Загальна характеристика чарівних казок
Переходимо до вивчення чарівної казки. Це, мабуть, найбільш прекрасний вигляд народної художньої прози. Вона пронизана високими ідеалами, прагненням чогось піднесеному. Та перш ніж казати про художніх чеснотах чарівної казки, треба домовитися у тому, що треба думати під чарівної казкою. Стабільні і які змінюються елементи чарівної казки. Чарівна казка має яскраво вираженим характером, вона так уже й від інших видів казки, що вони Афанасьєв майже безпомилково виділив її.
Перше, але це бачиться, коли говорять про чарівну казку, – це характерні
Очевидно, такі мотиви, як на будівництво одну ніч чарівного палацу, мотив невидимого помічника героя, мотив перельоту героя в інше царство на орлу чи килимі-літаку і ще – типові для чарівної казки мотиви. Тож у вона найчастіше поняття чарівної казки визначається через її сюжети
Так само є списки мотивів. Ми знаємо про грандіозної спробі Томпсона створити повний перелік мотивів всієї народної літератури, охоплюючий шість томів. У тому числі останній тому є покажчик до покажчику.
З яких ж ознаками виділяється й поняття “чарівна казка”? Які казки входить у це поняття, які ні?
Афанасьєв, наприклад, зарахував казку про рибака і рибку немає чарівним, а до казок про тварин. Має рацію він чи ні? Його вихідна думку у тому, що чарівним зараховуються фантастичні казки, казки, де є чарівництво”, фантастичність. Цей ознака ми можемо визнати науковим і навіть точним.
Є, наприклад, казка про злий і зрадливої дружині. Чоловік виявляє її невірність, вона звертає їх у собаку. Але він знаходить засіб повернути людську подобу й у своє чергу, перетворює дружину в кобилу і возить у ньому воду. Аарне вважає цю казку чарівної, позаяк у ній фігурує чарівництво. Ми все з не можемо.
Не всякі казки, де є чарівництво, ставляться до чарівним. Ця – чиста новелістична казка.
Не вдаючись поки подробиці, ми скажімо, що чарівну казку треба визначати, використовуючи не розпливчасте поняття волшебносги, а притаманні їй закономірності. Наука узагалі має працювати з закономірностями.
Встановлення їх можна й області фольклору. Закономірність починається там, де є повторюваність. Будь-який науковий закон завжди грунтується на повторюваності. Повторюваність входить у поняття закону. Чарівна казка справді наділена якийсь специфічної повторюваністю.
Кожен, хто читав казки було багато, знає, що з всім їхню розмаїтість і за усією їхньою пістрявості казка має однаковістю, отже энимательный чи досвідчений слухач чи читач часто вже у казки може передбачити, що далі. Характер цієї повторюваності і бути встановлений і досліджений.
Що ж у казці повторюється? Порівняємо деякі сюжети з добірки казок про мачухи: 1. Мужик через ненависті другий дружини для її дочки від першого шлюбу відбуває дочка до лісу в услужение до довбні-язі.
Довбня-яга дає дівчині всякі господарські доручення: “поставила дівчині пряжу з короб, грубку перетопити, всього припасти” тощо. буд. Пасербиця гаразд справляється з роботою, що яга її багато нагороджує.
Тоді мачуха надсилає у ліс своє питоме дочка, але та щось хоче робити. Яга її “зламала”, мужик привозить додому її кістки (Аф. 102).
2. Мачуха ненавидить подчерицу.
Щоб погубити її, вона гасить у будинку всі вогні і посилає за вогнем до довбні-язі. Яга зустрічає дівчину словами: “Поживи так попрацюй в мене, дам тобі вогню”. Вона задає їй низку доручень, дівчина все виконує.
Довбня-яга дає Україні вогню, від імені цієї вогню мачуха і його дочка згоряють (Аф. 104). 3. Старий за наказом своєї бабусі, другий дружини, відбуває своє питоме дочка від першого шлюбу ліс. Морозка намагається її заморозити, але він з його запитання відповідає так ла-гідно, що її він виправдовує багато обдаровує.
Стара надсилає у ліс свою родину дочок. Вони тримаються погордливо, Морозка їх заморожує на смерть (Аф. 95-97). 4. Мачуха ненавидить пасербицю.
Батько відбуває її до лісу і в землянці. У цьому землянці живе ведмідь.
Медведь зле жартує над нею піжмурки, однак може її впіймати. Медведь її багато нагороджує. Мачуха надсилає у ліс своє питоме дочка. Та боїться, ведмідь її загрызает (Аф. 98).
Я даю поки що тільки сюжетну схему в найкоротшому викладу. Кількість прикладів можна було б приймати значно більшу.
Придивимося до того що, що приміром із дівчиною лісом. На погляд пригоди її зовсім різні. – Довбня-яга змушує її робити всю домашню роботу.
– Морозка пробує її заморозити. – Медведь зле жартує над нею піжмурки тощо. буд.