) І. Життєві ідеали кріпачки та панночки. (Устина мріє стати вільною, а панночка – розбагатіти за рахунок експлуатації селян-кріпаків.) ІІ. Основні риси характеру. 1. Повага Устини до простих людей і зневажливе ставлення панночки до бідних. (Устина щира і привітна з подругами-кріпачками. […]...
- Символіка образів у творі Івана Драча “Балада про соняшник” І. Творчість Івана Драча. (Поезія Івана Драча – самобутнє і оригінальне явище в українській літературі XX століття. Багато уваги у своїх віршах поет присвятив проблемам сучасного йому суспільства, питанням технічного прогресу та його впливу на можливу долю людства, вражають поезії, де переважає тема кохання. Багато творів І. Драч присвятив темі поета і творчості. Він вважав, […]...
- Поема Лесі Українки “Давня казка”: порівняльна характеристика образів поета і лицаря Бертольда Леся Українка – мужня, волелюбна людина, яка завжди вірила в перемогу робітничого класу над експлуататорами. Вона любила сій народ і високої цінувала його прагнення бути незалежним. З цією темою в поемі тісно пов’язана 1 проблема ролі поета в житті народу. Народній співець живе серед людей, він? знайшов собі вірних друзів та однодумців. Його пісні висловлювали […]...
- Характеристика образів Остапа та Соломії (за повістю М. Коцюбинського “Дорогою ціною”) І Повість М. Коцюбинського “Дорогою ціною”. (У своєму творі М. Коцюбинський змальовує персонажів з народу. Головні герої – Остап та Соломія – є типовими тогочасними українцями, проте мають і яскраві індивідуальні психологічні риси. Автор зображує персонажів з багатьох сторін: розкриває психологію своїх героїв, їхнє ставлення до життя, прагнення та цінності. Остап та Соломія – яскраві, […]...
- Божественна комедія характеристика образів Франческо та Ріміні і Паоло Малатеста Франческа та Ріміні і Паоло Малатеста – герої одного з найвідоміших і драматичніших епізодів “Божественної комедії”. Вони з’являються в другому крузі Пекла серед любострасників. У відповідь на заклик Данте вони виступають з вихору душ, що мчать, і розповідають поетові історію своєї любові і смерті(говорить Ф., а П. ридає). Ф., будучи дружиною Джанчотто Малатеста, полюбила молодшого […]...
- Яким я уявляю собі головного героя “Пісні про Роланда”? Із історії та літератури ми знаємо багато випадків, коли історична постать ставала героєм епосу, входила в легенди та народні оповідання. Щодо давнього епосу (а “Пісня про Роланда” описує події VІІІ століття), найчастіше правдивих історичних документів зберігається дуже маю, а про те, яким був описаний у легендах та історичних поемах герой, ми можемо тільки здогадуватись, уявляючи […]...
- Гра слів та багатозначність образів танки Такубоку Гра слів та багатозначність образів танки Такубоку Ісікава Такубоку (1885-1912) – один із найулюбленіших поетів Японії. Багато його віршів стали народними піснями. Таке визнання – велика честь для будь-якого поета. Такубоку прожив лише двадцять шість років і залишився в пам’яті людей юнаком. Його літературна спадщина налічує багато томів: збірки віршів, романи, критичні та публіцистичні статті, […]...
- Роль образів у розв’язанні основних проблем роману «Маруся Чурай» Творчість Ліни Костенко – це мужність та зрілість сучасної української поезії, її безкомпромісність, непоступливість у доленосних питаннях, небуденний талант у поєднанні з почуттям відповідальності перед минулим, сучасним та майбутнім. Історичний роман у віршах «Маруся Чурай» побачив світ у 1979 році. М. Слабошпицький, український літературознавець, відзначив: «Маруся Чурай» Ліни Костенко – не просто наша обікрадена й […]...
- Проблематика та система образів роману Г. Г. Маркеса “Сто років самотності” Роман “Сто років самотності” надруковано 1967 року в Буенос-Айресі. Успіх був приголомшливий, за три з половиною роки наклад склав понад півмільйона примірників, що для Латинської Америки було сенсацією. Саме у відгуках про роман прозвучав термін “магічний реалізм”. Рисами “магічного реалізму” стало звернення до міфологічних традицій, причому цього разу це був не біблійний або античний, а […]...
- Співвідносність образів Матері Божої і героїні твору Уласа Самчука “Марія” Образ головної героїні роману У. Самчука “Марія” дуже подібний до найве – личнішого жіночого образу Марії, матері Ісуса Христа. Мати Божа супроводжує Марію все життя. Її прихід до церкви – це зустріч саме з Богородицею, від якої жінка черпає спокій, радість і силу. Під час вінчання Марії з Гнатом, їх благословляли “непростими образами. Не було […]...
- Яскравість і сила поетичних образів у поезії М. Вінграновського “Грім” Микола Вінграновський – поет, прозаїк, знавець і співець природи. Ще з дитинства він відзначався допитливістю та веселою вдачею, мав надзвичайний хист бачити те, що інші не завжди помічають. Він відчував неповторну красу природи, людську доброту. М. Вінграновський – майстер поетичних пейзажів. У його поезіях немає різкої грані між людиною і природою. У вірші “Грім” автор […]...
- Майстерність творення алегоричних образів українськими байкарями Люди з прогресивними думками завжди переслідувалися урядом. Тому вони шукали спосіб висловлювати власні думки. Одним з таких способів є Езопова мова байки, завдяки якій можна висловити те, чого одверто ніяк не скажеш. Євгена Гребінку та Леоніда Глібова по праву називають найвидатнішими українськими байкарями. Захоплює їхня майстерність творення алегоричних образів задля уникнення цензури чи будь-яких інших […]...
- Твір на тему: “Система образів роману “Злочин і кара” “Злочин і покарання” є ключовим твором авторства Федіра Достоєвського, саме цей роман дає хороше розуміння всіх особливостей того, як писав великий російський письменник. А ось для гарного розуміння даного твору людина повинна розібратися в тих образах, які роман включає. Звичайно, головною дійовою особою роману є Родіон Розкольніков, молодий чоловік зі складною долею. Однак далеко не […]...