Шукайте жінку! (нетрадиційне пояснення образу Мотрі за твором Івана Нечуя-Левицького “Кайдашева сім’я”)
Не маю заперечень проти того, що характери героїв твору зумовлені соціальним становищем суспільства в пореформеному селі, коли загальнолюдські цінності й повага до традицій почали зазнавати змін. І ці зміни були не на краще. Але мені б хотілося виділити в “Кайдашевій сім’ї” Івана Нечуя-Левицького один образ серед інших, бо, на мою думку, цей образ є більш значущим і символічним, що втілює в собі нехтування народними традиціями, народною етикою і народною мораллю.
Перечитаймо уважно твір ще раз, але під таким кутом зору: хто є призвідцем
Символічним є також і те, що під впливом вчинків Мотрі навіть Мелашка перетворюється на лайливу і злу жіночку. Та це не зовсім так. Я сказав би інакше: вона починає розмовляти з Мотрею тією мовою, яка є зрозумілою і доступною їй (крім лайки, вона іншої мови не розуміє), бо в інших ситуаціях Мелашка цілком добропорядна жінка із вразливою душею, і тільки те, що додано реформою у стосунки між людьми (образ-символ Мотрі) спонукає її чинити опір таким чином. Мотря без будь-яких докорів сумління переступає узвичаєні правила і це шокує оточуючих, доводить до розгубленості, а далі починається стихійний пошук боротьби з таким лихом, як нехтування звичаями.
Тож поміркуймо над образом Мотрі як образом-символом перехідного періоду різних суспільних формацій. І дай Боже, щоб це не торкнулося нашого суспільства, бо легко перекреслюються правила, а нові писати – надто складно.