Ієшуа Га-Ноцрі центральний персонаж роману М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита”

Образ Ісуса Христа виникає на перших сторінках роману в розмові двох співрозмовників на Патріарших ставках, один з яких, молодий поет Іван Бездомний, склав антирелігійну поему, але з поставленим завданням не впорався. Ісус у нього вийшло цілком живий, а треба було довести, що його не існувало зовсім, “що всі розповіді про нього прості вигадки, звичайнісінький міф”. Цьому образу-міфу у романі Булгакова протиставлений бродячий філософ Ієшуа Га-Ноцрі, яким він є в двох розділах “античного” сюжету: спочатку в другій – на допиті у римського

прокуратора Понтія Пілата – і потім у шістнадцятій главі, зображує страту розп’ятого на хресті праведника. Ім’я Ісуса Булгаков дає в іудаізірован-формі. Ймовірним джерелом послужила книга англійського богослова Ф. В. Фаррара “Життя Ісуса Христа” (1874, рос. Переклад – 1885), де письменник міг прочитати: “Ісус є грецька форма єврейського імені Ієшуа, що означає” його порятунок є Єгова “, від Ошеана або Осія – порятунок “. Там же пояснювалося, що “га-ноцері” означає Назарянин, буквально – з Назарету. Образ Ісуса Христа, яким він виведений у романі, містить безліч відступів від канонічних
Євангелій. Бродячий філософ Булгакова – чоловік років двадцяти семи (а не тридцяти трьох), сирієць (а не іудей).

Він нічого не знає про своїх батьків, у нього немає рідних і послідовників, які взяли його вчення. “Я один у світі”, – говорить про себе І. Єдина людина, виявив інтерес до його проповідей, – складальник податей Левій Матвій, який ходить за ним з пергаментом і безперервно пише, але він “не так записує”, там все переплутано, і можна “побоюватися, що плутанина ця буде продовжуватися дуже тривалий час”. Нарешті, Іуда з Кириафа, що видав І., не учень його, а випадковий знайомий, з яким зав’язався небезпечний розмова про державну владу. Образ І. увібрав різні традиції зображення Ісуса Христа, що склалися в науковій і художній літературі, але не прив’язаний до якоїсь однієї, строго визначеною.

Очевидно вплив історичної школи, що знайшла найбільш послідовне вираження в книзі Е. Ренана “Життя Ісуса” (1863). Однак у Булгакова така “послідовність”, що виражалася в “очищенні” євангельської історії від усього казкового і фантастичного з позицій ренановского “позитивної науки”, відсутня. Немає у романі і протиставлення Ісуса – Христа, сина людського – синові божу (в дусі книги А. Барбюса “Ісус проти Христа”, виданої в російській перекладі в 1928 р. і, треба думати, відомої письменникові). На допиті у Пилата і потім, під час страти, І., може бути, не усвідомлює себе месією, але він ним є (стає). Від нього приходить до Воланду посол з вирішенням долі Майстра і Маргарити. Він вища інстанція в ієрархії світла, так само як Воланд – верховний повелитель світу тіней.

Чинним особою, об’єктивувати в оповіданні, І. показаний в останній день свого земного шляху, у вигляді праведника, носія етичного імперативу добра, переконаного, що “злих людей на світі не буває”, мислителя, у поданні якого “всяка влада є насильством над людьми “і тому їй немає місця в” царстві істини і справедливості “, куди людина рано чи пізно повинен перейти. Час створення роману доводиться на розпал політичних процесів, жертвами яких були вчинили “мислепреступле-ня” (термін Оруелла), тоді як кримінальники були оголошені “соціально близькими елементами”. У цьому часовому контексті історія засудження на страту “мислепреступніка” І. (і звільнення вбивці Варраввана) набувала аллюзійний сенс. І. знищує боягузлива державна машина, але не вона є першопричиною його загибелі, яка зумовлена людиноненависницькою ідеологією, яка видає себе за релігію.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)

Ієшуа Га-Ноцрі центральний персонаж роману М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита”