Коментарі до російської казкам
Афанасьєв вважав ці казки різними, в покажчику Аарне-Андреева вони також показані як різні. Однак спробувати логічно визначити, чому піддається дівчина, можна дійти висновку, що дії ці завжди однакові: її піддають випробуванню, котрого супроводжує нагородження, якщо випробування витримана, покарання, якщо вона витримана. Випробування, нагородження покарання – повторні, постійні елементи цих казок. Решта не може змінюватися. Дійові особи різні.
У наших прикладах це довбня-яга, Морозка, ведмідь. Різні і форми їх дій: довбня-яга задає дівчині
З прикладів видно, що ці функції становлять стабільно повторювані елементи чарівних казок, проте інше – елементи перемінні. Ми будемо вивчати чарівну казку не за сюжетами і не мотивів, а, по функцій дійових осіб й роззирнімося, що з цього вийде як і отримані результати можна буде потрапити застосувати
Щоб це питання, порівняємо ще такі випадки. 1. Цар дає удальцу орла. Орел забирає молодця в інше царство. 2.
А^А дає герою коня. На коні він вилітає у інше царство. 3. Чаклун велить герою намалювати піску човник і сісти у ній.
Човник піднімається у повітря і переносить героя в інше царство. 4.
Царівна дає Івану кільце. З кільця з’являються молодики й несуть Івана в інше царство.
Приклади цього разу взяті з різних сюжетів. Проте ми знову маємо ті ж самі повторюваність, як й у казках про мачухи і падчерки. Висновки напрошуються самі собою.
Це накладає нас обов’язок вивчити функції казки. Ми спробуємо визначити, скільки функцій взагалі відомо чарівну казку. Забігаючи наперед, можна сказати, що кількість цих функцій украй невелика, їх набирається трохи більше 30. Далі ми повинні поставити це питання, як і їх послідовність.
Ми побачимо, хоча можливі відомі хитання й перестановки, загалом послідовність завжди однакова. Не переважають у всіх казках є всі функції, але ці впливає значно їх прямування друг за іншому. Це спричинить різке нас до висновку, що це чарівні казки однотипні за своєю будовою. Послідовність функцій можна назвати також композицією казки.
Це означає, що чарівні казки характеризуються однаковістю своєї композиції. Саме ця служить їх відмітним ознакою.
Відповідно жанр чарівних казок то, можливо визначено за наявності у яких елементів чарівництва, не шляхом перерахування сюжетів, а, по їх будовою, чи композиції, і можна зробити науково достеменно. Найбільша труднощі у тому, щоб дати логічно правильне визначення функції. Функція і дію – ні один і той ж. Повторюю, що функція казкового персонажа є дію, обумовлений з погляду його значення у розвиток сюжету.
Приміром, якщо чорт сідає на килим-літак й відлітає, то політ – дію, але ці експлуатацію ще має бути визначено з погляду його функціонального значення у розвиток сюжету. Функцією у разі буде доставка доречно пошуків, а політ – форма цієї функції.
Одне і те дія може відбуватися виконувати різні функції. Так, чорт може їхати потім кораблем до. Але це ще функція діюча особа. У чому функція, а є лише речей, яке даний вчинок має для ходу дії. Так, їзда потім кораблем до може бути функцією доставки героя доречно його подвигів.
Але вона ж можна являти собою втеча чи, навпаки, гонитву тощо. буд. Подробиці розкриються маємо нижче.
Розглянемо ж чарівну казку з викладеної тут погляду. Попутно маємо розкриється весь строкатий, яскравий світ образів казки.