Трагедія Базарова у романі І. С. Тургенєва “Батьки і діти”

Образ Базарова суперечливий і складний, його роздирають сумніви, він переживає душевні травми, в першу чергу через те, що відкидає природне початок. Теорія життя Базарова, цього вкрай практичної людини, медика і нігіліста, була дуже проста. У житті немає любові – Це фізіологічна потреба, немає краси – це всього лише поєднання властивостей організму, немає поезії – вона не потрібна. Для Базарова не існувало авторитетів, він і вагомо доводив свою точку зору до тих пір, поки життя не переконала його. Крім того, для нігіліста не існувало поняття

культурної спадщини і необхідності його зберігати для нащадків. Він вважав це пережитком минулого і непотрібним рудиментом.

У своїх суперечках з Павлом Петровичем Базаров говорив про непотрібність поетів, про необхідність вчених. Він заперечував духовну красу і взагалі духовну сторону життя людини. Його категоричність кілька однобока. Він дійсно поки не бачить практичної вигоди від абстрактних цінностей. Але поступово, крок за кроком, Базаров прозріває. Першим етапом була зустріч з Одинцовій, коли життя спростувала його перший постулат про те, що кохання не існує. Герой зрозумів, що любов Тобто, від цього

усвідомлення його переповнюють самі різні емоції – дискомфорт від усвідомлення власної неправоти, злість на себе за швидкоплинний слабкість, злість на Одинцову за те, що вона з’явилася в його житті. Базаров відчуває все що завгодно, тільки не радість буття, любов його мучить, він горить у власному вогні. Його діяльна і логічна натура не може знайти пояснення що відбувається, і це дратує його ще більше.

Бажаючи стати народним героєм, Базаров тільки відривається від народу. Він бажає отримати повагу від тих, кого зневажає, а таке неможливо. Трагічність образу Базарова полягає в його суперечливості. З одного боку, він прагне любові і хоче бути коханим, але не може собі цього дозволити. Він відчуває себе кілька винуватим, що зрадив свою ідею, і своєю поведінкою, різким і грубим відштовхує Одинцову. Точно так само він бажає добра своєму народу, але зовсім не бере до уваги глибоку духовність народу, його склалася століттями високу культуру. Бажаючи зруйнувати, “розчистити місце” для нового життя, як він каже, Базаров безцеремонно намагається перекреслити тисячолітній досвід людства, що в принципі неможливо в даних умовах. До певної міри Базаров прав. Наука необхідна для продуктивного прогресу, для нових досягнень, для полегшення життя людей, але не можна робити з неї самоціль, відривати від потреб простих людей.

Базаров – Дуже сильна і неабияка особистість. Але, як часто трапляється, його благі наміри не завжди призводять до очікуваного результату. Суперечливість образу Базарова – лише одна з граней трагічності. Інша проблема цієї особистості – сила, яка не знаходить виходу, Базаров самотній у своєму нігілізм. Усіх цих оточуючих його так званих однодумців типу Кукшин і Ситникова навіть не варто приймати до уваги. Ці персонажі – жалюгідна пародія на Базарова. Аркадій теж не годиться на роль послідовника нігіліста. У Аркадія зовсім інший шлях, ніж у Базарова, можливо, менш важкий і суперечливий, але не менше потрібний. Доля Аркадія позбавлена тієї надривною трагічності, яка присутня у Базарова. Але в житті Аркадія Базаров зіграв величезну роль. Він змусив Аркадія як мінімум, замислитися про свій життєвий шлях і про шлях Росії в цілому.

Довгий час роман “Батьки і діти” у критичній літературі викликав різночитання і породжував діаметрально протилежні точки зору. Так, дуже часто ліберали і консерватори читали твір як виправдання власної м’якотілості, викриття різкості суджень молоді, а революціонери знаходили близькі теми для себе. Така однобокість гнітила письменника, але він нічого не міг вдіяти. Усвідомлення суперечливості твори спало на критику вже багато років після смерті автора.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)

Трагедія Базарова у романі І. С. Тургенєва “Батьки і діти”