Відкритий урок по оповіданню А. П. Чехова ” Хамелеон”

Тема уроку: Стильові особливості оповідання

А. П. Чехова ” Хамелеон”

Мети уроку:

1) на прикладі оповідання А. П. Чехова ” Хамелеон”

Виявити особливості гумористичних оповідань

А. П. Чехова;

2) розширити й поглибити поняття: стиль письменника,

Композиція художнього твору,

Художня деталь ;

3) учити школярів дбайливому, уважному

Відношенню до художнього слова

Устаткування уроку:

1) віртуальна школа Кирила й Методія.

Уроки літератури 7-8 класи. Урок 18;

2)картки з уривками з оповідань

А.

П. Чехова;

3) картка з визначенням ” стиль письменника”;

4)розбірна таблиця ” Композиція оповідання”.

Методи навчання:

1) евристичний;

2) проблемний

Тип уроку:

Урок – дослідження

Хід уроку:

1.Оргмомент.

Оголошення вчителем теми й цілей уроку. Запис у зошиті теми уроку.

2.Вікторина ( підступ до теми)

На столі вчителя заставка ” Бюро літературних знахідок”

Учитель:

– И знову на уроці в нас відкрито ” Бюро літературних знахідок”. Якийсь дивак приніс сюди “оповідання”, затверджуючи, що знайшов його у своїй поштовій скриньці. Однак у цьому оповіданні багато

фраз здалися інеї знайомими. Визначите автора й добуток по фрагменті з його

( Учні виходять до дошки, читають уривок, визначають автора. Уривки взяті з вивчених раніше добутків різних письменників і оповідань А. П. Чехова)

Учитель:

-Як ви довідалися чеховські рядки серед рядків інших письменників?

-Тільки чи знайомі імена, зміст уривків допомогли вам у цьому? А може ще щось?

( Учні говорять про те, що уривки з оповідань А. П. Чехова

Якось однаково написані)

-Дійсно, у кожного письменника своя манера листа, свій стиль. Що ж таке стиль? Звернемося до словника літературознавчих термінів

( Учні знаходять визначення стилю в словнику й роблять запису в зошитах)

Стиль письменника – особлива манера листа, єдність

Творчих особливостей, властивих даному писа-

Телю.

– Завдання сьогоднішнього уроку полягає в тому, щоб осягти стильові особливості оповідань А. П. Чехова

2.Основна частина уроку

– Почнемо з початку, тобто із заголовка. Що повинне відбивати заголовок добутку?

( Тему або основну думку добутку)

– Вірно. На думку Чехова, заголовок-це значеннєвий стрижень добутку, воно повинне бути простим, ясним, гранично коротким…і скромним. От свідчення того, як письменник працював над назвою оповідання: “Назва оповідання ” Жорстокий урок”…-невдало. У ньому немає простоти. Треба назвати оповідання яким-небудь одним словом: ” Гувернантка”,ні, точніше,

” Розмазня”.

– чиЗавжди вдавалося це Чехову? Ваші припущення: про що можуть бути оповідання з такою назвою: ” Кінське прізвище”, ” Зловмисник”, ” Хамелеон”?

( Учні висловлюють свої припущення )

-Отже, перша особливість оповідань Чехова:

Коротке, простої заголовок

Запис у зошиті:

1.Коротке, простої заголовок

– Ви знайомі з поняттям композиція оповідання. Згадаємо основні елементи композиції

( Один учень за допомогою розбірної схеми вишиковує схему побудови оповідання)

-Саме така традиційна композиція характерна для більшості оповідань Чехова. Доведемо це на прикладі оповідання

” Хамелеон”.

( Учні знаходять в оповіданні елементи композиції

Експозиція: По базарній площі йдуть Очумелов і Елдирин.

Зав’язка: Золотих справ майстер Хрюкин укушен собачкою

Кульмінація: – Це, здавайся, генерала Жигалова!- говорить хтось із юрби

Розв’язка: Юрба сміється над Хрюкиним.)

Запис у зошиті:

2.Традиційна композиція: зав’язка-кульмінація-розв’язка

– Прочитайте зав’язку, що в ній описане? Які відомості представлені?

( Місце: базарна площа; герої: Очумелов, Елдирин; час дії: полудень)

Запис у зошиті:

3.Гранично коротка зав’язка: місце, час, що діють особи

-Чого більше в оповіданнях Чехова: оповідання, опису, діалогу?

– Звідки ми довідаємося про гору, що постигли Хрюкина?

( З діалогу)

– У чому особливість діалогів Чехова? Тільки чи вони рухають сюжет або дуже багато говорять про героя оповідання. Прослухайте діалог з оповідання

( Інсценований уривок з оповідання у виконанні заздалегідь підготовлених учнів

На екрані медиапроектора ілюстрація до оповідання. Віртуальна школа Кирила й Методія. Уроки літератури 7-8 класи. Урок 18)

– Якими ви побачили героїв оповідання?

Запис у зошиті:

4.Діалогова побудова оповідань

5.Індивідуальна неповторність мовлення героїв як основа їх характеристики

Робота учнів із тренажером ( 6 слайд)

Віртуальна школа Кирила й Методія. Уроки літератури 7-8 класи. Урок 18)

– Як ще Чехов знайомить читача зі своїми героями? Звернемося до оповідання. Чи малює письменник портрети героїв? Прочитайте, якими ми бачимо Очумелова, Елдирина, Хрюкина?

– чиНе здаються дивними вам ці портрети? Що від них залишилося?

( конфіскований агрус у руках Елдирина й шинель із вузликом у руках Очумелова)

– Яку роль грають ці деталі? Про що вони говорять?

– Дуже часто Чехов заміняє докладний опис ” мовця деталлю”. Яка деталь допомагає зрозуміти лицемірство Очумелова? Прочитайте уривки, що підтверджують ваша думка

( Шинель. Учні читають уривки з оповідання)

Запис у зошитах:

6. “Мовець деталь”, що заміняє докладний опис

-Затримаємося на авторському оповіданні: у чому своєрідність чеховської фрази?

– Які речення використовує автор: прості або складні? Приведіть приклади

– чиБагато епітетів, порівнянь?

( Майже немає)

-Улюблена частина мови?

( Дієслово)

-Слова вигадливі, незрозумілі?

( Прості й точні)

Запис у зошитах:

7. Простота фрази, прості речення, відсутність епітетів, дієслово-улюблена частина мовлення

– А чому письменник уникає гарні епітети, порівняння?

( Чехов розповідає про некрасиві явища життя. Отут уже не до красивостей)

3. Підсумки уроку

-Зробіть узагальнення: які стилістичні особливості оповідань Чехова

( Учні, опираючись на записі в зошиті, перераховують особливості)

Учитель:

– М. Горький так писав про манеру листа Чехова: ” Чехов уміє писати так, щоб словам було тісно, думкам-просторо”.Чи не так це?. чи Дійсно в коротких оповіданнях Чехова сказано дуже багато чого? Повернемося до оповідання ” Хамелеон”, яке людська якість висміює письменник?

( Догідництво, чиношанування лицемірство)

Читання висновку : Віртуальна школа Кирила й Методія. Уроки літератури 7-8 класи. Урок 18 Слайд ” Хамелеон”

Домашнє завдання: на прикладі одного гумористичного оповідання Чехова показати стилістичні особливості письменника.






Роль інакомовлення в літературі 20 століття.
Відкритий урок по оповіданню А. П. Чехова ” Хамелеон”