Відображення в думі «Хмельницький та Барабаш» боротьби українського народу проти шляхти
У героїчному епосі українського народу особливе місце посідають думи про боротьбу з польсько-шляхетськими поневолювачами у другій половині XVII століття: «Хмельницький та Барабаш», «Перемога Корсунська», «Іван Богун» та інші.
…Захопивши значну частину українських земель, польські магнати перетворювали українців на своїх рабів, чинили наругу над їхніми національними почуттями, примушували зраджувати православну віру. Мобілізувавши всі фізичні та духовні сили, українці піднялися на боротьбу.
Одним з перших серед творів про Хмельниччину
Далі ми дізнаємося про обрання Барабаша гетьманом, а Хмельницького – військовим писарем. Дія переноситься в Чигирин, де й відбувається сутичка між головними персонажами, і розгортається вона напружено, стрімко.
Важливу роль для розуміння характеру незгоди між Хмельницьким і Барабашем відіграють діалоги,
Чи нелучче нам із ляхами,
Мостивими панами,
З упокоєм хліб-сіль по вік-вічний уживати?
Не отримавши згоди Барабаша «козакам козацькі порядки подавати», Хмельницький вирішив хитрістю з до бути грамоти про козацькі привілеї. У цьому виявляється його рішучість, здатність швидко приймати важливі рішення. Другим композиційно важливим є діалог між слугою і дружиною Барабаша. Повірений повідомляє:
Уже ж тепер твій пан Барабаш, гетьман молодий,
На славній Україні з Хмельницьким великі бенкети взчинають,
Веліли вони тобі сії значки до рук приймати,
А мені листи кролевські оддати…
Після повернення повіреного події в думі розгортаються з блискавичною швидкістю. Полеміка між Хмельницьким і Барабашем, засвідчена у першому діалозі, загострюється наказом останнього ув’язнити Хмельницького. Вороги розуміли, що, позбавивши народ керівника, можна легко здолати його і тримати у покорі. Шляхта шукала зрадників, аби послабити народно-визвольний рух.
Такий вчинок, звичайно, обурює Хмельницького, і він від’їздить на Січ, де формує своє військо. Хмельницький вірить, що перемога буде за ними, адже ця боротьба свята – за віру, за волю, за Україну. Напутнє слово гетьмана, християнська молитва вселяли віру в перемогу, додавали козакам мужності й відваги. Звернення до повсталих містить накази гетьмана, конкретні настанови щодо ведення бойових дій:
На лядські табори наїжджайте,
Лядські табори на три часті розбивайте,
Ляхів, мостивих панів, упень рубайте…
Наприкінці думи знову віч-на-віч зустрічаються головні персонажі – Хмельницький і Барабаш. Жалюгідне, плебейське становище останнього підкреслено тавтологією «плаче-ридає». Перед нами – запроданець, котрий відкрито переходить на бік польської шляхти, зрадивши найсвятіше – свою вітчизну. За народною мораллю, він повинен понести покарання за свій злочин.
Творець думи вдається до поетичного вимислу про страту Барабаша і занапашення його родини, бо зрада – найбільший злочин проти свого народу. Введення у текст такого поетичного домислу доповнює описану в ньому картину початку народно-визвольної війни, робить твір художньо довершеним, таким, що точно відтворив дух тієї славної епохи.
Схожі твори:
- Відображення в “Думі про козака Голоту’ боротьби українського народу проти татарських загарбників Відображення в “Думі про козака Голоту” боротьби українського народу проти татарських загарбників І. Козак Голота гуляє в чистому полі, (Він не боїться жодного ворога, жодної зброї.) ІІ. Одяг козака. (Він бідний; свита з грубого полотна, онучі, шапка з овечої шкури.) ІІІ. Задум Голоти. (Походжає біля міста Килія, що біля річки Дунаю.) ІV. Розмова бородатого татарина […]...
- Зображення героїчної боротьби українського народу проти іноземної навали у козацьких літописах В історії української літератури XVІІ-XVІІІ століть визначне місце посідають літописи, головною темою яких було зображення визвольної війни 1648-1654 pp. під проводом Богдана Хмельницького проти польсько-шляхетських загарбників. Поширення цього жанру зумовлено тим, що він міг найпослідовніше і найповніше відбити знамениті події. Вершину українського літописання XVІІ-XVІІІ ст. складають твори Самовидця, Григорія Грабянки та Самійла Величка. Вони найтиповіше […]...
