Зразки коротких викладів – описів для другого класу

Берізка. Все в лісі веселяться, а берізка плаче. Під гарячим промінням сонця сік швидко тече по її білому тілу. Через кору він виступає назовні. Люди вважають березовий сік корисним і смачним напоєм. Вони надрізають кору і збирають сік у пляшки. Дерева, з яких випустили багато соку, засихають і гинуть. Сік у берези все одно, що кров у людини. Вирази: всі в лісі веселяться, берізка плаче, сік тече по її білому тілу. Правопис: променями, вважають, березовий сік, дерева, у берези.

План переказу: 1. Як було в лісі? 2. Що було з берізкою? 3. Що тече по берізки?

4. Як збирають березовий сік? 5. Що часто буває після цього з деревом? Завдання. Напишіть свої спостереження про якийсь дереві: явір, сосна, дуб, клен, ялиця, ялинка і т. п.

Бій у повітрі. Рев моторів, страшна стрілянина. Гострокрилі літак швидко мчав до землі. Раптом на парашуті повис чоловік. Він скоро приземлився. До льотчику підбіг пастушок. Він розповів, що в селі вороги. Пораненого воїна підібрала колгоспна родина. Він довго лікувався. Коли зажили рани, Денис Петрович потрапив до партизанів. І скоро він знову громив фашистів на землі і в повітрі. Слова і вирази: гострокрилі літак, на парашуті, приземлився, зажили рани. Правопис:

рев, страшна стрілянина, мчав, до льотчика, в селі, воїна.

План переказу: 1. Що відбулося в повітрі? 2. Як закінчився бій? 3. Хто приземлився? 4. Що розповів пастушок? 5. Як врятувався льотчик? 6. Куди він потрапив і що робив далі? Завдання. Доповніть розповідь епізодом “Після війни”.

Полум’я в степу. Сідало сонце. Сніг іскрився під косими променями сонця. Уздовж узлісся мчав на лижах хлопчик. Він поспішав. До заходу сонця треба було потрапити в сусіднє село до родичів. Закінчився ліс. Хлопчик побіг полем. Раптом біля скирти побачив вогонь. Горіло розкидані сіно. Хлопчик зняв лижі і почав гасити полум’я. Вогонь розгорявся, на хлопчика затлела одяг. І він не звертав уваги. Хлопчик хотів не допустити вогню до скирти. І він погасив пожежу. Правопис: променями, галявина, хлопчик, скирти, розкидані, полум’я, розгорявся. План переказу: 1. Коли це було? 2. Хто їхав на лижах? 3. Куди поспішав хлопчик? 4. Що він побачив біля скирти? 5. Як хлопчик загасив пожежу? Завдання. Перекажіть розповідь від імені хлопчика.

Любителі музики. Теплохід прямував до рідних берегів. Радист особливо старався. Одна за одною звучали пісні, які глибоко чіпали моряків. Але не тільки їх. По ліву сторону і по праву сторону від теплохода, спираючись ластами на воду, стояли нерпи. Деякі з них намагалися підпливти ближче. Один з матросів крикнув: “Гляньте, навіть з дітьми прибули на концерт!” Він показав на нерпу, яка у своїх ластах тримала маленьку нерпочку. Нерпи пливли слідом за теплоходом. Вони втішалися музикантом. Супроводжували нас до тих пір, поки теплохід не наблизився до порту. Слова і вирази: теплохід, радист, глибоко чіпали, ластами, нерпи, до порту. Правопис: берегів, тільки, деякі, гляньте, з дітьми, маленьку нерпочку.

План переказу: 1. Куди прямував теплохід? 2. Що розчулило моряків? 3. Як поводилися нерпи?

Козуля. Лісовий дорогою йшла жінка. Раптом попереду неї вискочила козуля. Подивилася на жінку і зникла. Через кілька хвилин знову з’явилася. Жінка здивувалася. Дикі кози дуже обережні і полохливі. Козуля хвилювалася і благально дивилася розумними очима на жінку. Жінка звернула з дороги і пішла за косулею. Козуля призвела жінку до глибокій ущелині. Внизу дзюрчав потік. У воді борсався маленький козеня. Жінка зійшла вниз, взяла на руки козеня і пустила до матері. Радісні тварини зникли в лісовій гущавині. Правопис: козуля, попереду неї, з’явилася, здивувалася, обережні, благально дивилася, ущелини, дзюрчав.

План переказу: 1. Хто йшов лісовою дорогою? 2. Кого побачила жінка? 3. Куди повела її козуля? 4. Що там побачила жінка? 5. Що зробила вона потім?

