Індивідуалістична свідомість і “жахливі серця” у поетиці Пушкіна
Живучи в суспільстві, побудованому на експлуатації людини людиною, Пушкін не могла не зауважувати пороків цього суспільства. Гроші для людей ставали головною цінністю в житті, мірилом життя, заздрість запросто могла підняти руку на дружбу, миром правили обман, зрадництво й властолюбство. Сучасне століття нагадує Пушкіну демонський танець, бесівське крутіння. Його душа неспокійна: поета позбавляють творчої незалежності, його сильно обтяжує й гнітить образливу неуважність читачів, байдужість публіки.
Від усього цього лірикові Пушкіна
Напружений драматизм тривожних переживань героїв – властолюбства й скнарості, честолюбства й заздрості – визначають центральну тему “Маленьких трагедій”: трагічна доля особистості, що жадає самоствердження за всяку ціну. Неприборкане прагнення на щастя, до завоювання свого місця під сонцем, твердження своєї переваги й винятковості, зведення своїх особистих бажань у культ, у єдину й неминущу цінність
Герої цих трагедій ідеалізують свій мир і себе, вони переконані у своєму героїчному призначенні. Але ця віра у власну винятковість вступає в конфлікт із реальним миром, перейнятому такими ж індивідуалістичними настроями, що неминуче тягне героїв до загибелі. Лише деякі з них відкидають себелюбні життєві принципи, але і їх безжалісний “жахливе століття” втягує в круговорот небезпек, тривоги, загибелі
Об’єктивний конфлікт, що полягає у ворожому індивідуалістичній свідомості героїв миропорядке, збільшується суб’єктивним – внутрішніми протиріччями, щиросердечним надламом, боротьбою – ідеї-страсті із традиційними моральними заборонами. Напруженість і внутрішній драматизм трагедій визначають рішучі вчинки героїв, прикордонний щиросердечний стан персонажів, коли вирішується питання життя й смерті. Внутрішній драматизм пронизує всю атмосферу “Маленьких трагедій”, де впрямую зіштовхується непорівнянне: скнарість і лицарство, прямодушність і підступництво. Батько кидає виклик синові, і той його приймає з радістю, як тигреня легкий видобуток. Друг убиває друга, піддавшись позиву ураженого марнославства. Страшна внутрішня боротьба роздирає душі героїв. Пушкіна досліджує щиросердечний стан героїв у момент вибору ними шляхи, всі персонажі трагедій стоять на грані життя й смерті. Обставини, у які поставлені діючі особи, напружені до межі
Кожний образ, кожна деталь, кожна репліка ясні й певні, і всі вони різко контрастують між собою. От як говорить Альбер в “Скупому лицарі”, звертаючись до лихваря:
А, приятель!
Проклятий жид, поважний Соломон,
Мабуть-Ка сюди…
У цих словах – і гострий нестаток у грошах, і презирство до низького по походженню людині. В “Моцарте й Сальери” сліпий скрипаль, не знаючи, хто коштує перед ним, фальшиво грає арію з Дон-Жуана, викликаючи искреннее веселощі Моцарта й настільки ж искреннее обурення Сальери.
Різко контрастують один з одним і цілі епізоди. У діалозі лихваря з Альбером єврей хитро й наполегливо підводить розмову до головної теми – отруєнню батька, а в діалозі барона й герцога батько так само хитро й наполегливо прагне піти від гнітючої його теми – необхідності матеріально містити сина
Дія цих двох трагедій відбувається в зовсім різні часи, головні герої ставляться до зовсім різних соціальних шарів. Але характери й долі персонажів багато в чому схожі. Егоїстичне бажання героїв затвердити свою правду шляхом безжалісного придушення волі інших зближає добутку
Вигук шляхетного герцога про жахливе століття відразу підхоплюється вступною фразою наступної трагедії:
Усі говорять: немає правди на землі.
Але правди немає – і вище. Для мене
Все це ясно, як проста гама
Однак произнесший ці слова людин виявляється при найближчому з ним знайомстві прямим нащадком Скупого лицаря. Поменявший лицарські привілеї на володіння скарбами, заради яких довелося придушити в собі всі людські слабості, барон з жахом і обуренням думає про сина, якому все багатство дістанеться задурно:
Безумець, марнотрат молодий…
Він розіб’є священні посудини,
Він бруд єлеєм царським напоїть –
Він розточить… А по якому праву?
Настільки ж щиро обурений жрець мистецтва Сальери, що присвятив все життя без залишку служінню музиці, воно не може упокоритися з несправедливістю, що опромінила геніальністю не його, а легковажного, безтурботного Моцарта:
Де ж правота, коли священний дарунок,
Коли безсмертний геній – не в нагороду
Любові палаючої, самоотверженъя,
Праць, ретельності, молінь посланий –
А опромінює голову безумця, Гуляки дозвільного?..