- Героїчна доба Хмельниччини в піснях і думах українського народу Століттями наш народ боронив рідну землю від нападників, ніколи не стихала боротьба українців проти різних поневолювачів. І на всіх шляхах історичної боротьби героїв супроводжувала пісня, У походах за свободу рідної землі завжди йшли співці-кобзарі, які своїми волелюбними піснями і думами підносили бойовий дух воїнів, творили славу їхній хоробрості. У багатьох історичних піснях наші предки прославили […]...
- Образ Богдана Хмельницького у спогадах українського народу Ім’я Богдана Хмельницького назавжди лишилося в пам’яті народній. Видатний воїн, мудрий, далекоглядний політик, проклятий ворогами за безмежну любов До вітчизни і друзями – за страшну помилку, якої припустився мимоволі, рятуючи Україну від польської навали, він перед смертю гірко скаже: «Бог знає, братове, чиє це нещастя, що не дав мені Господь закінчити війну так, як хотілося…». […]...
- Зображення боротьби народу проти ворогів В історії української літератури XVII-XVIII століть визначне місце посідають літописи, головною темою яких було зображення визвольної війни 1648-1654 pp. під проводом Богдана Хмельницького проти польсько-шляхетських загарбників. Поширення цього жанру зумовлено тим, що він міг найпослідовніше і найповніше відбити знамениті події. Вершину українського літописання XVII-XVIII ст. складають твори Самовидця, Григорія Грабянки та Самійла Величка. Вони найтиповіше […]...
- Відображення в повісті Івана Франка “Захар Беркут’ героїчної боротьби народу Русі в XІІІ столітті проти татаро-монгольських нападників Іван Франко був визнаним істориком, цікавився історичним минулим своєї батьківщини, написав багато художніх творів і наукових праць. Найвідомішим художнім твором Івана Франка на історичну тему є повість “Захар Беркут”, написана на конкурс, оголошений редакцією журналу “Зоря” (1882), і надрукована в цьому ж журналі 1883 року. У повісті зображено боротьбу наших пращурів проти монголо-татарської навали на […]...
- Лицарі України (гетьман Богдан Хмельницький) Багата і славна Україна іменами своїх синів, вірних лицарів, які мужньо боронили її незалежність, захищали свій народ. Давні народні пісні й думи, легенди й перекази розповідають нам про звитяжні походи козаків-запорожців, які не тільки давали відсіч загарбникам, а й самі, перепливши Чорне море, нападали на турецькі міста, щоб помститися ворогові, звільнити з турецької неволі своїх […]...
- Відображення героїчної боротьби за волю запорозького козацтва в народних думах та піснях Український народ завжди ніс у своїх серцях велике полум’я свободи, яке нічим не можна було загасити. І йшли у бій українці за волю, йшли, незважаючи на те, що не всіх чекало повернення додому. Гула слава про Запорозьку Січ, гула слава козацька, і збиралися під козацькі прапори люди, ті, хто хотів волі для рідної України, ті, […]...
- Зображення боротьби народу проти іноземної навали у козацьких літописах В Історії Української Літератури визначне місце посідають літописи, головною темою яких було зображення визвольної війни 1648-1654 рр. під проводом Богдана Хмельницького проти польсько-шляхетських загарбників. Поширення цього жанру зумовлено тим, що він міг найпослідовніше і найповніше відбити знамениті події. Вершину українського літописання ХУІІ-ХУШ ст. складають твори Самовидця, Григорія Грабянки та Самійла Величка. Вони найтиповіше зпоміж тогочасних […]...
- Твір: Відображення героїчної боротьби за волю запорозького козацтва в народних думах та піснях Український народ завжди ніс у своїх серцях велике полум’я свободи, яке нічим не можна було загасити. І йшли у бій українці за волю, йшли, незважаючи на те, що не всіх чекало повернення додому. Гула слава про Запорозьку Січ, гула слава козацька, і збиралися під козацькі прапори ті, хто хотів волі для рідної України, хто мріяв […]...
- Твір на тему: “Народні думи та пісні як засіб відображення героїчної боротьби народу” Кожна країна пишається своїм епосом, своїм фольклором, своєю народною поезією, проте без перебільшень та прикрас можна стверджувати, що найбільше народна самосвідомість та “геній народу” (за словами І. Франка) увиразнюється та втілюється саме в українських народних піснях. Багато дослідників, поетів, письменників, публіцистів, енциклопедистів протягом століть пізнавали наш народ саме завдяки пісням та думам, адже український фольклор […]...
