“Лісова пісня” Лесі Українки як фольклорна скарбниця української літератури
Коли для зміцнення здоров’я Лесі Українці довелося проживати на чужині, в далекій Грузії, народилася в її душі велика туга за лісами, серед яких вона провела найкращі дні свого життя. Письменниця була закохана не тільки в природу Полісся, айв народ, серед якого жила. Вона вивчала його мову, пісенну творчість, обряди і звичаї, культуру й побут, уважно слухала й запам’ятовувала різні перекази, цікавилася історією поліського краю.
В далекому Кутаїсі згадалися геніальній співачці “Досвітніх огнів” ті чудові місячні ночі, коли вона,
Усі мелодії, що поетеса вибрала для “Лісової пісні”, – то все мелодії Полісся,
Головною дійовою особою є Мавка. За народними повір’ями, Мавка – це казкова істота, лісова русалка, що заманює хлопців у ліс та залоскочує їх до смерті. Але Лесина героїня є втіленням ніжності й доброти. Вона постає перед нами красивою дівчиною, з розпущеними косами, в ясно-зеленому одязі. У народній творчості Водяник – це злий дух, що живе в річках, озерах, болотах і приносить людям нещастя, злидні тощо. У “Лісовій пісні” Водяник не такий вже і злий, але змальований так само, як і у фольклорі: “Він древній, сивий дух, з довгим волоссям і бородою”. Лісовик – це також міфічна істота.
Він – малий бородатий дідок, меткий рухами, з поважним обличчям. А ось і Злидні, що за народними переказами, приходять до тих, хто не любить природу. Отже, і Мавка, і Лісовик, і Куць, і Потерчатка, і Русалка та інші дійові особи — не вигадані. Нічого випадкового в творі Лесі Українки немає. Про це свідчить і той факт, що Мавка перетворилася “у вербу з сухим листям та плакучим гіллям”, а не в якесь інше дерезо. Адже верба має здатність воскресати. Навіть із порубаного і недбало кинутого на землю вербового кілка виростає дерево:
Легкий, пухкий попілець
Ляже, вернувшися, в рідну землицю,
Вкупі з водою там зростить вербицю, –
Стане початком тоді мій кінець.
Отже, “Лісова пісня” – це гімн природі, загадковість і таємничість якої завжди вабили і лякали людину. Це гімн повір’ям, переказам, легендам, що створювалися народом, який мав світ за “казку, повну чудес, таємничу, цікаву”.