Біблійні мотиви у романі Б. Л. Пастернаку “Доктор Жеваго”
Біблія сама по собі багато значила для Б. Л. Пастернаку. В “Охоронній грамоті” він писав: “Я зрозумів, що, приміром, Біблія є не стільки книга із твердим текстом, скільки записний зошит людства, і що таке все віковічне”. Тому цікаві біблійні мотиви в його творчості. У романі “Доктор Жеваго” одержали втілення як моральні сторони євангельського навчання, так і інші, пов’язані з головною ідеєю, принесеної Христом людству, “Смерті не буде”, – так звучить один з авторських варіантів назви майбутнього роману. На думку Пастернаку,
І значимо те, що головний герой – не тільки лікар, але й поет. Збірник його віршів є результатом, підсумком життя. Це життя Юрія Жеваго після смерті. У цьому – безсмертя людського духу. Ще одна тема, що хвилює Пастернаку, як і Достоєвського. Це тема духовного відродження особистості. Вона явно уплетена в складний романний ансамбль. Перші рядки книги (похорони матері Юри,
“…От ви побоюєтеся, чи воскреснете ви, а ви вже воскресли, коли народилися, і цього не помітили”. Доктор Жеваго вважає, що людина в інших людях і є душу людини, його безсмертя: “В інші ви були, в інших і залишитеся. І яка вам різниця, що потім це буде називатися пам’яттю. Це будете ви, що ввійшла до складу майбутнього”.
Цікава у романі й ідея життя як жертви. Саме таким життям живуть герої роману. Для Пастернаку важлива тема співчуваючої тотожності душі однієї людини іншому, думка про неминучість віддати всього себе за людей. Смушка Тунцева у романі міркує: “…Адам хотів стати Богом і помилився, не став їм, а тепер Бог стає людиною, щоб зробити Адама Богом”. Героям Пастернаку властива любов до ближнього. В “Охоронній грамоті” автор писав, що “майбутнє людини є любов”. І про головного героя роману так говориться: “…все життя він намагався ставитися з любов’ю до всіх людей, не говорячи вже про близькі й сім’ї”. Є ще один герой – Мікуліцин, що, як і герої Достоєвського, живе любов’ю до ближнього. Це про нього сказане у романі: “…він злочинно добрий, добрий до крайності. Пошумить, й розм’якне, сорочку із себе зніме, останньою корою поділиться”. У романі Пастернаку можна виділити два уклади буття: природне життя людей (час) і надприродна (вічність). Лише в контексті вічності життя людини й усього людства одержує для письменника зміст. Всі події роману, всі персонажі раз у раз проектуються на новозавітний переказ, сполучаються з вічним, будь те явний паралелізм життя доктори Жеваго із хрещеним шляхом, долі Лари з долею Магдалини, Комаровського – з дияволом.
“Загадка життя, загадка смерті” – над цією таємницею б’ється думка автора “Доктори Жеваго”. І Пастернак розгадує “загадку смерті” через життя в історії-вічності й у творчості. От чому в труни Жеваго любляча його жінка відчуває “віяння волі й безтурботності”. Цього письменника завжди нескінченно торкало чудо життя. Він ніколи не втрачав відчуття первинної краси того, що нас безпосередньо оточує. Цьому Пастернак віддав своє життя, і це, властиво, його в ній тримало. Але він ніколи не відокремлював себе від часу, просто намагався затвердити гармонію того існування, з яким він прийшов у життя. От цим нам і доріг Пастернак. У цьому стан його якщо не вічної, те, у всякому разі, тривалому житті.