Стихійна сила любові в творах І. С. Тургенєва і А. П. Чехова

Тургенєв бачив у любові велику духовну силу. Вчені, зокрема Г. Б. Курляндська, писали про сильних романтичних тенденції в її зображенні. Правда, слід мати на увазі різні типи кохання в тургенєвських творах: з одного боку, любов – велика духовна сила, що пробуджує особистість до творення, – любов тургенєвських жінок (Наталія Ласунская в Рудіні, Олена Стахова в Напередодні, Маріанна в Нові і т. д.). Символічним описом зтой любові є слова Тургенєва у Весняних водах про перше кохання Саніна і Джеміні: Перша любов – та ж революція; одноманітний

лад склалася життя розбитий і зруйновано в одну мить, молодість стоїть на барикаді, високо в’ється її яскраве прапор, щоб там попереду її не чекало, смерть чи нове життя; – усього вона шле свій захоплений привіт.

У словах Тургенєва звучить не тільки сила першого кохання, а й можливість її смерті. Така доля любові Саніна і Джемми: Він… не в силах був зрозуміти, як міг він залишити Джем, так ніжно й пристрасно кохану, для жінки, яку він не любив зовсім?. Стихійна пристрасть до Полозова відноситься до другого типу любові, про яку Тургенєв писав і в інших своїх творах.

Павло Петрович в Батьків і дітей потрапив

під таємничі чари княгині Р., від яких він не зміг позбутися і в наступні роки. Що гніздилося в цій душі! Бог знає. Здавалося, вона перебувала під владою якихось таємних для неї самої невідомих сил, вони грали нею як хотіли. Потрапивши до неї в рабство, Павло Петрович волочився за нею всюди, нарешті закінчив свій дні за кордоном у Дрездені. Дізнавшись від Аркадія сумні слова про життя Павла Петровича, Базаров дає йому негативну оцінку: Людина, яка все своє життя поставив на карту жіночої любові, і коли йому ату карту вбили, розкис і опустився до того, що ні на що не став здатний, такий собі людина не чоловік, не самець. Звичайно, різкі слова Базарова про Павла Петровича не цілком висловлюють позицію автора. Тим більше, що сам Базаров потрапив під владу таємничого погляду Одинцовій, хоча зумів подолати його. Та й драматична історія Саніна змушує замислитись на: цією проблемою. У Тургенєва стихійні сили часто грають у долях його героїв фатальну роль, зводять нанівець їх розумні спонукання. Той-же Санін, закоханий в Джемму і готувався до весілля, потрапляє під владу Полозова. … На губах змеілось торжество – а очі, широкі і світлі до білизни, висловлювали безжальну тупість і ситість перемоги. У яструба, який кігті спійману птицю, такі бувають очі.

Тургенєв надає цій владі сил мало не глобальне, містичне значення. Ми всі повинні змиритися і схилити голову перед невідомим – говорить Павло Олександрович, герой повісті Тургенєва Фауст.

На відміну від Тургенєва Чехов рідко захоплювався зображенням стихійних, ірраціональних сил природи, особливо любовних. Мабуть, виключення складає розповідь Чорний чернець, в якому чорний монах – це примара, продукт уяви Коврина. А його подруга Таня, налякана цією примарою, – звичайна земна жінка, що намагається лікувати свого коханого від цієї недуги. Швидше за все професія лікаря, на відміну від Тургенєва, змушувала Чехова більш об’єктивно і науково описувати таємничі процеси життя. І все-таки Чехов віддав данину зображенню цих процесів, особливо в сфері любові. Щоправда, і тут, на відміну від Тургенєва, не зловживав романтичними таємничими фарбами.

Набагато рідше Тургенєва Чехов у своїх творах описує стихійну силу любові. Наприклад, в оповіданні Нещастя Софія Петрівна, красива молода жінка років 25, зазнала таку любов до присяжному повіреному Ільїну. Злилася вона, що всю її, замість протестуючої чесноти, наповнило безсилля, лінь і порожнеча. Вона пробує боротися з цією силою, але лише визнає, як сильний і невблаганний ворог, Безсила, мерзенна, вона йде на фатальне побачення з Ільїним. Те, що штовхало її вперед, було сильніше її, і розуму, і страху.

Про владу над людиною стихійного, невідомого оповідає оповідання Шампанське. Начальник полустанка на одній з наших Південно-Західних залізниць, зустрічаючи Новий рік, ненавмисно впустив пляшку шампанського, Його дружина зблідла від страху і передбачила: Неодмінно трапиться що-небудь. Оповідач намагається пояснити пророкування дружини своєї невдалої на ній одруженням та її недоліками: не люблю я дружини! Одружився я на ній, коли ще був хлопчиськом. Тепер я молодий, міцний, вона змарніла, постаріла, подурнішали від голови до п’ят, набита забобонами. Тверезий і об’єктивний автор теж не схильний романтизувати фатальний вчинок свого героя, віддаючи належне його фізичному здоров’ю, недоліків дружини. А його нова кохана далека від романтичного ореолу: За столом сиділа маленька жінка з великими чорними тазами…, все помолодшало і пожвавішало у присутності цієї істоти… красивого і порочного. І в мотивах її зустрічі з коханим теж відсутні всякі романтичні ідеальні причини. Бігла від чоловіка, чоловік її старий і деспот. У фіналі оповідач розповідає про шалений вихорі любові, який руйнує весь його звичний життєвий уклад: Все полетіло до чорта, верхнім кінцем вниз… Страшний скажений вихор, який закрутив мене як пір’їнка. Кружляв він довго і стер з лиця землі і дружину, і саму тещу, і мою силу.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)

Стихійна сила любові в творах І. С. Тургенєва і А. П. Чехова