Особливе місце етапі “Нарід чи чернь?” у публіцистичній спадщині Уласа Самчука

І. Актуальність статті “Нйрід чи чернь?” на початку війни. (Стаття була опублі кована 9 листопада 1941 року в газеті “Українське слово”, яка стала виходити в окупованому Києві. Багато представників української діаспори мали надію на те, що фашизм знищить комунізм і дасть можливість українцям самим ви­рішувати долю України. Улас Самчук приїхав в Україну на початку війни, він вважав актуальною проблемою не фізичне виживання, а піднесення людської гідності та національної свідомості українців.)

ІІ. Людина – це найкраще створіння

Творця.

1. Клас – це самоцінна одиниця в більшовицькій ідеології. (Улас Самчук майбутнє українців вбачає в перетворенні України на європейську держа­ву. І як антитезу, письменник наводить розуміння людської гідності по більшовицькому. Самоцінною одиницею більшовицька ідеологія вважає клас, а не окрему людину, а тому всі людські потреби мали відповідати потребам пролетаріату. Улас Самчук говорив: “Не важливо, до якого кта – су належить порядна, творча, свідома людина. Важливо, щоб вона такою була”)

2. “Національна свідомість – це перша передумова широкої свідомої і твор чої чинності взагалі”.

(Улас Самчук, говорячи про національну гідність, наводить приклади з історії України, коли чужинці ламали український дух так успішно, що більшість українців сьогодні “не належить ні до якого ні роду… не має нічого святого… не говорить ні одною мовою… Це не є нарід. Це – чернь, це безлика, без’язика юрба”. Письменник стверджує, що лише усвідомлення національної гідності робить людину людиною, створінням Божим.)

3. Причини заборони творчості Уласа Самчука в СРСР. (Радянські ідеологи навішали на Самчука безліч ярликів. Його називати націоналістом, фа­шистським колаборантом, куркульським ідеологом, співцем суперменів індивідуалістів. Творчість Уласа Самчука була заборонена довгий час, адже він виступав проти тотальної орієнтації на цінності тільки російської нації, доводив українцям, що вони – самодостатня нація зі своєю давньою, не­повторною культурою та історією.)

ІІІ. Актуальність статті “Нарід чи чернь?” у наші дні. (Стаття “Нарід чи чернь?” була надрукована понад півстоліття тому, а здається, що вона звернена до на­шого покоління XXІ століття. Бо й зараз в Україні звучать заклики до двомов­ності. 1 багатьом моїм ровесникам, сімнадцятирічним випускникам школи, байдуже, якими іменами названі вулиці, байдуже, яка мова звучить з екранів телевізорів, байдуже, на яких кіностудіях знімають кінофільми і що вони про­пагують. А Улас Самчук говорить, що коли все це для нас не має значення, то “це значить, що ми не нарід, не якась спільна історична сила, а невираз­на юрба, сіра маса, вічно принижена без всяких ідеалів чернь”. Стаття “Нарід чи чернь?” – про сьогоднішній день. Письменник зумів перемогти найнепе реможніше – час, – і звертається до нас із далекого 1941 року, будить нашу приспану совість і самосвідомість.)


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)

Особливе місце етапі “Нарід чи чернь?” у публіцистичній спадщині Уласа Самчука