Відкритий урок по оповіданню А. П. Чехова ” Хамелеон”
Тема уроку: Стильові особливості оповідання
А. П. Чехова ” Хамелеон”
Мети уроку:
1) на прикладі оповідання А. П. Чехова ” Хамелеон”
Виявити особливості гумористичних оповідань
А. П. Чехова;
2) розширити й поглибити поняття: стиль письменника,
Композиція художнього твору,
Художня деталь ;
3) учити школярів дбайливому, уважному
Відношенню до художнього слова
Устаткування уроку:
1) віртуальна школа Кирила й Методія.
Уроки літератури 7-8 класи. Урок 18;
2)картки з уривками з оповідань
А.
3) картка з визначенням ” стиль письменника”;
4)розбірна таблиця ” Композиція оповідання”.
Методи навчання:
1) евристичний;
2) проблемний
Тип уроку:
Урок – дослідження
Хід уроку:
1.Оргмомент.
Оголошення вчителем теми й цілей уроку. Запис у зошиті теми уроку.
2.Вікторина ( підступ до теми)
На столі вчителя заставка ” Бюро літературних знахідок”
Учитель:
– И знову на уроці в нас відкрито ” Бюро літературних знахідок”. Якийсь дивак приніс сюди “оповідання”, затверджуючи, що знайшов його у своїй поштовій скриньці. Однак у цьому оповіданні
( Учні виходять до дошки, читають уривок, визначають автора. Уривки взяті з вивчених раніше добутків різних письменників і оповідань А. П. Чехова)
Учитель:
-Як ви довідалися чеховські рядки серед рядків інших письменників?
-Тільки чи знайомі імена, зміст уривків допомогли вам у цьому? А може ще щось?
( Учні говорять про те, що уривки з оповідань А. П. Чехова
Якось однаково написані)
-Дійсно, у кожного письменника своя манера листа, свій стиль. Що ж таке стиль? Звернемося до словника літературознавчих термінів
( Учні знаходять визначення стилю в словнику й роблять запису в зошитах)
Стиль письменника – особлива манера листа, єдність
Творчих особливостей, властивих даному писа-
Телю.
– Завдання сьогоднішнього уроку полягає в тому, щоб осягти стильові особливості оповідань А. П. Чехова
2.Основна частина уроку
– Почнемо з початку, тобто із заголовка. Що повинне відбивати заголовок добутку?
( Тему або основну думку добутку)
– Вірно. На думку Чехова, заголовок-це значеннєвий стрижень добутку, воно повинне бути простим, ясним, гранично коротким…і скромним. От свідчення того, як письменник працював над назвою оповідання: “Назва оповідання ” Жорстокий урок”…-невдало. У ньому немає простоти. Треба назвати оповідання яким-небудь одним словом: ” Гувернантка”,ні, точніше,
” Розмазня”.
– чиЗавжди вдавалося це Чехову? Ваші припущення: про що можуть бути оповідання з такою назвою: ” Кінське прізвище”, ” Зловмисник”, ” Хамелеон”?
( Учні висловлюють свої припущення )
-Отже, перша особливість оповідань Чехова:
Коротке, простої заголовок
Запис у зошиті:
1.Коротке, простої заголовок
– Ви знайомі з поняттям композиція оповідання. Згадаємо основні елементи композиції
( Один учень за допомогою розбірної схеми вишиковує схему побудови оповідання)
-Саме така традиційна композиція характерна для більшості оповідань Чехова. Доведемо це на прикладі оповідання
” Хамелеон”.
( Учні знаходять в оповіданні елементи композиції
Експозиція: По базарній площі йдуть Очумелов і Елдирин.
Зав’язка: Золотих справ майстер Хрюкин укушен собачкою
Кульмінація: – Це, здавайся, генерала Жигалова!- говорить хтось із юрби
Розв’язка: Юрба сміється над Хрюкиним.)
Запис у зошиті:
2.Традиційна композиція: зав’язка-кульмінація-розв’язка
– Прочитайте зав’язку, що в ній описане? Які відомості представлені?
( Місце: базарна площа; герої: Очумелов, Елдирин; час дії: полудень)
Запис у зошиті:
3.Гранично коротка зав’язка: місце, час, що діють особи
-Чого більше в оповіданнях Чехова: оповідання, опису, діалогу?
– Звідки ми довідаємося про гору, що постигли Хрюкина?
( З діалогу)
– У чому особливість діалогів Чехова? Тільки чи вони рухають сюжет або дуже багато говорять про героя оповідання. Прослухайте діалог з оповідання
( Інсценований уривок з оповідання у виконанні заздалегідь підготовлених учнів
На екрані медиапроектора ілюстрація до оповідання. Віртуальна школа Кирила й Методія. Уроки літератури 7-8 класи. Урок 18)
– Якими ви побачили героїв оповідання?
Запис у зошиті:
4.Діалогова побудова оповідань
5.Індивідуальна неповторність мовлення героїв як основа їх характеристики
Робота учнів із тренажером ( 6 слайд)
Віртуальна школа Кирила й Методія. Уроки літератури 7-8 класи. Урок 18)
– Як ще Чехов знайомить читача зі своїми героями? Звернемося до оповідання. Чи малює письменник портрети героїв? Прочитайте, якими ми бачимо Очумелова, Елдирина, Хрюкина?
– чиНе здаються дивними вам ці портрети? Що від них залишилося?
( конфіскований агрус у руках Елдирина й шинель із вузликом у руках Очумелова)
– Яку роль грають ці деталі? Про що вони говорять?
– Дуже часто Чехов заміняє докладний опис ” мовця деталлю”. Яка деталь допомагає зрозуміти лицемірство Очумелова? Прочитайте уривки, що підтверджують ваша думка
( Шинель. Учні читають уривки з оповідання)
Запис у зошитах:
6. “Мовець деталь”, що заміняє докладний опис
-Затримаємося на авторському оповіданні: у чому своєрідність чеховської фрази?
– Які речення використовує автор: прості або складні? Приведіть приклади
– чиБагато епітетів, порівнянь?
( Майже немає)
-Улюблена частина мови?
( Дієслово)
-Слова вигадливі, незрозумілі?
( Прості й точні)
Запис у зошитах:
7. Простота фрази, прості речення, відсутність епітетів, дієслово-улюблена частина мовлення
– А чому письменник уникає гарні епітети, порівняння?
( Чехов розповідає про некрасиві явища життя. Отут уже не до красивостей)
3. Підсумки уроку
-Зробіть узагальнення: які стилістичні особливості оповідань Чехова
( Учні, опираючись на записі в зошиті, перераховують особливості)
Учитель:
– М. Горький так писав про манеру листа Чехова: ” Чехов уміє писати так, щоб словам було тісно, думкам-просторо”.Чи не так це?. чи Дійсно в коротких оповіданнях Чехова сказано дуже багато чого? Повернемося до оповідання ” Хамелеон”, яке людська якість висміює письменник?
( Догідництво, чиношанування лицемірство)
Читання висновку : Віртуальна школа Кирила й Методія. Уроки літератури 7-8 класи. Урок 18 Слайд ” Хамелеон”
Домашнє завдання: на прикладі одного гумористичного оповідання Чехова показати стилістичні особливості письменника.