Реальність і міфологічність як стильові особливості новели “Перевтілення”
Мабуть, найстрашніше в світі, коли людина вранці прокидається і не знаходить себе. Ще є думки, але вони здебільшого “вчорашні”. А людини вже нема. Натомість у ліжку лежить на спині величезна дивна комаха, безпорадно смикає ніжками, намагаючись підвестися. Але важкий панцир тягне додолу. Що це? Нічні жахи? Тяжка психічна хвороба? Ні, це реальність. Реальність, в якій житимуть герої новели “Перевтілення”. Реальність, в яку повірить читач. Особлива реальність Ф. Кафки. Він творить свій міф. Реальність і фантастика поєднуються, щоб створити
За що доля карає головного героя новели Грегора Замзу? Він звичайна молода людина. Всі його зусилля і турботи – про сім’ю. Роботу свою він не любив і мріяв колись покинути її, але не тепер. Коли сім’я буде забезпечена. Саме про це дозволяє собі помріяти Грегор, лежачи в ліжку і відчуваючи себе дивно зміненим, але ще не усвідомлюючи цього. Він лише відчуває, щоб йому важко перевернутися на правий бік, на якому він звик спати. Такі
Цікаво, що Грегор нікого з рідних не кличе на допомогу, хоча це була б нормальна реакція. Він майже одразу сприймає своє перевтілення без внутрішньої боротьби. А всі зусилля зосереджує на пристосуванні до нового тіла, до нових умов життя. І навіть знаходить дещо приємне у своєму новому становищі. Наприклад те, що може лазити по стелі. Грегора мучать сором і безвихідь, гидливе Ставлення найдорожчих йому людей. Але він навіть не замислюється, чому з ним це сталося. Можливо, тому, що внутрішньо, ще в образі людини, Грегор почував себе комахою, яка нічого не може змінити в житті? Можливо, тому, що у своїй родині він був самотній і його любили доти, доки в ньому була потреба? На ці запитання автор не дає відповіді. Його стиль, насичений побутовими подробицями, навпаки, ніби змушує читача зосередитись на подіях, а не розмірковувати над причинами. І цей стильовий прийом знову нагадує давні міфи, в яких давалась лише розповідь про події, і кожен мав право тлумачити їх, як схоче. До того ж міфи були витвором колективної творчості, позиція автора не мала ніякого значення. Об’єктивний, або “протокольний стиль” Каф-ки має, можливо, таку саму мету. І “міф” Кафки теж кожен має право тлумачити відповідно до своїх життєвих цінностей.