Улюблені героїні Л. М. Толстого у романі “Війна і мир”
Прийнято вважати, що у романі “Війна і мир” у Толстого одна улюблена героїня – це Наташа Ростова. Толстой, безумовно, любив Наташу. Ця героїня насправді прекрасна і непередбачена. Прототипом Наташі послужила чарівна Т. А. Берс, що дуже подобалася Толстому. Але в ряді героїнь роману є ще одна героїня, що не менш дорога авторові. Це княжна Мар’я. Вона теж має свій прототип. Прототипом княжни Мар’ї була мати Толстого. Письменник не пам’ятав своєї матері, у будинку навіть не збереглися її портрети, але він створив у своїй уяві її духовний
Вона дуже близька до
Болконський любив дочку, але замучив її причіпками. Він постійно від неї чогось вимагав. Княжна Мар’я дуже розумна, романтична і релігійна. Вона покірно переносить ексцентричне поводження батька і ніколи йому не суперечить. І вона любить, щиро любить батька. Здається, що Мар’я здатна любити всіх, все людство в цілому. Її любов така, що всі хто поруч підкоряються її ритмам і рухам і розчиняються в ній. Мар’я дивним образом впливає на людей, поруч із нею навіть самий закінчений егоїст стає добріше й краще. Княжна Мар’я ні на кого не ображається. Вона прощає свою компаньйонку, хоча і перестає пускати її до себе, коли довідається про її зв’язок із французьким командуванням. У той же час, як і будь-яка жінка, по думці Толстого, вона живе в постійному очікуванні кохання і сімейного щастя. Адже в її самотництві винуватий батько. Не вірячи в кохання, в щирі почуття між чоловіком і жінкою, у міцність шлюбу, він не дозволяє їй виїжджати у світло. Батько егоїстично вважає, що для продовження роду досить одного Ніколеньки – сина Лізи та Андрія, тим самим прирікаючи дочку на самотність. Княжна Мар’я дуже релігійна, що є предметом постійних глузувань її батька. Навіть брат досить скептично ставиться до її суджень на цю тему. Але у романі саме княжна Мар’я висловлює головні ідеї про війну і мир. Вона пише у листі Жюлі, що війна – це знак того, що люди забули Бога. Пізніше до цієї ж думки прийде і Андрій. Але зрозуміє він це тільки після Аустерліца. Княжна Мар’я пророкувала Андрієві, що він зрозуміє, що є “щастя прощати”. І він, що пережив війну, побачив щастя і горе, що становить закони для Росії, що філософствує з Кутузовим, пізніше усвідомлює, що права була його молодша сестра, над якою він насміхався і називав її “плаксієм”. Згадаємо епізод, коли Андрія ранили під Аустерліцем. Одна княжна Мар’я вірила, що він не загинув. Вона постійно молилася за Андрія, може бути, цим і врятувала його. А яку треба мати мужність, щоб відправитися в далекий шлях з Воронежа до Ярославля по лісах, у яких зустрічалися загони французів, що мародерствують. Толстой наділяє свою героїню даром передбачення. Це доводить наступний епізод. Княжна Мар’я знову ж у своєму листі до Жюлі висловлює свої побоювання за П’єра. Вона передчуває, що з ним може трапитися щось негарне, особливо тепер, коли він багатий. Її побоювання збуваються. Вірне і правильне розуміння людей допомогли їй вчасно оцінити сутність Анатоля Курагіна. Наташа помилилася в ньому, а княжна Мар’я ні. Наташа свавільна – княжна Мар’я покірна. Мар’я, що б не трапилося, несе свій хрест, а Наташа не вміє страждати. Але вона теж навчиться цьому, пізніше, у постелі вмираючого Андрія. Княжна Мар’я і Наташа Ростова – дві різні натури. У них різні життєві шляхи, на їх долю випали різні випробування. Але у них однаковий фінал – вони щасливі. Наташа, пройшовши через всі випробування і розчарування, вийде заміж за П’єра, у них народяться діти. Тепер це зріла жінка, для якої чоловік, діти і пелюшки важливіше всього на світі.
Княжна Мар’я виходить заміж за Миколу Ростова. Толстой наділяє цих двох своїх героїнь – Наташу і Мар’ю – тим, що на його думку, становить щире щастя всіх жінок – сім’єю. Зрівняємо, Елен Курагіна, десь від чогось померла. Автор навіть не цікавиться причиною і обставинами її смерті. Соня – “пустоцвіт”, вона назавжди залишилася самотньою. Навіть добра і вірна “маленька княжна” Ліза приречена у романі на трагічну смерть. Щасливі тільки Наташа і Мар’я. Це дає нам повне право вважати їх улюбленими героїнями Толстого.