Соціально-романтична сюжетна лінія в п’єсі “Вишневий сад”
П’єса “Вишневий сад” – останній твір Чехова. У вісімдесяті роки Чехов передавав трагічне положення людей, що втратили зміст свого життя. П’єса була поставлена на сцені Художнього театру в 1904 році. Наступає двадцяте століття, і Росія стає остаточно капіталістичною країною, країною фабрик, заводів і залізниць. Цей процес прискорився зі звільненням селянства Олександром П. Риси нового ставляться не тільки до економіки, але й до суспільства, міняються подання й погляди людей, втрачається колишня система цінностей. Дія п’єси відбувається
Інша сюжетна лінія – соціально-романтична. “Вся Росія – наш сад” – так вустами своїх героїв говорить сам Чехов. Але мрія Ані й Пети Трофимова розбивається об практицизм Лопахина, з волі якого вирубується вишневий сад. Любов Андріївна Раневская – це вже не Микола Петрович Кірсанов з роману Тургенєва “Батьки й діти”, яким намагається пристосуватися до нового свого положення й робить спроби перешикувати господарство у своєму маєтку.
Дворянство, що звикло праздно жити, витрачати, але не наживати, не зуміло перешикуватися в нових умовах. Любов Андріївна давно вже “спустила” весь свій стан, її маєток закладений і перезаставлене, але вона, у силу звички, не може змінити свій марнотратний спосіб життя. Раневская не розуміє, що час, що наступив, жадає від її постійних зусиль, необхідних для матеріального виживання
Любов Андріївна живе емоціями, спогадами про минуле, вона розгублена, зломлена всім що відбувається й, я думаю, що швидше за все вона просто боїться думати про сьогодення, ідучи в якісь малозначні міражі. І якщо її можна зрозуміти, тому що вона всього лише жінка, розпещена багаторічною дозвільною звичкою просто пурхати по життю, те її брат Гаїв – це суміш тупої зарозумілості про свою значущість і цілковиту незначність у всьому. У такий^-те віці старий лакей Фірс одягає йому штани! Це важлива деталь в окресленні його характеру
Чехов у щоденнику писав: “Вся Росія – країна якихось жадібних і ледачих людей. Вони жахливо багато їдять, п’ють, люблять спати вдень і жахливо хропуть…”. Гаїв заявляє, що весь свій стан він “проїв на льодяниках”. Гаїв завершує галерею “зайвих людей” у російській класичній літературі. Гаїв, що вимовляє довгі мовлення, – це всього лише пародія на культурного й утвореного дворянина. Конфлікт із життям дозволяється на користь торжествуючого Лопахина, “хижого звіра” по визначенню Пети Трофимова.
Лопахин – явна протилежність власникам вишневого саду. Безтурботності й непрактичності старих хазяїв вишневого саду протипоставлені енергія й господарська цілеспрямованість Лопахина. Він прямий нащадок тих, “чиї особи дивляться з кожного вишневого дерева в саду”. Лопахин – нащадок кріпаків, які працювали на Раневских. Він радіє, купивши маєток. Трофимов говорить про Лопахине: “Як у змісті обміну речовин потрібний хижий звір, що з’їдає все, що попадається на шляху, так і ти потрібний”. Чехів ясно бачив хижацьку природу капіталу. Приобретательство калічить людини, стаючи його другою натурою. Тонка, ніжна душа Лопахина рано або пізно загрубіє, тому що “комерсант” у ньому завжди буде брати гору. Емоції й нажива – це абсолютно несумісні поняття. Лопахина потрясають сльози Раневской, він розумний і розуміє, що не все можна купити й продати, але практицизм “мужика” перемагає в ньому. Але яке нове життя можна побудувати, загубивши прекрасний вишневий сад і віддавши землю під дачі? Життя й краса зруйнована. Дачники доповнять те, що почав Лопахин.
Чехов чітко показав повну деградацію й моральне збідніння дворянства, розкладання його як класу. Розпад дворянської культури завершує їхнє економічне розкладання. Але, на думку Чехова, капіталізм теж тимчасове явище, тому що несе із собою руйнування. Петя радить Лопахину “не розмахувати руками”. Що це значить? У ці слова Чехов вкладає великий сумнів у доцільності дій Лопахина. Трофимов говорить: “Будувати дачі, розраховувати, що з дачників згодом вийдуть окремі хазяї, – це теж значить розмахувати руками”.
Герої по-різному бачать своє майбутнє. Раневская вважає, що її життя кінчене, Трофимов і Аня навіть десь раді продажу саду, тому що це дає їм шанс почати нове життя й виростити свій сад. Вишневий сад – це символ прожитого, і з ним ідуть Фірс і Раневская. Старого лакея Фірса забувають, він залишається в порожньому, забитому будинку, де, імовірно, умре не від старості, а від голоду й спраги. Фірс, я думаю, покірно прийме смерть, розуміючи, що своє вже прожив і в його роки смішно чіплятися за життя. Чехів показав Росію на роздоріжжі, Росію, у якій ще не зжито до кінця минуле, де ще не наступило остаточно сьогодення, але вже переглядає майбутнє
Петя Трофимов, цей пасивний мрійник і ідеаліст, представляється Чехову людиною, що знищить влада й зможе змінити життя. Його мрії про рівність, братерство, справедливість, на мою думку, усього лише мрії. У Раневских його кличуть “облізлим паном” не тільки через зовнішність, але й через те, що він залишається юнаків у своїх мріях
Аня вірить Трофимову й згодна виїхати з ним у Москву. Швидше за все, вона надійде на курси або стане революціонеркою
П’єса кінчається вигуком: “Здраствуй, нове життя”. Чехів не показав, який вона буде, так він і не міг показати, тому що це був 1904 рік. Трофимов і Аня повні надій, випробовуючи приплив сил і нестримне бажання трудиться на благо людей. Петя, на думку Чехова, повинен перемінити Лопахина, тому що саме в його вуста автор вкладає коштовну думку про те, що “вся Росія – наш сад”.
Чехов був глибоко переконаний, що людині, щоб бути вільним, потрібний вся земна куля. Наближалася бура. Чехів передбачав і чекав її. У кожному творі Чехова ясно виражений протест проти безглуздості й вульгарності людського існування. П’єса “Вишневий сад” – це минуле, сьогодення й майбутнє Росії. Дали високу оцінку Чехову багато письменників. Олексій Толстої писав: “Чехов – це Пушкін у прозі”. Я думаю, що із цим твердженням складно не погодитися. “Вишневий сад” – підсумок творчого шляху письменника. Цією п’єсою Чехов завершив ідейне розвінчання дворянства, почате романом Тургенєва “Батьки й діти”.
За сорок років, що пройшли після скасування кріпосного права, дворянство в значній мірі втратило свої економічні позиції, воно поступово сходило з арени панівного класу. В “Вишневому саду” Чехов уперше дав розгорнутий бій дворянству як класу. Паразитизм дворянства, базікання, звичка до незаслуженої розкоші – все глубоко гидотно письменникові. їхній новий власник, Що Поміняє, вишневого саду теж не є позитивним героєм. Він більше життєздатний, має міцну хватку, але в погоні за прибутком буржуазія, безсумнівно, знищить духовні цінності.