А. П. Чехов майстер малого жанру
Твір з розповідей Чехова. А. П. Чехов по праву вважається майстром малого жанру – короткого оповідання, новели мініатюри. Як ніхто інший, він уміє вкласти в мінімум тексту максимум інформації і моральний урок для своїх читачів. Так як у невеликому за обсягом оповіданні неможливі розлогі описи, портретні характеристики і внутрішні монологи, то на перший план у його творах виступає план художня деталь. Саме деталі несуть у Чехова величезне смислове навантаження: буквально одна риса в зовнішності або поведінці героя може сказати нам все про
Це так вразило Червякова, благоговевший і одночасно трясшегося від страху перед високим чином, що він кілька разів підходив вибачатися перед Бризжалова. Той спочатку прихильно приймав вибачення Червякова, але в підсумку, доведений до нестями його настирливістю, вигнав чиновника геть. Червяков думає, що його кар’єрі кінець, приходить додому і вмирає. Його вбиває страх
В оповіданні “Дама з собачкою”Деталь образно демонструє нам зміни в стані головної героїні, Анни Сергіївни. Вона приїхала до Ялти, будучи не в змозі більше переносити обстановку свого будинку і суспільства чоловіка – людини, яку вона не любила і не поважала. Там вона познайомилася з Гуровим, якого вона сприймала як людину з іншої, кращого життя. Символом того світу, звідки намагається бігти героїня, є лорнетка. Не випадково перед тим, як полюбити Гурова, Ганна Сергіївна втрачає її: вона готова змінити своє життя, це початок спроби її “втечі” від чоловіка – “лакея”, від безпросвітної тужливої життя у провінційному місті. Але пізніше в театрі міста С. Дмитро Гуров побачив її знову з “вульгарної лорнетка” в руках: її спроба “втечі” не вдалася.
Характер Бєлікова, “Людини у футлярі”, повністю визначається тими предметами, якими він себе оточив: всі речі в нього були упаковані в чохлах і футлярчик. Він і сам прагнув оточити себе “оболонкою”, “футляром”, щоб захиститися від всього невідомого, нового і невизначеного, що приховувала в собі життя. Бєліков все життя чогось то побоювався, його лякала саме життя, і щасливим він став тільки після смерті: він потрапив у футляр, з якого йому більше ніколи не треба буде виходити. Віцмундирі Червякова, лорнетка Анни Сергіївни, парасолька і калоші Бєлікова говорять нам про характери та психологічному стані героїв оповідань Чехова точніше і образніше, ніж цього можна було досягти за допомогою розлогих описів їхньої поведінки, зовнішності і способу мислення.
У драматургії Чехова, так само як і в оповіданнях, немає жодної “зайвої” деталі, хоча його п’єси і здаються на перший погляд дивними, перевантаженими дрібницями. Будь-яка репліка, авторська ремарка, крім прямого значення, служить для створення загального підтексту. Наприклад, героїня п’єси “Три сестри” Наташа вперше з’являється на сцені у червоній сукні з зеленим паском. Ця деталь свідчить про повну відсутність смаку і одночасно про душевні якості героїні. Величезну смислове навантаження деталі несуть і в п’єсі “Вишневий сад”. Звук розірваної струни якраз перед продажем вишневого саду, стукіт сокир в кінці п’єси важливі як для розкриття характерів персонажів, так і для розвитку дії п’єси. Чехов, Великий художник слова, геніальний письменник і драматург, вважав, що якщо в п’єсі в першій дії на сцені висить рушниця, то в останній дії воно обов’язково має вистрілити.