Особливості праці й життя кіномитців у романі Ю. Яновського “Майстер корабля”
Іноді можна почути думку про те, що життя творчої людини – неважке і сповнене розваг. Справді, що таке творчий процес? Поняття це абстрактне й, мабуть, не вимагає великих зусиль: твори собі, коли прийде натхнення… І тільки самі митці знають, що за словом “натхнення” стоять довгі безсонні ночі, грунтовні знання, уміння працювати без перепочинку, сила волі. Підтвердженням цього є роман видатного українського письменника Юрія Яновського “Майстер корабля”, де показані особливості праці й життя кінематографістів.
“Наші кроки
А через тиждень я вже ненавидів його, як мою майбутню смерть.
Тільки момент, коли фільм уже готовий і його показують на великому екрані, є винагородою за всі ці дні, тижні, місяці переживань. Ніщо не може зрівнятися з радістю творчої людини від споглядання результатів своєї натхненної праці.
Та особливо яскравою є розповідь То-Ма-Кі про те, як він із групою знімав матеріал про зустріч комісара з міністром Турецької Республіки. Готовий фільм треба було представити вже на початку бенкету, що теоретично було можливим, а от практично – майже ні. Герой твору підходить до роботи творчо: “Коли в спішній роботі є серйозність, цю роботу ніколи не зробити так швидко, як треба”. І То-Ма-Кі нібито не поспішає. У кінолабораторії він співає веселих пісень, пригощає всіх яблуками, розповідає анекдоти. А робота просувається: триста метрів плівки пішли проявлятися, далі – фіксаж і промивка, сушка негативу, робота друкувальної машини, різання позитивів по кадрах, монтаж, написання титрів, перевірка… І все це за лічені години. Але встигли! Й ось воно – емоційне сп’яніння від радості й гордості за свою роботу. Лише потім приходить утома, і вона приємна, бо що може бути приємнішим за відпочинок після талановито зробленої картини?
Так, життя й праця кіномитців – дуже нелегкі, і це Юрій Яновський довів нам у своєму творі. Проте роман читаємо із захопленням, розуміючи, що такій працездатності, такій відданості своїй справі варто повчитися. Недарма у “Майстер корабля” провідною думкою є твердження, що тільки творча праця може бути радісною.