Ціна волі (за позістю М. Коцюбинського “Дорогою ціною”)
Я вважаю, що усе існування людини грунтується на кількох загальних, первинних цінностях. І свобода є однією з таких цінностей.
Минули ті історичні часи, у яких описані Михайлом Коцюбинським події були актуальні і, на жать, звичайні. Але проблема волі постає і зараз, бо це проблема життєвої філософії… Наскільки ж трагічним було життя людей, коли кріпацтво, поневолення і духу, і тіла людини були звичайною практикою суспільства!
Остап і Соломія не просто не згодні терпіти муки кріпацтва, але й не здатні: Ічня людська гідність постає
Справді дорого обходиться воля нашим героям. Тікаючи, вони постійно стикаються з новими перепонами на їхньому шляху до свободи, на них чатують смертельні небезпеки, але це не зупиняє їх. Бо свобода важить для них більше, ніж життя. Бо життя під ярмом кріпацтва є існуванням, тільки марнуванням безцінного часу.
Обговорюючи твір з
Велике щастя, що за волю моїх сучасників вже сплачено тією дорогою ціною. За неї платили кріпаки, що протестували, наближаючи соціальні зміни, за неї платили люди, що боролися проти пригнічення особистості за часів СРСР, за неї боролися у Другііі світовііі. Нам вже не доведеться виборювати свою свободу і свободу своїх нащадків ціною власного життя. Але ж ми повинні пам’ятати, що не маємо жодного права перед обличчями пращурів та самої історії впускати у свої душі дух пристосуванства, хоча б теоретично припускати можливість підкоритися несправедливості, якщо боротися із нею надто ризиковано…
Образи Остапа і Соломії не зникають, не знецінюються тоді, коли зникає кріпацтво. Бо проблема волі, ціни внутрішньої свободи, проблема людської гідності та боротьби за неї існує поза часом і простором. Тепер я зрозумів, що вивчення цієї повісті – не просто данина історії чи спостереження за цікавим пригодницьким сюжетом, а майже життєва необхідність: аби не припуститися колишніх помилок, аби не втратити внутрішнє прагнення до свободи, аби не забувати, наскільки дорогою ціною було колись сплачено за волю…