Всією своєю істотою, всією силою ображеного самолюбства протестують герої проти зазіхання на основи їхніх подань про вищу. справедливості, що й приводить одного з них до безславної смерті, а іншого – до підлого злочину й безславного продовження життя
Погрязший у жадібності, дріб’язковій ощадливості барон, однак, у мінуту розпачу згадав про лицарське достоїнство й схопився за меч як знаряддя чесного дозволу суперечки. Сальери ж, “постигший алгеброю гармонію”, виявився дріб’язковіше й подлее: він пустив у хід отрута й не жахнувся, а тільки задумався над словами великодушного Моцарта:
Але ужелъ він правий, И я не геній?
Геній і лиходійство
Дві речі неспільні.
Різними шляхами прагнуть герої “Маленьких трагедій” досягти задоволення своїх страстей, але всі вони неминуче зазнають поразки: жорстоке століття мстить кожному за егоїзм, жорстокість, безцеремонність. І позитивні герої не в змозі внести природний правопорядок у століття відчуженості, руйнування нормальних людських відносин і виявляються або безневинними жертвами, або неспроможними свідками низинних страстей
Дух волі розвивався в поеті із самого дитинства й супроводжував його крізь всі випробування й радості протягом недовгого життя. Казки няньки Орисі Родіонівни оповідали про безстрашних героїв, воїнів Добра, що перемагають Зло. Книги з бібліотеки батька, куди, будучи ще зовсім юним, тайкома від усіх забирався Пушкін, відкривали йому таємниці буття, зароджуючи й виховуючи в його палкій душі те трепетне почуття, з яким відважні мореплавці борознили безкрайні простори морів, – почуття любові до волі. Ліцей був воістину обителлю вільнодумства, тому що тут, завдяки лекціям професора моральних наук Куницина, вільнодумство осмислювалося ліцеїстами як моральна категорія. Уже отут в 1815 році з’являється одне із самих серйозних створінь – “Лицинию”:
Лициний, добрий друг! Чи не краще й нам,
Смиренно поклонися Форту не й мріям,
Сивого циніка прикладом навчитися?
З розпусним містом не краще лъ нам попрощатися,
Де все продажне: закони, правота,
И консул, і трибун, і честь, і краса?..
Пушкін у цьому вірші намагається не тільки порушити питання про причину падіння Великої Римської імперії, але задуматися про закони розвитку людства взагалі, про їхню об’єктивність, зробити якийсь важливий висновок. Вінчають вірш рядка:
Зникне Рим; його покриє морок глибокий;
И подорожанин, спрямувавши на купи каменів око,
Викликне, у похмурий роздум поглиблений:
“Волею Рим зріс, а рабством погублений”.
Закінчення ліцею й життя поета в Петербурзі викликали новий волелюбний підйом у душі поета. Суспільно-політичне життя в столиці в першій чверті XІX століття били ключем. Пушкіна відвідує літературний кружок “Зелена лампа”, серед завсідників якого можна було побачити майбутніх декабристів М. Луніна, К. Рилєєва. У цей же час поет зближається з відомим серед петербурзької інтелігенції своїми ліберальними поглядами вільнодумцем П. Я. Чаадаєвим:
Товариш, вір: зійде вона,
Зірка чарівного щастя,
Росія вспрянет від сну,
И на уламках самовластья
Напишуть наші імена!
Чистота й шляхетність помислів, ідей, прагнення до єднання в ім’я великої мети – усе перемішалося в цьому заклику дев’ятнадцятирічного поета до своєму “побратимові за духом”. Але ще раніше свої соціально-політичні погляди, відношення до самодержавства й народного рабства викладає Пушкін у безсмертній оді “Вільність”:
Біжи, сокройся від очей,
Цитери слабка цариця!
Де ти, де ти, гроза царів,
Волі горда співачка?
Прийди, зірви з мене вінок,
Розбий зніжену ліру…
Хочу оспівати Волю миру,
На тронах уразити порок…
Нарочито явний зв’язок усього настрою оди із творами Радищева – опальною, забороненою офіційною владою автора – свідчив про чималу зухвалість молодого поета, що бросали літературний виклик самодержавному ладу. Деякі рядки віршованого добутку, передані з вуст у вуста між членами таємних суспільств, могли бути витлумачені не інакше як заклик до повстання:
Тирани миру! Тріпотіть!
А ви, мужайтеся й внемлите,
Повстаньте, занепалі раби!..
Крім значеннєвого підтексту, що виявляв читачам чіткий образ пануючи Олександра, сила оди укладена й у прямих соціальних узагальненнях, де поет, говорячи про рабство й суспільні пороки, використовує яскраві, емоційно пофарбовані слова винятково в множині: народи, раби, тирани, трони, царі й т. д.