Яку роль у п’єсі На дні грає історія любові Васька Попелу?
Дуже часто сюжет драматургічного добутку будується на любовній історії (“Русалка” О. С. Пушкіна, “Гроза” і “Безприданниця” А. Н. Островського, “Іванов” А. П. Чехова й т. д.), тому що в любові герої можуть яскраво й цікаво виявити свої характери, переконання й т. п. Любовна сюжетна лінія є й у п’єсі “На дні”. Вона будується на описі взаємин Василя Попелу, Наташи, пари Костилевих. Експозиція любовної сюжетної лінії з’ясовується з розмови Попелу й Сатину в першій дії: у молодого, спритного злодія й господарки нічліжки
Треба нас – привчати… а ти – до чого мене привчила?..” (ІІ).
Молодий хлопець тяготиться своїм життям, тягнеться до інш, чесної й осмисленої, тому так зацікавлено буде слухати оповідання Луки про “золоту країну” Сибіру (ІІ). Незабаром після розмови Васька й Сатину в підвалі з’являється Наташа, і по ласкавому звертанню з нею Васька можна догадатися, що от зараз
Розв’язка треба практично відразу за кульмінацією: за сценою Василиса калічить Наталю, обварюючи їй ноги окропом із самовара; на сцені Попіл у страшному порушенні вбиває Костилева. Так валять всі мрії Васька про щастя, так закінчується любовна (побутова) сюжетна лінія п’єси. Але зовсім очевидно, що побутова сюжетна лінія не вичерпує змісти горьковской драми Історія любові Попелу й Наташи відтискується на другий план соціальним змістом добутку. Трагічна історія любові двох молодих героїв важлива в п’єсі не тільки сама по собі, але і як ілюстрація до ідеї автора: піти, піднятися з “дна” життя майже неможливо.
Обмежене значення побутової сюжетної лінії підкреслюється ще й тим, що в ній ніяк не бере участь більшість героїв п’єси. Нічліжники воліють залишатися спостерігачами любовної драми. Крім того, після розв’язки побутової сюжетної лінії (кінець третьої дії) Горький пише четверта дія, де Попіл, Василиса й Наташа взагалі не з’являються. Нічліжники побіжно згадують тільки, що Попіл у в’язниці й судиться з Василисой, а Наташа пішла з лікарні куди ока дивляться. Головним у п’єсі “На дні” стає не побутовий зміст, але соціальне й філософське Уже саме існування нічліжки Костилева, людей-покидьків є гіркий докір, пред’явлений драматургом суспільству.
Так, ці люди-покидьки самі багато в чому винуваті. Але адже це люди! Гуманізм Горького полягає в тім, що мешканців “дна” він зображує не що як озвіріли вилупків, а як людей з розумом, здатних до духовних шукань. Мрії Насті, Попелу, Актора, Кліща свідчать про шляхетні щиросердечні пориви героїв. У п’єсі Горького соціальне викриття сучасної Росії закономірно зв’язується з філософськими питаннями: що робити, щоб полегшити або, може бути, навіть змінити життя мешканців нічліжки; що для них важливіше – розрада або правда?
І от у підвалі, схожому на печеру, герої починають міркувати над питаннями людського буття Соціально-побутова п’єса наповнюється філософським змістом, що стає головним у добутку. У суперечці про неправду-розраді й правді беруть участь буквально всі герої. Саме ця суперечка стає основою наскрізного сюжету п’єси, що поєднує й всіх героїв, і всі частки сюжетні лінії, до яких ставиться любовна історія Васька Попелу. Отже, якщо згадати історію російської драматургії, то можна відзначити: п’єси, засновані на соціально-філософському конфлікті, зустрічаються настільки ж часто, що й п’єси, побудовані налюбовном конфлікті: до першого ставляться комедії “Горе від розуму” О. С. Грибоєдова, “Ревізор” М. В. Гоголя, “Ліс” А. Н. Островського, “Вишневий сад” А. П. Чехова й т. д. Драма М. Горького “На дні” є соціально-філософської, а побутова сюжетна лінія (любовний трикутник між Попелом, Наташей, Василисой і Попелом, Василисой, Костилевим) грає в ній допоміжну роль.
Через взаємини чотирьох названих героїв показані хазяї й нічліжники – моральні принципи, характери, мрії тих і інших. Загальний сюжет у п’єсі Горького розвиваються многолинейно (соціальний, філософський і побутовий сюжети складно переплітаються), композиція зв’язує всі сюжетні лінії й, таким чином, допомагає виразити складний ідейний зміст Поступово розрізнені побутові, сімейні, особисті зіткнення переростають в ідеологічні й моральні конфлікти. У міру розгортання дії п’єси стає ясно, що нічліжники разом з автором намагаються вирішити “вічний” питання про правду й неправду-розраді