Особливості композиції “Божественної комедії” Данте Аліг’єрі

“Божественна комедія” — вершина творчості Данте Аліг’єрі. Цей твір став не лише підсумком творчої діяльності письменника, а й підсумком розвитку художньої, філософської та релігійної думки Середньовіччя. Створення такого твору — перший крок до епохи Відродження. Головною ідеєю твору є постійний пошук людиною нового шляху в житті.

Структура твору – своєрідна подорож до потойбічного світу, здійснена поетом в уяві. Комедією твір був названий тому, що щасливо закінчується, а “Божественною” її назвав Джованні Боккаччо.

Комедія

складається з трьох частин: Пекла, Чистилища і Раю. Цей твір – символічне зображення реального світу, віддзеркалення внутрішніх переживань автора, сумнівів, боротьби, і в той же час весь твір пройнятий глибокою вірою в добро, яка ніколи не покидала Данте.

Кожна частина комедії складається з 33 пісень, але в першій частині є ще додаткова пісня, завдяки якій кількість пісень у всьому творі дорівнює стам.

Перша частина “Пекло” починається розповіддю про внутрішній стан поета, який “земне життя пройшовши до половини”, раптом “опинився в похмурому лісі, втративши правий шлях у тьмі долини”.

Збившись з дороги у лісі поет зустрів рись, яка символізує хіть, вовчиху, яка символізує жадібність, і лева, який символізує гординю. Спроба знайти правильну дорогу і вийти з похмурого лісу, який символізує Італію, робиться на світанку, який символізує початок нового життя. Втративши дороговказну нитку – світло зірки в долині, герой зустрічає Вергілія – улюбленого поета Данте, який стає його провідником колами пекла.

Починаючи з четвертої пісні, ми дізнаємося про структуру пекла, яке складається з дев’яти шарів. Чим легше гріх людини, тим легше покарання, але чим глибше він проникає в душу людини, тим сильніше покарання їй загрожує. І якщо на поверхні землі в перших колах пекла знаходяться душі нехрещених немовлят, порушників шлюбної вірності та черевоугодники, то в глибинних шарах пекла знаходяться зрадники і вбивці. У центрі пекла мешкає Люцифер. Побачивши пекло, поет стверджує, що в усіх своїх вчинках необхідно керуватися боргом, вірою, надією і любов’ю.

Потім поет і його провідник потрапляють до Чистилища. Якщо пеклу відповідали чорний і червоний колір – колір тьми і вогню, то чистилищу властивий сірий колір – колір сутінків. За уявленнями Данте, чистилище виглядає як гора, біля підніжжя якої розташоване перед чистилище, трохи вище розташовано сім кіл, в яких грішники очищуються від семи гріхів. Нарешті, на самій вершині гори розташований земний рай, де жили Адам і Єва. Чистилище в усьому протиставляється пеклу: чим вище коло, тим людяніше і досконаліше душа. У дев’ятому колі чистилища відбувається зустріч з душами поетів-трубадурів. Під час підйому Данте знаходить те, що втратили люди – совість, волю, розум. Третя частина поеми – “Рай”. У цій частині Данте подорожує зі своєю коханою – Беатріче. їм розкривається новий світ, в якому торжествують розум, любов, добро і краса. Цей світ осяяний світлом, яке випромінюють душі. Світло рухає планети і зірки. Світло – це також і символ знання. У кожному колі раю Беатріче розповідає Данте те, що він у змозі осягнути. Рай – це можливість любові. У ній вся таємниця буття. На цьому шлях Данте завершується. Він прийшов до заповітної мрії.

Художня структура поеми “Божественна комедія” відображає уявлення про всесвіт, які були властиві епосі Середньовіччя. А переживання, роздуми і міркування, що прозвучали в поемі, свідчать про наближення епохи Відродження. Свою поему Данте вважав святим твором, а головну мету людства поет вбачав у тому, щоб вирватися з полону егоїзму до світла нового життя.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)

Особливості композиції “Божественної комедії” Данте Аліг’єрі