- Історичні народні пісні – пам’ять нашого народу На долю українського народу випало так багато лиха, що вилити його можна було лише в пісні – тужливій, як скімлення чайки, та могутній, як Дніпрова течія. Так виникли історичні пісні – перлини в діадемі народнопісенної творчості. “Зажурилась Україна, бо нічим прожити…” – це пісня, у якій змальовано досить віддалені історичні події, коли наші предки безстрашно […]...
- Богдан Хмельницький Богдан Хмельницький – син українського шляхтича Михайла, що був урядником у місті Чигирині й недалеко від Чигирина мав невеликий хутір Суботів. Ще зовсім молодим Богдан вступив до козацького війська. Вже скоро всі помітили, що з нього буде хоробрий і відважний козак-лицар та розумний керівник. Як козацький старшина він брав участь у численних битвах з турками, […]...
- Відображення героїчної боротьби запорозького козацтва за волю в народних піснях та думах Святими лицарями в боротьбі за священну волю свого народу стали запорозькі козаки. їхні подвиги оспівані в народних піснях та думах. У XV-XVІІ ст. турецько-татарські орди нападали на українські землі, забирали молодих людей в рабство, старих та малих знищували. У піснях та думах того часу зображена та жахлива доба. В них високо звучала ідея патріотизму. Яскравим […]...
- Твір з англіської: Khmelnytskyi. Хмельницький ХмеЛьНицький розташований у Західній Україні на злитті Південного Бугу і його притоки Плоска. Хмельницький був створений, відповідно до літопису, у 1493 році і був названий Плоскиревим. До 1954 року він називався Проскурів, а потім був перейменований на честь гетьмана Б. Хмельницького. Загальна площа міста 52 км2. Чисельність населення – 241 000 жителів. Хмельницький – місто […]...
- Відображення боротьби за волю запорізького козацтва в народних піснях та думах Українська пісня, як писав Довженко, – «це історія українського народу, народу-трудівника, народу-воїна». Святими лицарями в боротьбі за священну волю свого народу стали запорізькі козаки. їхні подвиги оспівані в народних думах та піснях. Яскравим пісенним образом є козак Байда – мужній, сміливий захисник народу, який не погоджується стати зятем турецького царя. Навіть терплячи тяжкі муки, Байда […]...
- Відображення в народних думах та піснях героїчної боротьби за волю запорозького козацтва Така вже доля української землі, що впродовж століть вона не знала спокою від численних ворогів, які шматували і нівечили її, руйнуючи міста і села, поневолюючи людей. Ці трагічні сторінки історії розгортаються перед нами у народних думах та піснях. Зокрема, значну частину фольклорних творів присвячено героїчній боротьбі славетних українських лицарів за волю, оборонців рідного краю – […]...
- Богдан Хмельницький в історії України Богдан Хмельницький був сином українського шляхтича Михайла, що був урядником у Чигирині й під Чигирином мав невеликий хутір Суботів. Замолоду вчився Богдан у Києві, Ярославі. А потім вступив до козацького війська. І вже незабаром показав, що з нього буде відважний лицар і розумний вождь. Несправедливість, що тоді існувала з боку польської шляхти, Богдан Хмельницький відчув […]...
- Уславлення патріотизму українського козацтва в народних думах Українські народні думи відображали події героїчного характеру, підносили ідею патріотизму. У них возвеличувалась звитяжність героїв борців за незалежність вітчизни. Герої народних дум наділені незвичайною силою, мужністю, розумом, кмітливістю. Таким узагальненим образом захисника рідної землі є козак Голота. Це відважний і дужий воїн, який завжди готовий захищати свій край від ворогів. Він розважливий, впевнений у своїх […]...
- Образ Богдана Хмельницького у народних та літературних творах Богдан Хмельницький – гетьман України, видатний державний діяч і полководець. Хмельницький доклав багато зусиль для організації українського війська, встановлення дипломатичних зв’язків з іншими країнами, вів непримиренну боротьбу з польською шляхтою. Про Богдана Хмельницького дуже багато написано у нашій літературі. Це один із найколоритніших образів в історії України, який зробив багато для того, щоб країна була […]...
- Уславлення в народному епосі історичного минулого українського народу Кожен народ із давніх-давен прагнув до поетичного осмислення власної історії – минулого і сучасного, зазирнути у майбутнє. Це осмислення і відтворила усна народна творчість, що зберегла для нащадків дух і події далеких епох, г її краса і художня довершеність захоплює і дивує, викликає повагу і гордість за український народ, його славетну історію. Не можна без […]...
