А. П. Чехов і театр

Театр був для Чехова першим коханням. Цій любові він залишався вірним усе своє життя. Театр створив Чехова, і драматург відплатив йому тим же – він створив театр.
Чехов нерідко зарікався писати для театру, але він не міг не повертатися до нього.
Характерно також і те, що жанр водевілю він віддавав перевагу високим жанрами театру. Відомо: Вишневий сад Чехов задумав як чотириразовий водевіль, де чорт буде ходити ходором. Мрія написати хороший водевіль, за спогадами сучасників, була мрією його життя. Це можна пояснити тим, що, крім нешкідливих

водевільних протиріч, жарти, урочистості сміху, водевіль означав для Чехова школу майстерності – відточений стиль і лаконізм. Згадаймо основний чеховський принцип: Мистецтво писати – це мистецтво скорочувати. Одноактні сценки і жарти Чехова допомагають зрозуміти, чому глибоку і ліричну п’єсу Вишневий сад він був схильний вважати водевілем. Однак сьогодні Чехов – драматург, чиє мистецтво в значній мірі визначило фізіономію театру XX століття. Він приніс на сцену нові форми, новий зміст і новий дух.

Немов голубка Пікассо для міжнародного співтовариства, чайка на завісі МХАТу стала для театру символом

нового ставлення до світу і глядачеві. Чайка відкриває класичний цикл чеховської драматургії: комедія Чайка, Дядя Ваня – не комедія, не драма, не трагедія, а так: Сцени з сільського життя в 4 діях; Три сестри – драма і Вишневий сад – комедія.

Крім об’єднує ці твори структурного ознаки – всі вони мають чотири дії, – герої п’єс звичайні люди, зі звичайними думками, в звичайних садибних інтер’єрах, зі звичайними бажаннями і почуттями. Чехов вміє показати, як крізь це звичайна постійно і сильно сяє прихована краса. І навіть тоді, коли життя пропадає марно, витрачається на дрібниці, дрібніє, цей вогонь не слабшає: Ми відпочинемо! Ми почуємо ангелів, ми побачимо все небо в алмазах, ми побачимо, як все зло земне, всі наші страждання потонуть в милосерді, яке наповнить собою весь світ, і наше життя стане тихою, ніжною, солодкою, як ласка. Я вірую, вірую…

Чехов може відібрати у своїх героїв все: ілюзії, молодість, таланти, але одне завжди з ними – надія. Згадаймо Ольгу з Трьох сестер: Будемо жити! Музика грає так весело, так радісно, і, здається, ще трохи, і ми дізнаємося, навіщо ми живемо, навіщо страждаємо. Згадаймо віддалений звук, ніби з неба, звук розірваної струни – все це зразки вічної, немеркнучої надії.

Естетичний принцип – прихованість, прихованості краси в звичайному і повсякденному – був тісно пов’язаний з переконанням Чехова в багатстві, різноманітності і талановитості російського життя. Це міг відчути тільки новий, нетрадиційний театр. Недарма з приводу постановки Чайки в Петербурзі Чехов писав: П’єса впала і провалилася з тріском. У театрі було важке напруга подиву і ганьби.

Таким чином, впровадником нової драматургії нового століття став МХАТ, де було зрозуміле головне – п’єси Чехова мають, крім зовнішнього плану, інші, глибокі смисли, іноді – і більш важливі. І завдання театру – донести їх до глядача.

Чеховська драматургія не терпить статичності. Вона живе в інтерпретації, кожен новий театр і новий режисер відкривають у ній нові файли. Сьогоднішній театр переживає справжній чеховський бум. Ні, напевно, такої сцени, де не йшли б Три сестри, Чайка, Вишневий сад, Дядя Ваня. Чехов абсолютно органічний свідомості людини початку XXІ століття. Незліченні театральні і кіношні трактування, чеховські фестивалі, болісні пошуки образів – такий новий Чехов сьогодні. Не менш новий і не менш складний, ніж за життя. Його камерні, дачні сюжети й розмови виявилися цікаві й актуальні. Він все терпить: будь-які підмостки, будь-яких акторів і режисерів – все, окрім поганого смаку.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)

А. П. Чехов і театр