Твір на тему: “Сумна історія життя “маленької людини” за творчістю М. Гоголя
Образ “маленької людини” – це свого роду узагальнений портрет не знатного або родовитого, а бідного, дрібного чиновника, якого ображають вищі по чину товариші по службі. Це безправна людина, яка безсила перед життям і його обставинами. Поневолена державною машиною і вічної нуждою, деколи вона здатна на протест. Однак бунт “маленької людини” найчастіше має для неї трагічні наслідки – безумство, падіння, смерть.
Вперше образ “маленької людини” зустрічається на сторінках знаменитої “Подорожі з Петербургу до Москви”
Але найбільш яскраво, повно і широко тема “маленької людини” зазвучала в творчості М. Гоголя. І ми навряд чи помилимося, якщо скажемо, що з творчості М. Гоголя образ “маленької людини” починає свою ходу по сторінках класичних творів XIX століття.
Не випадково цикл повістей М. Гоголя називається “петербурзьким”. Образ “маленької людини” є породженням великого
На початку XIX століття Петербург був одним з найкрасивіших і найбагатших європейських міст. Але при найближчому і більш уважному розгляді була помітна двоїстість російської столиці. З одного боку, це було місто розкішних палаців, парків, мостів, фонтанів, архітектурних пам’яток і споруд, яким позаздрила б будь-яка європейська столиця. З іншого боку, це було місто глухих і вічно темних дворів, жалюгідних сирих халуп, де проживали бідні чиновники, ремісники і жебраки-художники.
Вражений картиною глибоких і нездоланних суспільних протиріч, у своїй творчості М. Гоголь ставить один проти одного, як би зіштовхує між собою дві іпостасі столиці. Наприклад, у повісті “Невський проспект” ми бачимо натовп чиновників із дружинами під час передобідньої прогулянки. Але серед усієї цієї маси людей немає людських осіб, а тільки “бакенбарди, пропущені з незвичайним і дивовижним мистецтвом під краватку, бакенбарди атласні, чорні як соболь чи вугілля”, вуса “які не зобразиш ніяким пером, ніяким пензлем”, тисячі різних капелюшків і суконь. Виникає відчуття, що ми опинилися на виставці туалетів, зачісок і роблених посмішок.
Всі ці люди прагнуть справити один на одного враження не своїми людськими якостями, а вишуканою зовнішністю. Але за цією зовнішньою, витонченістю і блиском ховається щось низьке, бездушне і потворне.
Н. Гоголь попереджає: “О, не вірте цьому Невському проспекту! Я завжди закутуюсь міцніше плащем своїм, коли йду по ньому, і намагаюся зовсім не дивитися на зустрічних людей. Все – обман, всі – мрія, все – не те, чим здається!”