І. Багряний. “Тигролови”. Головний герой роману

Мета: допомогти учням усвідомити ідейно-художні
особливості, значення твору І. Багряного; розвивати навички аналізу проблематики, характеристики героїв, уміння висловлювати власні думки щодо прочитаного; виховувати прагнення стати сильною духом людиною, яка успішно долає труднощі й знаходить вихід із будь-якого скрутного становища.
Обладнання: портрет письменника, видання твору “Тигролови”, ілюстрації до нього.

Теорія літератури: пригодницький роман, проблематика, художні
образи та художні засоби.
ХІД УРОКУ

/> І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
Вступне слово вчителя.
Хто не захоплювався сильною, благородною особистістю, яка здатна знайти вихід з будь-якої складної ситуації, захистити себе і своїх близьких, відстояти власні принципи і при цьому не втратити людської гідності? Хто не мріє стати такою людиною? (Чи хоча б мати певні її якості.) Взірцем такого героя може бути Григорій Многогрішний, з яким ми познайомилися, читаючи роман І. Багряного “Тигролови”. Чимало його пригод здаються просто неймовірними, але життя самого письменника стверджує – реальність може бути ще неймовірнішою, складнішою
та дивнішою і багато чого залежить від людини, її вибору, її духовних якостей. Про сильний тип української людини ми будемо говорити на сьогоднішньому уроці.
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
“Хвилинка мудрості”.
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Літературний диктант.
1) Про що йдеться у такій цитаті: “Вирячивши вогненні очі, дихаючи полум’ям і димом, потрясаючи ревом пустелі і нетрі, вогненним хвостом замітаючи слід, летів дракон”? (Про поїзд із в’язнями.)
2) Чиї це слова: “Ліпше вмирати біжучи, ніж жити гниючи!”? (Сміливого втікача Многогрішного.)
3) Якими є особливі прикмети втікача (за телеграмою НКВС)? (Юнак 25 років, русявий, атлет, авіатор.)
4) В яке “Ельдорадо” їхали пасажири другого поїзда, “експреса нумер один”? (На Далекий Схід.)
5) Хто і про кого так думав: “Він уже конав – але ні пари з уст. А ті очі, очі! Вони йому отруїли спокій і сон, вони йому отруїли, далебі, все життя”? (Медвин про Многогрішного.)
6) За що Григорій вибачався перед бурундучком? (За те, що пограбував його комору.)

7) Кого і від кого врятував Григорій? (Дочку Сірка від ведмедиці.)
8) Чим займався Григорій, щоб не сидіти на утриманні гостинних господарів? (Полюванням, заготівлею сіна та ін.)
9) Які стосунки склалися в Григорія з Наталкою Сірківною спочатку? (Гордого змагання й приховування почуттів.)

10) Яких українських звичаїв дотримувалися в родині Сірків? (Зустрічі Різдва і всіх інших свят.)
11) Із чого виявили, що в тайзі був хтось чужий? (Із крадіжки хутра.)
12) Хто вирішив долю закоханих Григорія і Наталки? (Сама Наталка, бо Григорій не мав морального права наражати дівчину на небезпеку.)
ІV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Інтерактивна вправа “Мозковий штурм”.
– Визначте тематику та проблематику роману.
Орієнтовні відповіді
Тематика
– Трагедія України в тоталітарному режимі;
– відображення впливу сталінського терору на долю окремої людини – молодого українського інтелігента, авіатора Григорія Многогрішного;
– показ жорстокості й ницості прислужників режиму;
– змалювання побуту, традицій українських переселенців;

– романтичні стосунки Григорія і Наталки. Проблематика
– виживання людини в умовах жорстокого терору;
– добра і зла;
– життя і смерті;
– справедливості і кари;
– морального вибору;
– волі до життя й цілеспрямованості;
– стосунків людини і природи;
– родинних взаємин;
– вірності віковим традиціям предків;
– кохання.
2. Слово вчителя.
Хоч роман і названий “Тигролови”, головний герой у ньому – інша сильна людина: Григорій Многогрішний. Хто ж він?

Нащадок славного гетьмана, що обрав собі важку дорогу лицаря духу і став ворогом тоталітарної системи: “Цей пес (майор НКВС) відбивав мені печінки, ламав кості, розчавлював мою молодість і намагався подряпати серце, якби дістав. А потім спровадив до божевільні… Потім мене знову піймали і знову мучили такі, як він,- його поплічники… А потім присудили до двадцяти п’яти років каторги. Двадцять п’ять років! А я всіх маю двадцять п’ять. І все тільки за те, що я любив свій нещасний край і народ…”
3. Завдання учням.
– Назвіть справжні подвиги Многогрішного.
(Він витримав тортури в НКВС, у божевільні, втік з “ешелону смерті”, ставши легендою “про гордого сокола, про безумного сміливця”, вижив у тайзі, врятував дівчину від дикого звіра.)

4. Міні-диспут.
– Чи мав право Григорій так вчинити зі слідчим, майором Медвиним та його супутником?
(Застосовується інтерактивний метод “Займи позицію”.)
Так Не знаю Ні
5. Робота в групах.
І група. Учні характеризують Наталку Сірківну, оцінюючи її
вчинки – взяти на себе відповідальність за спільну долю обох,
першій освідчитися юнакові.
ІІ група. Учні характеризують інших членів родини Сірків –
батька, матір, Гринька.
ІІІ група. Учні характеризують майора Медвина, порівнюють його з Многогрішним.
ІV група. Учні описують узагальнений образ природи.
6. Повідомлення про роботу в групах, коментарі вчителя.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК
1. Завдання учням.
Зарубіжний критик Юзеф Лободовський відзначив, що в манері письма І. Багряного присутні “декламаційність, многословіє, резонерство, сировість, неочищеність”, але прощав ці вади за “здатність до оптимізму серед трагедії, його гумор серед відчаю”, за глибокий гуманізм письменника.
– Висловте власну думку з приводу першого і другого тверджень.
2. Проблемне запитання до учнів.
“Сміливі завжди мають щастя”,- ці слова рефреном звучать упродовж усієї розповіді про Григорія Многогрішного. Спочатку їх вимовляє стара Сірчиха, потім повторює головний герой і, нарешті, саме цими словами завершується роман. А чи справді у сміливих завжди є щастя? Відповіді обгрунтуйте, навівши приклади з роману, інших творів, із власних спостережень.
3. Творча робота.
– Пофантазуйте, як могла б скластися подальша доля Григорія
і Наталки? Напишіть продовження роману.
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Інтерактивна вправа “Мікрофон”.
– Продовжіть речення:
“Сильна українська людина – це…”
“Роман “Тигролови” змусив мене замислитися над…”
“Мені хотілося, щоб…”
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Написати твір-роздум про сильну українську людину.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)

І. Багряний. “Тигролови”. Головний герой роману