Дослідження образів поміщиків у поемі “Мертві душі”
Учитель дає школярам творче завдання знайти в тексті, починаючи з галереї образів поміщиків (їхньому аналізу приділяються чотири уроки), побутові деталі, які розкривають істотні сторони того або іншого характеру (переважає тип уроку – дослідження). Цілком виправдує себе паралельний принцип: учні діляться на групи (ряди), кожна з яких робить спостереження, пов’язані з певним персонажем, одночасно беручи участь у загальній роботі класу з текстом поеми
При цьому, зрозуміло, учитель будує кожний урок так, що побутова деталь розглядається
Доречно нагадати школярам слова самого Гоголя (“Чотири листи до різних осіб із приводу “Мертвих душ”) у зв’язку з висловленням про нього Пушкіна: “Він мені говорив завжди, що ще в жодного письменника не було цього дарунка виставляти так яскраво вульгарність життя, уміти окреслити в такій силі вульгарність вульгарної людини, щоб весь той дріб’язок, що вислизає від очей, мигнула б крупно в очі всім”9 .
Учні, які аналізують образ Манилова, самі відзначають, що в садибі цього поміщика
Про характер Манилова можна судити й по обстановці кімнат. “У будинку його чого-небудь вічно бракувало”: не вистачило шовкової матерії для оббивки всіх меблів, і два крісла “стояли обтягнуті просто рогожею”; поруч із франтівським багато прикрашеним бронзовим свічником стояв “якийсь просто мідний інвалід, кульгавий, що згорнувся на сторону”.
Учитель звертає увагу школярів на те, що таке сполучення предметів речового миру в панському маєтку вигадливо, абсурдно, алогічно; “зібрані в інтер’єрі разом, вони роблять враження теперішньої кунсткамери” . Інакше кажучи, у всіх предметах, речах відчувається якась ущербність, неповноцінність, безладність, непослідовність, роздробленість. І сам хазяїн під стать своїм речам: душу Манилова така ж збиткова, неповноцінна, як і оздоблення його житла, а претензія на “освіченість”, вишуканість, добірність, витонченість смаку ще більше підсилює внутрішню порожнечу героя
Учні, що самостійно працювали над образом Коробочки, фіксують увагу на деталях, пов’язаних з обстановкою будинку поміщиці. Кімната, що була надана Павлу Івановичу, “була обвішана старенькими смугастими шпалерами; картини з якимись птахами; між вікон стародавні маленькі дзеркала з темними рамками у вигляді зсілих листів; за всяким дзеркалом закладені були або лист, або стара колода карт, або панчоха; стінні годинники з намальованими квітами на циферблаті… розпоротий салоп, що має потім звернутися в плаття”, але так і оставшийся надовго розпоротим; перини, з яких розліталися пір’я “в усі кути кімнати”. Пізніше (поутру) Чичиков “помітив, що на картинах не всі були птаха: між ними висів портрет Кутузова й писаний олійними фарбами якийсь старий…”
Алогізм зв’язків між речами, вигадливі збори різнорідних предметів підсилюється картиною, що відкривається з вікна будинку Настасьи Петрівни: “…вузенький дворик весь був наповнений птахами й усякою домашньою твариною. Індичкам і курям не було числа; проміж них расхаживал півень мірними кроками, потряхивая гребенем і повертаючи голову набік… свиня із сімейством опинилася відразу; відразу, розгрібаючи купу сміття, з’їла вона мимохідь курчати… Цей невеликий дворик, або курятник, переграждал дощатий забір, за яким тяглися великі городи з капустою, луком, картоплею, буряком і прочим господарським овочем. По городу були розкидані подекуди яблуні й інші фруктові дерева, накриті мережами для захисту від сорок і горобців”.
Такий достаток, теж хаотичне, стихійне, строкате, розкидане, дозволяє господарці торгувати салом, медом, прядивом, пухом, пташиним пір’ям. Продає вона й своїх кріпаків, якими розпоряджається, як власним майном, товаром. Із усього намагається покористуватися, користь. Спрага збагачення цілком заповнює свідомість Коробочки, не залишаючи місця для яких-небудь інших почуттів і бажань
Зупиняючись на Ноздреве, школярі приводять свої спостереження, що допомагають представити їм характер цього персонажа
Звертається увага на деталі, використані в зображенні кабінету поміщика, у якому “не було помітно слідів того, що буває в кабінетах, тобто книг або паперу; висіли тільки шаблі й дві рушниці” (вказівка на неосвіченість героя). Потім показуються “турецькі” кинджали, шарманка, трубки різних видів, цибух, “недавно виграний”, кисет, “вишитий какою-те графинею”. Та ж хаотичність, випадковість, відсутність усякої логіки в наборі тих або інших предметів, речей у будинку Ноздрева. Побутові ” деталі-предмети” чудово характеризують самого хазяїна – його безладність, безалаберность, безглуздість примх, сумбурну фантазію
Предметно-побутове середовище створює подання й про Собакевиче. Насамперед школярі відзначають деталі, що стосуються його маєтки: “Двір оточений був крепкою й непомірно толстою деревянною гратами… На стайні, сараї й кухні були вжиті повновагі й товсті колоди, певні на вікове стояння. Сільські хати мужиків тож зрубані були напрочуд… усе було пригнано щільно і як треба. Навіть колодязь був оброблений у такий міцний дуб, який іде тільки на млини так на кораблі. Словом, усе… було упористо, без пошатки”….
Ці види доповнюються окресленням інтер’єра. У вітальні висіли картини, на яких були зображені “грецькі полководці… з такими товстими стегнами й нечуваними вусами, що тремтіння проходило по тілу.
Приклади говорять самі за себе. У всім відчувається каліцтво, асиметричність, що вказують на те, що Собакевичу були далекі високі духовні запити, естетическое почуття. Інтереси хазяїна занадто предметни, зайво практичні, сугубо речовинні, грубо розважливі, консервативні.