Художнє багатство “Мисливських усмішок” Остапа Вишні
Широкознаного на Україні та за рубежем українського гумориста і сатирика, творця незвичайної “вишневої усмішки” справедливо називають майстром сміху, видатним митцем, народним письменником. Особливої любові читача зажили “Мисливські усмішки” Остапа Вишні – мабуть, єдиний у літературі випадок, коли значний за обсягом і художньою силою цикл творів гармонійно й сильно пронизаний життєрадісним гумором і почуттям патріотизму.
Згадаємо неповторні сторінки “Мисливських усмішок”, будь то “Відкриття охоти” чи “Як
За лукаво усміхненим образом оповідача ми добре бачимо самого автора з його поглядами на світ і його незрадливою ніжною любов’ю, Це мисливець тієї рідкісної вдачі, який виходить н:а полювання не з наміром убити, а, навпаки, з метою якомога надійніше уникнути насилля над природою.
Подивимось, як автор зображує своїх героїв: це завжди мисливець-невдаха і мисливець-фантазер. Ми бачимо тих, хто любить базарну “дичину”, тих, хто шуткує і сміється з короткозорого бухгалтера, тих, хто стріляє в “горжетку”, а замість цього губить останнього “лисячого” капелюха, – тих, хто любить погомоніти про мисливські подвиги. Це люди надзвичайної правдивості, котрі нікого не вигадують, а покладаються лише на життєві випадки: “розкажу, то не повірите, але це – факт”. Пригадаємо, яку “качку” приніс додому один із Мисливців:
– Та це ж курка, а не качка… – Це – качка. Тепер усі такі качки пішли. Яровизовані. – А чому в неї горло перерізане? – Чому? Чому? Все вам так ото цікаво знати. Летіла, побачила, що націляюсь, виходу не було, взяла й зарізалась…
Іншого разу вам будуть розповідати про незвичайного собаку – гордона: “таких псів тепер не буває! – який одного разу став на опойку в густій ліщині на вальдшнепа, та так став, Що ніякими свистками, ніякими гудками його не можна було зрушити з тої стойки…” Повернувшись через-рік, господар побачив: “Дивлюсь, стоїть кістяк мого гордона, і стоїть з піднятою правою. лапою! От був собака! Мертва стойка!” А яким гумором та лагідним сміхом наповнені розповіді про збирання на полювання! Ніхто в світі не здогадався б, що на полювання треба брати: “рюкзак, буханку, консерви, огірки, помідори, десяток ук-руту яєць і стопку…”. Що ж це значить – “стопка”? “Стопка береться для того, щоб було чим вихлюпувати воду з човна, коли човен тече…” Всі розуміють, про що хотів розповісти автор, на що натякає. Здається, від невдач ніхто не застрахований, і мис-ливці-фантазери теж, бувало, рушницю забудуть вдома або ж на полюванні її не зарядять у найвідповідальніший момент; “бувало, вполюєш замість вовка собаку або ж замість качки свою викохану кря-куху…”.
“Мисливські усмішки” – явище незвичайне в українській літературі: це – неповторний синтез народного анекдоту і авторського чарівного ліризму. Мабуть, тому вони так і приваблюють до себе. Хочеться читати і читати, щоб знову дізнатися про невдалих, але чистих душею, мисливців, щоб знову від душі розсміятися з їхніх пригод,, щоб знову заглибитися у надра ніжного ліризму Остапа Вишні, де головним для людини стає її прив’язаність до рідної землі, до свого народу, до його мови і культури. Мені здається, що ніхто з письменників не зміг би написати таких чудових оповідок;, як це вдалося Вишні! “Мисливські усмішки” – це як гімн живій природі, усім рослинам, усім тваринам, усім пташкам; це гімн людині, що не хоче нгчим зашкодити чарівній рідній природі. Автор ніби каже: “бережіть ці поля та річки, цінуйте рідкісну? красу рідного краю!” Прислухаємося до його слів!!