“Казка” у визначенні Никифорова

Визначення, дане Никифоровым, говорить: “Казки – це усні розповіді, існуючі у народі із єдиною метою розваги, мають змістом незвичні у побутовій сенсі події (фантастичні, чудові чи життєві) і відмінні спеціальним композиционно-стилистическим побудовою”. Цю ухвалу не втратила свого наукового значення досі. Воно й має лягти основою нашого розуміння казки і допомогти нам відмежувати його від інших, родинних їй утворень.

Цю ухвалу є результатом наукового розуміння казки, виражений в найкоротшою формулі. Тут дано всі це основна прикмета,

що характеризують казку. Казка, народна казка є оповідний фольклорний жанр. Він характеризується своєї формою побутування.

Це оповідання, рухаючись з покоління до покоління лише шляхом усній передачі. Цим побутування народної казки відрізняється від побутування штучної, чи літературної, казки, яка передається шляхом листи читання не змінюється.

Літературна казка, як та інші літературні твори, може потрапити до орбіту народного звернення, розпочати курсувати, давати варіанти, передаватися із різних вуст у вуста, й у цьому випадку вона також підлягає вивченню фольклориста. Такий перший ознака народної

казки, ще специфічний нею, то такий, що необхідно виділити й підкреслити.

Далі. Казка характеризується як розповідь, т.

Е. вона належить до оповідальним жанрам. Цей ознака також вирішальною, оскільки є та інші розповідні жанри (билина, балада), які ставляться до казок. Як вказувалося, саме слово “казка” позначає щось рассказываемое. Це означає, що сприймає казку як оповідний жанр переважно.

Інший ознака, встановлений Никифоровым, у тому, що казка розповідається з єдиною метою розваги. Вона належить до розважальним жанрам.

Цей ознака показали ще У. Р. Бєлінськ, і він, безсумнівно, встановлено правильно, хоча часом і заперечується. Приміром, У.

П. Анікін вважає, що казка переслідує виховні мети. Що вона не має виховне значення – це безперечно, що її створюють із єдиною метою виховання – це точно не так.

Розважальний характер анітрохи який суперечить глибокої ідейності казки. Коли Никіфоров говорить про розважальному значенні казки, це означатиме, що вона не має переважно естетичні функції, що вона – художній жанр за своїм цілями і вирізняється цим на всі види обрядової поезії, має прикладне значення, від легенди, має морализирующие мети, чи то з перекази, мета якого – повідомити якісь відомості. Ознака розважальності стоїть у через відкликання іншим ознакою казки, висунутим Никифоровым, саме необычайностью події (фантастичного, чудесного чи життєвого), що становить зміст казки. Цей ознака казки був уловлений з нашого науці віддавна, але істотне доповнення, внесена Никифоровым, у тому, що необычайность розуміється як як необычайность фантастична (що правильне для чарівної казки), а й як необычайность життєва, що дозволяє підбивати під це визначення і новеллистические казки.

Ознака цей безсумнівно схоплений вірно, хоч і як і раніше, що саме маємо, скоріш, загальний народно-эпический, ніж власне казковий ознака. Про звичайному, життєвому, буденному епічний фольклор взагалі розповідає. Воно є іноді лише тлом для наступних, завжди надзвичайних подій. Але необычайность ця для билини й казок різна. Є специфічно казкова необычайность, і має стати предметом нашого вивчення.

Нарешті, останній висунутий Никифоровым ознака – спеціальне композиционно-стилистическое побудова. Стиль і композицію ми можемо об’єднати загальним поняттям поетики і мені сказати, що казка відрізняється специфічної нею поетикою. Додамо від, саме цей ознака це і є вирішальний визначення те, що таке казка. Саме це ознака вперше висунуть Никифоровым, усвідомлення його є наукове завоювання.

Щоправда, тут одне невідоме (казка) зводиться до іншого невідомому (поетика), оскільки поетика казки ще недостатньо вивчена. Проте це визначення не є проста словесна формула, а містить шлях до конкретно-реальному розкриття поняття казки.

Визначаючи жанр казки через її поетику, знаємо, у який бік направити наше подальше вивчення: маємо поставлено завдання докладного вивчення поетики казки і закономірностей цієї поетики. Отже, ми маємо деяке визначення казки, що відбиває сучасну думку її у і що дозволяє подальшого її вивчення.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)

“Казка” у визначенні Никифорова