Конфлікт між ідеалом та дійсністю – центральна проблема роману Мігеля Сервантеса “Хитромудрий гідальго Дон Кіхот Ламанчський”
Найкращий із романів іспанського письменника Мігеля Сервантеса де Сааведра, що звіковічив його ім’я в літературі, “Хитромудрий гідальго Дон Кіхот Ламанчський” був задуманий як пародія на середньовічні лицарські романи, але дуже швидко переріс вихідне завдання автора, який піднісся до рівня спроби вирішення вічних філософських питань і складних морально-етичних проблем. Але й первісне завдання вже містило в собі зародки майбутнього перетворення: бажання написати пародію було викликане величезним розривом між тематикою й зображенням
Комічні ефекти роману викликані зіткненням ситуацій, узятих з романтичного середовища лицарських романів і повсякденністю тодішньої Іспанії. Замість лицаря-красеня, сильного та непереможного, головним героєм стає другорядний ламанчський гідальго, напівбожевільний Алонсо Кехано. Він – карикатура на книжкового лицаря.
“Його уява переповнилася різними химерами, вичитаними із тих книжок: чарами та чварами, битвами та боями, викликами
Зовсім інший ракурс – конфлікт між ідеальним і реальним розкривається в ситуації, коли задля розваги герцога зброєносця Дон Кіхота Санчо Пансу роблять на короткий термін ніби справжнім губернатором. Звичайний селянин, людина із народу, Санчо Панса в цій ролі виявляється значно мудрішим суддею і кращою посадовою особою, ніж справжні губернатори: безкорисливим, милосердним і справедливим. Саме це й поклало край жарту: подібні ідеальні посадовці були непотрібні реальному устрою.
До речі, Санчо Панса вірить деяким обіцянкам свого господаря не через вичитану ідеалістичність, а швидше через звичайну неосвіченість. У повсякденних справах він постає розважливою та тверезою людиною. Отже, до розриву з реалізмом призводить не лише надмірна романтичність, але й брак освіти.
Власне, обидва герої Сервантеса викликають щиру симпатію. Образ Дон Кіхота став прозивним для всіх проявів кращих намірів і прагнень за відсутності відчуття дійсності. Утворилося навіть нове слово: “донкіхотство”, що має конкретний зміст, і прояви названого ним явища можна зустріти й у приватному, і і! суспільному житті. Усім варто час від часу замислюватися над тим, чи не розходяться бажання з методами, а реальне – з ідеальним. Тому роман Сервантеса цілком заслужено пережив століття.