Твір “Cон Обломова”

Перше враження, яке справляє на читача герой роману І. Гончарова “Обломов”, – це враження ліні, нерухомості, нудьги. Тим більш вражаючим є зміна тону на початку дев’ятої глави роману “Сон Обломова”: “Де ми? В якій благословенний куточок землі переніс нас сон Обломова? Що за дивний край! “До дев’ятої глави” Обломов “видавався сатирою на” зайвої людини “- і раптом у дев’ятій чолі – зліт до високого, епічно розгонистим стилю. Де ще ми можемо знайти подібні стилістичні перепади, з різким переходом від сатири

до епічної урочистості? Перш за все в поемі М. В. Гоголя “Мертві душі”, у фіналі першого тому, коли сатиричний сміх раптом переходить в таємничо-патетичне вопрошаніе: “Русь, куди ж несешся ти? дай відповідь. Не дає відповіді “. І в “Мертвих душах”, і в “Обломова” відбувається свого роду чудо. У “Мертвих душах” “прозаїчна” бричка Чічікова стрімко і несподівано перетворюється на чарівну “птицю-трійку”. У “Обломова” настільки ж зненацька з’ясовується: місце народження “нудного” героя – чарівна країна. Разом з тим щось в цій чарівній країні нагадує нам про страхи, що
сіють у обивателях міста Калинова Феклуша і Кабанихи з “Грози” О. М. Островського. Жителів Калинова лякають “хтось особою чорний” і “люди з песьімі головами”.

Приблизно такі ж уявлення про світ передаються з покоління в покоління мешканцями Обломовкі: “За Пітером живуть французи чи німці, а далі вже починався для них, як для давніх, темний світ, невідомі країни, населені чудовиськами, людьми про двох головах, велетнями, там слідував морок – і, нарешті, все закінчувалося тієї рибою, яка тримає на собі землю “. І для калиновців, і для обломовцев за межами їх тісної маленького світу починається страшний світ, повний темного, загрозливого чарівництва.

Що ж ріднить “Мертві душі”, “Грозу” і “Сон Обломова”? Світ казки – з його світлої та темної сторонами. Світле диво (перетворення чічіковской брички в “птицю-трійку”) і темне чаклунство (перетворення у свідомості мешканців Калинова поїзда на змія) – і те, і інше відсилає до казки. От і під “Сні Обломова” за околицею села починаються чудеса – світлі чудеса народного уяви і темні чудеса мертвотних забобони. Одне непомітно переходить в інший – так, що важко провести грань між добром і худому. Ось стоїть хатинка Онисима, а потрапити в неї можна, тільки якщо “вблагати її стати до лісу задом, до нього передом”. Це добра казка, але тут же, за найближчій канавою, починається страшна казка. Маленький Обломов тільки хоче дістатися до березняка “не колом, а прямо, через канаву, як злякається: там, кажуть, і дідько, і розбійники, і страшні звірі”.З цієї канавці проходить кордон між світлом і тінню: ближче до будинку маленького Обломова – радісне диво, подалі – казкова жах. Мешканці Обломовкі сприймають світ без ліку і заходів. Для них є тільки свій будинок, а далі уява обломовца відразу перестрибує в небувалу далечінь – ту, що “за тридев’ять земель”. Там, “в деякому царстві-державі”, мариться все та ж Обломовка, але тільки перетворена. Реальна Обломовка – це тільки перше наближення до обломовской казці; довгими вечорами няня розповідає маленькому Іллюшо “про невідому країну”, де немає ні ночей, ні холоду, де всі здійснюються чудеса, де течуть ріки меду і молока, де ніхто нічого цілий рік не робить, а цілісінький день тільки й знають, що гуляють всі добрі молодці, такі як Ілля Ілліч, та красуні, що ні в казці сказати, ні пером описати “. Чарівність обломовской казки в тому, що вона пройнята любов’ю. У Обломовке – все кохання, всі поезія: “Небо там, здається, навпаки, ближче притискається до землі, але не з тим, щоб метати сильніше стріли, а хіба тільки, щоб обійняти її міцніше, з любов’ю”. У гармонії з люблячою матір’ю-природою – образ “матінки”. Як “мати сира земля” піклується про тих, кого вона дала притулок, так піклується і “матінка” про свого сина: “Мати обсипала його гарячими поцілунками, потім оглянула його жадібними, турботливими очима…”

Син же відповідає їй взаємністю гарячої – і той дорослий Обломов, який спить і бачить сон, і той маленький Обломов, який сниться йому: “Обломов, побачивши давно померлу матір, і в сні затріпотів від радості, від спекотної любові до неї: у нього, у сонного, повільно виплили з-під вій і стали нерухомо дві теплі сльози “. Але разом з тим у обломовской казці є сковують страх, боязнь всього нового, незнайомого. Є також тупа нерухомість і все те, що відповідає російській “авось”. Обломовка нагадує зачароване царство, де все занурилося в сон. Напружена, повна шукань життя людства не стосується її. Їжа і сон – тільки цим і обмежується тамтешня життя. Людина там у владі віковий нудьги та лінощів. І цю високу любов, і цю лінь знаходимо в російських казках. За словами філософа О. М. Трубецького, є в них потяг “до невмирущої добра, до вічної краси, до тієї світлої позамежної смузі, де не заходить сонце”. У них російська людина знаходить “ту чудесну силу, ті могутні крила, які несуть його геть від житейської низовини, ту магію, яка перетворює його із того куцого дурня в казкового красеня”. Така підносяться сила казок. Але, з іншого боку, в російських казках, на думку Трубецького, переважає пасивне начало: “У ній позначається настрій людини, який чекає всіх благ життя понад і при цьому зовсім забуває про свою, особисту відповідальність… Це чарівна поетична уява, в якій російська людина шукає переважно заспокоєння і відпочинку; казка окрилює його мрію і в той же час присипляє “.

Виходить, що у “Сні Обломова” дано ключ до російської казці, а значить, і до російської душі. У ньому відкриваються корінні, споконвічні риси російського характеру. Значить, Обломов – не просто сатиричний тип, це образ, що символізує найглибші суперечності російської людини – його велич і його ганебну слабкість. На це ключове значення “Сну Обломова” вказували багато сучасників І. А. Гончарова. Так, Дружинін писав, що до дев’ятої глави герой Гончарова здається “засмальцьованих, нескладним шматком м’яса”, після ж дев’ятої розділу читач дізнається “серця милого Обломова”. Критик підсумовує: “” Сон Обломова “не тільки висвітлив, усвідомив і розумно опоетизував все обличчя героя, але ще тисячею невидимих згнітивши пов’язав його з серцем російського читача”


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)

Твір “Cон Обломова”