Незвичайний пасажир. Прийшла весна. Але однієї ночі вдарив мороз. Важко довелося лелеки. Птах впала на одній з вулиць міста. Вранці люди поспішали на роботу. Біля трамвайної зупинки знайшли лелеку. Його занесли до вагона. У вагоні було тепло. Лелека відігрівся, зміцнився, і дуже смачно поснідав. Птах з задоволенням каталися. Шкода було з ним розлучатися. Яскраве і тепле сонце після обіду покликало лелеки в політ. Наступного ранку водій, кондуктор і пасажири здивувалися. На зупинці стояв і чекав трамвая лелека. Йому гостинно відчинили двері. Вирази: вдарив мороз, важко довелося, покликало в політ, гостинно відчинили. Правопис: лелеці, кондуктор, занесли, підбадьорився, із задоволенням, розлучатися, чекав.

План переказу: 1. Чому впав на вулиці лелека? 2. Кого знайшли люди біля трамвайної зупинки? 3. Як відчував себе лелека у вагоні? 4. Кого знову зустріли на трамвайній зупинці? Завдання. Скажіть, які малюнки можна намалювати до цього оповідання.

Недогадливий хлопчик. Пішла мати в полі. Наказала Ванечке їсти кашу і запивати молоком. Каша стояла у печі. Молоко було у підвалі, за будинком. Погуляв трохи Ванечка і захотів їсти. Дістав з печі горщик каші. З’їв ложку каші і побіг в льох. Запив там кашу молоком. Знову повернувся до дому. З’їв другу ложку каші і знову побіг до льоху. Так бігав маленький Ваня до самого вечора. Мама прийшла з роботи і нагодувала сина. Чи вірно зрозумів маму Ваня?

Правопис: Ванечке, в погребі, з’їв. План переказу: 1. Куди пішла мама? 2. Що вона наказала Вані? 3. Як виконав хлопчик наказ матері? 4. Хто нагодував Ваню? 5. А як би ви зробили на місці Вані? Завдання. Перекажіть зміст оповідання від імені хлопчика, матері і спостерігача.

Випадок на кордоні. Дім лісника стояв недалеко від кордону. Була зимова ніч. Ігор почув стукіт у двері. Він розбудив батька. Хтось настирливо стукав. Батько відчинив двері. Увійшли якісь озброєні люди. Вони вимагали від лісника, щоб він показав їм дорогу до села. Роздягнений Ігор непомітно вийшов з дому. Дув холодний вітер. Сипав сніг. Ігор добіг до кордону. Він дуже змерз і не міг говорити. Прикордонники відігріли хлопчика. Ігор розповів все. Загін бійців пішов на пошуки. Шпигуни були затримані. Правопис: недалеко, розбудив, відчинив, в село, непомітно, прикордонники.

Малюнки до розповіді.

1-й малюнок. Ліс. На галявині хата лісника. Кругом сніг. 2-й малюнок. Кімната. На ліжку піднявся хлопчик, дивиться в напрямку вікна і прислухається. Третій малюнок. Батько стоїть біля столу. Навколо нього озброєні люди, один з них привів револьвер на батька. 4-й малюнок. Ліс, сніг, буря. Біжить роздягнений Ігор. 5-й малюнок. Кімната на заставі. Ігор сидить на стільці, навколо нього солдати і офіцер. 6-й малюнок. Видно село. Три шпигуна стоять з піднятими вгору руками. Їх оточили солдати з командиром.

План переказу: 1. Де стояв будинок лісника? 2. Що почув хлопчик вночі? 3. Що зробили хлопчик і його батько? 4. Хто увійшов до хати? 5. Що вони вимагали? 6. Куди побіг хлопчик? 7. Чим закінчилися пошуки шпигунів?

Дельфіни – друзі людини. Одного разу рибалка Махмуд поплив на човні в море. Під вечір посилився вітер. Піднявся шторм. Великі хвилі заливали човен. Махмуд лежав на дні човна. Він прив’язав себе до рятувального матрацу. Величезна хвиля накрила човен. Рибак опинився у воді разом з матрацом. Настала ніч. Буря затихла. І раптом зграя дельфінів оточила Махмуда. Один дельфін підштовхнув головою матрац. Всю ніч дельфіни підштовхували матрац до берега. Сіль роз’їдала спину. Рибак стогнав від болю. І ось в обідню пору з берега побачили дельфінів і людини. Швидко прибула допомога. Так дельфіни врятували рибалку. Слова і вирази: шторм, до рятувального матрацу, дельфін. Правопис: вітер, великі хвилі, човен, лежав, прив’язав, до берега, роз’їдала.

План переказу: 1. Куди поплив одного разу рибалка? 2. Що піднялося на морі? 3. Що сталося з Махмудом? 4. Хто врятував рибалку? Завдання. 1. Розкажіть, що відомо вам про дельфінів. 2. Напишіть подібний оповідання під назвою “На Кременчуцькому морі”. Рятувальниками можуть бути сміливі комсомольці.






Життя шевченка подвиг.
Зразки коротких викладів – описів для другого класу