І. Багряний. “Тигролови”. Гуманістична ідея перемоги добра
Мета:
Обладнання: Теорія літератури: допомогти учням усвідомити гуманістичну, оптимістичну спрямованість роману, зацікавити творчістю українських белетристів; розвивати навички роботи з текстом художнього твору, аналізу великих епічних форм, визначення елементів сюжету й композиції; виховувати патріотизм, оптимістичне світобачення, вольові риси характеру, допитливість, любов до книги. портрет письменника, різні видання роману, ілюстрації до нього. пригодницький роман, сюжет, композиція, художні образи, символи, художні засоби.
ХІД УРОКУ
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
Вступне слово вчителя.
Роман І. Багряного “Тигролови”, з яким ми розпочали знайомство,- багатоплановий, багатопроблемний. Але передовсім це
– палкий протест проти порушення елементарних людських прав,
зняття маски з монстра, ім’я якого – тоталітаризм. Недаремно
і в еміграції органи радянської держбезпеки не полишали пись-
Менника в спокої. Чим саме лякав радянську владу цей роман і чим приваблював читачів усього світу – спробуємо розібратися на сьогодніпіньому уроці.
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
“Хвилинка
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Переказ прочитаних розділів роману “Тигролови”, виділення ключових епізодів.
2. Складання “сюжетного ланцюжка”.
(Учні, окрім елементів сюжету, виділяють позасюжетні елементи.)
3. Обговорення проблемних питань.
– Чи можна ототожнювати образи Григорія Многогрішного і самого автора, їхні життєві долі? Чому?
– Як вам здається, змальовані картини БАМу, поїздів-“драконів” – це художній прийом, гіпербола чи тогочасна реальність?
– Наскільки правдоподібними й типовими здаються вам пригоди Григорія Многогрішного?
ІV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МА
ТЕРІАЛУ
1. Виразне читання.
(Учні по черзі виразно читають розділ одинадцятий “На кішку” і до кінця твору за хрестоматією.)
2. Словникова робота, обмін враженнями щодо прочитаного.
3. Евристична бесіда.
– Яке враження справив на вас твір? Чому саме таке? Чи читали ви щось подібне в українській літературі?
– Чому цей твір такий популярний за кордоном, а у нас його мало знають?
– Чи правий Григорій Многогрішний, що так вчинив зі слідчим і його супутником? Свою думку обгрунтуйте.
4. Переказування твору підготовленими учнями.
(Учні переказують розділи і частини, які не ввійшли до хрестоматії (найцікавіші їх епізоди).)
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК
Робота з таблицею.
– Заповніть таблицю “Значення твору І. Багряного “Тигролови””.
Пізнавальне Виховне Естетичне
Дізнаємося про: Виховуємо в собі: Отримуємо задоволен-
– украшщв-переселен – – сміливість; ня:
ців на Далекому Сході; – сила волі; – від краси стосунків
– тайгу; – витривалість; Григорія і Наталки;
– полювання; – загартованість; – описів природи,
– ГУЛАГ; БАМ, поїзди – працьовитість; життя звіроловів, по-
– допитливість; лювання
– патріотизм
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Інтерактивна вправа “Мікрофон”.
– Продовжіть речення:
“Найбільше мені запам’яталося…” “Я в захопленні від…” “Мені захотілося…”
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вміти переказувати роман “Тигролови”, дописати “сюжетний ланцюжок”.