Про що просить послухати Володимир Маяковський?
Я можу зовсім впевнено сказати, що вірш В. Маяковського “Послухайте!” – це елемент душі поета. “Послухайте!” Таким вигуком кожний з нас дуже часто перериває своє мовлення, сподіваючись бути почутим і понятим. Ліричний герой вірша не просто вимовляє, а викрикує це слово, запекло намагаючись звернути увагу живучих на Землі людей на хвилюючу його проблему. Поет як би сперечається з уявлюваним опонентом, людиною недалекою і приземленою, обивателем, міщанином, переконуючи його в тім, що не можна миритися з байдужністю, самітністю, горем.
Це
У цьому вірші немає неологізмів, настільки звичних для стилю В. Маяковського. “Послухайте!” – схвильований і напружений монолог ліричного героя. Поетичні прийоми, використовувані В. Маяковським у цьому вірші, на мій погляд, дуже виразні. Фантастика (“уривається до Бога”) природно сполучається зі спостереженнями автора над внутрішнім станом ліричного героя, Ряд дієслів – “уривається”, “плаче”, “просить”, “клянеться” – передає не тільки динаміку подій, але і їхнє емоційне розжарення. Жодного нейтрального слова, всі дуже і дуже виразні, експресивні, і, мені здається, саме лексичне значення, семантика дій-дієслів указує на крайню загостреність почуттів, відчутих ліричним героєм. Інтонація вірша не гнівна, викривальна, а сповідальна, довірча, боязка і невпевнена. Можна сказати, що голоси автора і його героя найчастіше зливаються повністю, і розділити їх неможливо. Висловлені думки і що виплеснулися, що прорвалися назовні почуття героя, безперечно, хвилюють самого поета.
У них легко уловити ноти тривоги (“ходить тривожний”), сум’яття. Величезне значення в системі зображувально-виразних засобів у В. Маяковського має деталь. Портретна характеристика Бога складається лише з єдиної деталі – у нього “жилава рука”. Епітет “жилава” настільки живий, емоційний, зримий, почуттєвий, що цю руку як би бачиш, відчуваєш у її венах пульсуючу кров. Мова йде про небо, про зірки, про Всесвіт. Ліричний герой вірша “Послухайте!” і є той “хтось”, для кого без зоряного неба немислиме життя на Землі. Він метається, страждає від самітності, нерозуміння, але не упокорюється з ними. Розпач його така велика, що йому просто не перенести “це беззоряне страждання”. Вірш “Послухайте!” – розгорнута метафора, що має великий алегоричний зміст. Крім насущного хліба, нам потрібна ще і мрія, велика життєва мета, духовність, краса. Нам потрібні зірки “перлини”.
В. Маяковського хвилюють вічні філософські питання про зміст людського буття, про любов і ненависть, смерть і безсмертя, добро і зло. Однак в “зоряній” темі поетові далекий містицизм символістів. При цьому В. Маяковський ні в якій мері не уступає поетам-містикам у польоті фантазії, вільно перекидаючи міст від земної твердині до безмежного неба, космосу. Безумовно, такий вільний політ думки був підказаний В. Маяковському тією епохою, коли здавалося, що людині підвладно все. І незалежно від того, у які тони пофарбовані астральні образи, сатиричні або трагічні, його творчість перейнята вірою в Людину, у її розум і велике призначення.
Пройдуть роки, затихнуть страсті, російські катаклізми перетворяться у нормальне життя, і ніхто не буде вважати В. Маяковського тільки політичним поетом, що віддав свою ліру лише революції. На мій погляд, це самий великий з ліриків, і вірш “Послухайте!” – шедевр російської і світової поезії.