- Твір на тему: “Відображення волелюбності українського духу у творі Осипа Назарука “Роксоляна” Волелюбність українського народу вже стало відомою на весь світ і продовжує розбурхувати розуми навіть нинішніх наших сучасників при погляді на сучасне українське суспільство. Що вже говорити про нашу історію. За весь час існування світу український народ багато людей намагалися знищити, стерти з лиця землі. В історії багатьом здавалося, що українського народу не повинно існувати, що […]...
- Устим Кармалюк – керівник боротьби покріпачених селян проти поміщиків У народній поезії створено незабутній, хвилюючий Образ Кармалюка, який очолив антикріпосницький рух селянства на Поділлі в 20-30-х роках XІX століття. Кармалюк наділений винятковою фізичною силою, зовнішньою і внутрішньою красою. Він живе народними прагненнями, вболіває за долю трудового народу: Куди піду, подивлюся – Скрізь багач панує, У розкошах превеликих І днює й ночує. Убогому, нещасному – […]...
- Трагічні картини важкого минулого українського народу у романі “Маруся Чурай” Минуле дивиться на нас кривавими очима і ніби запитує: чи зможемо ми зберегти мир на Землі, чи зможемо зберегти власну волю, щоб ніколи більше не відчувати на собі страшних часів поневолення і розпачу, коли ти стаєш наймитом у власній хаті. Ліна Костенко тому і написала свій неперевершений роман у віршах “Маруся Чурай”, щоб попередити нас […]...
- Народні пісні про минуле українського народу З давніх-давен люди складають пісні про своє життя й працю, про важливі події країни. Згодом ці події відходять у минуле, вмирають їх учасники, але залишається пісня. Вона не забувається. її продовжують співати люди. І тут перед нами оживає героїчна історія українського народу, його гордий нескорений дух, безмежна відданість своїй Батьківщині. Народ уславив історичну боротьбу і […]...
- Втілення в образі Марусі Чурай моральної краси й таланту українського народу Певний, хто народився на Україні чув пісню «Ой не ходи Грицю», і, певний, багато тих, хто чув, не замислювалися над тим, хто автор, чи вважали її народною. Так, пісня дійсно народна. Але що таке народна пісня? Пісня, яку створив народ, чи пісня, яку співає, любить весь народ, чи перше і друге? Але пісню хтось обов’язково […]...
- Відтворення героїчної і трагічної історії України та боротьби запорозького козацтва за волю і незалежність у народних піснях і думах Це війни і повстання, цесльози і перемоги, це “тихі води, ясні зорі” і буруни біля Дніпрових порогів, це незламнісь Байди і крилаті козацькі “чайки” серед хвиль розбурханого моря, буйні веселощі на Січі після перемог і плач полонянок у неволі, це ненависть і любов, вірність і зрада – це все, чим живе людина, чим живе народ, […]...
- Роль козацтва в історії українського народу Сьогодні в Україні намагаються відродити козацтво, ретельно вивчають життя козаків, їх звичаї, традиції, створюють сучасні козацькі загони. Справді, часи козацтва – частина героїчного минулого українського народу. Так в чому ж полягає такий жвавий інтерес до козаків? Чому ж ми, українці, пишається ними на весь світ? Унікальність нашої історії і нашого народу полягає в тому, що […]...
- Відображення трагічного становища народу в оповіданні Ю. Мушкетика “Суд” У оповіданні “Суд” Юрій Мушкетик показав явища, які відбувалися у суспільстві за часів сталінського та брежневського режимів. Через сприйняття головної героїні Ганни Розсохи автор показує трагічне становище всього народу, їхнє злиденне життя. Ганна чекає на вирок, перебираючи в пам’яті епізоди свого важкого життя. Неймовірно важко жилося Ганниній родині, коли її мати залишилася вдовою з трьома […]...
- “Україна в огні’ – твір про трагедію українського народу Прекрасна людина в бою за Батьківщину. Олександр Довженко Мабуть, немає жодної української родини, якої б не торкнулася проблема війни. Не обійшло це лихо й Олександра Довженка на довго закарбувалася в мою пам’ять фраза із “Щоденника” талановитого митця і людини з великої літери: “Україну знає той, хто був на її пожарах”. Він – був… Можливо, саме […]...
