Як писати твори. 7 КЛАС
Згідно з програмою учні 7-го класу мають навчитися виконувати такі види творчих робіт:
– твір-опис зовнішності людини (за власними спостереженнями);
– твір-опис процесу праці (за власними спостереженнями);
– твір-розповідного характеру (оповідання) за поданим сюжетом;
– замітка в газету дискусійного характеру. Твір-опис зовнішності людини належить до складних творчих завдань. Провівши спостереження за портретними характеристиками літературних героїв, проаналізуйте зовнішність однокласників за такими ознаками: очі,
Діловий та науковий опис містить об’єктивну і точну інформацію про зовнішність людини. Слова вживаються тільки в прямому значенні, авторська оцінка відсутня.
Описуючи зовнішність людини в художньому стилі, необхідно насамперед вказати на характерні деталі (риси обличчя, деталі одягу, манеру поведінки), що створюють певне враження. Використання оцінних слів, художніх засобів
Після такої підготовки можна написати твір-опис людини будь-якого віку: малюка, ровесника чи дорослого.
Для створення опису можна скористатися таким планом:
1. Хто ця людина.
2. Найхарактерніші риси зовнішності.
3. Зріст, постава.
4. Волосся, зачіска.
5. Обличчя, його риси, вираз.
6. Загальне враження (позитивне чи негативне).
Твір-опис процесу праці. Не підміняйте опис процесу праці розповіддю про цей процес. З описами процесів праці ви зустрічалися на уроках трудового навчання, коли одержували настанови викладача до виконання тих чи інших дій. Такі описи вимагають високої точності та логічної послідовності. Обирайте конкретну тему, описуйте знайому вам справу. Твір розповідного характеру (оповідання) за поданим сюжетом. Робота над оповіданням, розпочата в шостому класі, допоможе семикласникам закріпити знання про композицію твору (зав’язка, розвиток подій, кульмінація, розв’язка). Разом із тим учні мають розвивати уміння володіти словом, з його допомогою передавати почуття, емоції, настрої. Не треба забувати також про позакомпозиційні елементи, які можна ввести до оповіді: різноманітні описи, роздуми тощо.
Замітка дискусійного характеру в газету є продовженням роботи над текстами газетних жанрів, розпочатої в шостому класі. Замітка дискусійного характеру належить до полемічного жанру про позитивні чи негативні факти з життя школярів.
Робота над заміткою вимагає:
1) стисло і чітко висловити свою точку зору на певний вчинок чи подію, підкріпивши своє міркування фактами з життя;
2) висловлювати свою позицію до даного вчинку чи події, аргументувати свою точку зору;
3) показу свого схвилювання даним явищем чи подією за допомогою мовних засобів;
4) оцінки явищ (схвильовану з позитивним прикладом або негативну з критичними зауваженнями).