Батьківщина і природа у ліриці Сергія Єсеніна
В історії російської поезії Єсенін займає зовсім особливе місце як проникливий лірик рідної природи, який він присвятили свою творчість. Батьківщина і її природа – із цими двома темами зв’язане все краще у ліриці поета: “Моя лірика жива однією великою любов’ю – любов’ю до Батьківщини. Почуття Батьківщини – основне у моїй творчості”. “Вірші я почав писати рано, років у дев’ять”, – говорить поет у своїй автобіографії.
Його перші віршовані твори були звичайно, слабкими, але вже в них можна було помітити незвичайність
У тину заросла кропива
Обрядилася яскравим перламутром
І, гойдаючись, шепотить пустотливо:
“З добрим ранком!”
Подібного роду світосприймання засноване на фольклорній естетиці – естетиці уособлення, паралелізму, відповідності явищ природи і внутрішнього світу людини. Поет, який провів своє дитинство у селі, серед селян, із самого початку вбрав у себе особливості народного, природного підходу до світу. У Єсеніна важко знайти чисто пейзажні вірші. Природний початок у нього пронизує всю творчість, щиросердечні переживання і картини природи як би зливаються у його віршах:
Я по першому снігу бреду,
У серце конвалії спаленілих сил.
Вечір синію свічкою зірку
Над дорогою моєю засвітив.
Пізніше поет трохи відійшов від пейзажної тематики. Як усякий великий художник, він не міг обмежитися тільки цим жанром. Єсенін хоче бути не тільки співаком, але і громадянином. І тема Батьківщини поволі починає звучати у його віршах. Вони перейняті почуттям величезної любові до своєї країни:
Я люблю Батьківщину,
Я дуже люблю Батьківщину!
Єсенін говорить про себе як про селянського поета, і його Русь – Русь селянська, сільська. У ній багато патріархального, релігійного: рожеві ікони, Ісус Христос, Божа Мати, світлі хати, стародавні перекази, обряди, пов’язані із сільським побутом. Однак у віршах Єсеніна не тільки міфи та етнографічні описи, але й
…ріллі, ріллі, ріллі, Коломенський смуток… Це:
…степ і вітри, . І ти, моя рідна домівка.
Оспівуючи Батьківщину, Єсенін природно повертається до первісної тематики, до пейзажних описів. У його творчості зливається воєдино любов до Батьківщини і любов до її природи:
О, Русь – малинове поле
І синь, що впала у ріку, –
Люблю до радості і болю
Твою озерну тугу.
Інакше для Єсеніна і не може бути: також, як для інших художників любов до своєї країни означає любов до її історії, культури, мови, для самого автора прихильність до Росії означає, насамперед, прихильність до її природи. Через всю творчість поета проходить образ російської берізки. Це і “біла береза під моїм вікном”, і зворушливі рядки:
Я навік за тумани і роси
Полюбив у берізки стан,
І її золотаві коси,
І полотняний її сарафан.
“Країною березового ситцю” називає поет Русь. Так в одному образі об’єднав він найдорожчі його серцю поняття: береза для нього це і саме дерево, і вся російська природа взагалі, і уособлення рідної країни. Напередодні революції Єсенін створює кілька віршів, у яких намагається показати майбутнє Росії. Він почуває, що буде велика бура. Він пророкує Росії роль “начертательніці третього Завіту”. При цьому вірить, що шлях країни – “із селянським ухилом”. У навалі “сталевих кіннот” він бачить загибель своєї, селянської Русі. Однак історичний шлях країни був не тим, якого чекав поет. І тому герой його післяреволюційних віршів з гіркотою зауважує:
Моя поезія тут більше не потрібна,
Та й, мабуть, сам я теж тут не потрібний…
Але, як ні смутно, як ні боляче почувати себе марним у рідній країні, автор не озлобляється. Він знає:
Ніяка батьківщина інша
Не увіллє мені у груди мою теплінь.
І він хоче “на батьківщині улюбленої, все люблячи, спокійно вмерти”. Тому поет не тільки примиряється з дійсністю, але і намагається знайти в ній те, що йому близько, і продовжує оспівувати “Всією істотою в поеті Шосту частину землі З назвою короткою “Русь”. Протягом творчого шляху Єсеніна перетерплює зміна і образу Росії в його віршах. У ранній період творчості Русь – сільська, патріархальна, нехай убога, але повна затаєної принадності і сили. Розлюбивши “жебрачку” Росію після повернення з Америки, поет у своєму образі Русі нової зберіг і по-новому виразив принадність рідної землі. Він намагається побачити через “кам’яне і сталеве” образ іншої країни: №Мені тепер по душі інше…”. Але, мабуть, незважаючи на ці слова, Єсенін не залишає своєї улюбленої теми, теми Русі селянської – він не може, у силу природи свого дарунка, стати співаком індустріальної, міської Росії, подібно Брюсову, Маяковському. І тому наприкінці свого життєвого шляху С. Єсенін пише: “І тепер, коли от новим світлом і моєї торкнулося Життя долі. Однаково залишився я поетом Золотої, зробленої з колод хати”. Дві основні теми – Батьківщина і природа – переплітаються у творчості Єсеніна і випливають одна з іншої. І це закономірно: без рідної природи батьківщина – поняття абстрактне. Не можна зберегти любов до країни, коли не бачиш із дитинства звичного пейзажу, і навпаки, любуючись природою, ми починаємо любити і країну, що нею представлена. Натхненний близькими для нього темами, Сергій Єсенін створює у своїх віршах прекрасний і світлий світ. І для багатьох він назавжди залишиться співаком краси рідного краю, його природи.
Спить ковила. Рівнина дорога.
І свинцевої свіжості полинь.
Ніяка батьківщина інша
Не увіллє мені в груди
мою теплінь
С. Єсенін