- Образ Богдана Хмельницького в усній народній творчості Українці вправі пишатися багатством і розмаїттям фольклорної спадщини. Нахил до поетичного відтворення навколишньої дійсності, багатство фантазії природна музичність нашого народу породили своєрідну і неповторну творчість, що викликає захоплення в усьому світі. В усній народній творчості відбито світосприйняття і світогляд народу, його прагнення, моральні вподобання і цінності, зафіксовано особливості життя і побуту, обряди і звичаї, відображено […]...
- Байда – символ мужності українського народу Історія часто буває несправедливою до людини, бо зафіксовує для нащадків не тільки не найголовніші, а й подекуди зовсім незначні її риси чи епізоди життя. І одним із прикладів цього може бути князь Дмитро Вишневецький, що увійшов у народні думи під іменем Байди – безтурботним гультіпакою, котрий тільки й знає пити мед-горілочку. Ні, мав Дмитро Вишневецький […]...
- Далеке минуле українського народу у творах А. Малишка (цикл “Запорожці”) Далеке минуле українського народу у творах А. Малишка (цикл “Запорожці”) А. Малишко – поет ліричний, романтичний, який відчував і бачив зв’язок поколінь, зв’язок минулого і сучасного. У цьому самобутність його лірики. Цикл “Запорожці” став мовби прологом до творчості поета періоду Великої Вітчизняної війни. Цикл складається з трьох віршів: “Ворон”, “Битва І”, “Битва ІІ” – і […]...
- Незнищеність духу українського народу в історичному романі «Маруся Чурай» Українська народна пісня то живий скарб, що йде від покоління до покоління, несучи радість і смуток, чаруючи людську душу, даючи їй силу і натхнення. Полиньмо в сиві віки, доторкнемося серцем до золотих ключів людського генія – і нам уявляються ті першотвори, чиї автори хай і загубились у плині століть, але їхнє слово квітує і нині. […]...
- Втілення в образі Марусі Чурай моральної краси й таланту українського народу (за однойменним романом Ліни Костенко) Ця дівчина не просто так, Маруся. Це – голос наш. Це – пісня. Це – душа. Ліна Костенко Українська народна пісня – то живий скарб, що йде від покоління до покоління, несе радість і смуток, чарує людську душу, дає її силу і натхнення. Пориньмо в сиві віки, доторкнімося серцем до золотих ключів людського генія – […]...
- Образи Богдана Хмельницького та Івана Богуна в “Думі про Івана Богуна” Український народ в усі часи захоплювався героїзмом захисників рідної землі, засуджував підступність зрадників. Народних героїв оспівували у думах та історичних піснях. У “Думі про Івана Богуна” зображена оборона Вінниці від поляків і турків під керівництвом Івана Богуна. Богун б’ється мужньо: Силу він ляхів, турків стріляв, І шабельниками рубав, На аркан забирав, В річку Буг їх […]...
- Викриття злодіянь проти народу в “Посланні до єпископів…” У 1596 році в Україні була створена унія, що мала би об’єднати православну та католицьку церкви. Уніати повинні були коритися Папі Римському, але це не подобалось як священикам, так і простому люду. Тим більше, що єпископи уніатської церкви, розбагатівши та здобувши високі посади, забули Христові заповіді. І. Вишенський, православний чернець, глибоко переживав через те, що […]...
- Багатство Українського народу Поняття народу і Батьківщини для мене нерозривні і єдині. Говорячи про багатство свого народу, я уявляю неосяжні лани Батьківщини, море золотої пшениці під блакитним небом. Недаремно ці кольори – жовтий і блакитний – стали кольорами державної символіки українців. Моя земля багата родючими Грунтами, які в роки Великої Вітчизняної війни ворог вивозив на захід; багата вона […]...
- Відповіді до теми: “Леся Українка – геніальна донька українського народу” 1. Які провідні мотиви поетичної збірки “На крилах пісень” ? До збірки увійшли всі написані на цей час (1893 р.) поетичні твори та три поеми – “Русалка”, “Самсон”, “Місячна легенда”. У більшості творів звучать громадянські мотиви. Вірші циклу “Сім струн” – це своєрідна “музична гама”, сповнена безмежного почуття любові до України. Триптих “Сльози-перли” теж має […]...
- Незнищеність духу українського народу в історичному романі Ліни Костенко “Маруся Чурай” Українська народна пісня то живий скарб, що йде від покоління до покоління, несучи радість і смуток, чаруючи людську душу, даючи їй силу і натхнення. Полиньмо в сиві віки, доторкнемося серцем до золотих ключів людського генія – і нам уявляються ті першотвори, чиї автори хай і загубились у плині століть, але їхнє слово квітує і нині. […]...