Співзвучність поезії І. Франка з народнопісенною творчістю
Творча спадщина Івана Франка є цінним надбанням у всій українській літературі, вона посідає значне місце в історії України. Багато проблем піднімав Каменяр під час написання своїх творів. Але головне в творчості Франка це те, що все йде від
Народу, від рідної землі. Серед узгір’їв у долині, упродовж берега маленької річки розкинулося невеличке село письменника – Нагуєвичі. І кожний з нас, напевно, зупиниться під дубом, що височить на пагорбі. А в бурі рев, як громи навесні Ламали твоїх велетнів корони, У твоїх криївках шукав я охорони.
Завжди письменникові давав натхнення для праці народ, його традиції. Саме тому треба шукати основу творів в народних звичаях. Наприклад, дуб в народі є символом сили, витрива лості, чоловічої мужністі. Саме ця сила давала Каменяру на 1 тхнення писати, що він і стверджує своїм віршем. Під скрип могутніх канарів дубових Складались першії мої пісні, Слабії відгуки твоїх чудових. Від народнопісенної традиції йде Франко, переробляючи її відповідно до нових соціальних умов. Звичайно, червона калина символізує не тільки молоду красиву дівчину, а дуб – сильного мужнього парубка. Образи поезії входять у площину того середовища, в якому перебував автор. Калина – це ніби один збірний образ галицьких дівчат, для яких батьки готували тільки один шлях – сімейні турботи, заміжжя. Але в них є і сміливість, і щедрість душі, і тонке артистичне світосприймання. Не жаль мені цвіту, не страшно і грому, Не страшно і грому, світло люблю я, купаюся в ньому, купаюся в ньому. Поезія “Червона калино, чого у лузі гнешся?” побудована у формі діалогу, запитань і повторів. Де ще раз стверджує близькість з народними піснями віршів І. Франка.
Я вгору не пнуся, я дубам не пара, Я дубам не пара. Та ти мене, дубе, отінив як хмара, Отінив як хмара. У народнопісенній формі висловлюються щирі, хвилюючі почуття: Ой ти, дівчино, з горіха зерня, Чом твоє серденько – колюче терня?
Як уміло Франко підносить, користуючись національною пісенною формою твору, проблеми загальнолюдського значення, філософське осмислення почуттів, кохання.
Тебе видаючи, любити мушу. Тебе кохаючи, загублю душу. Критики, художники слова, вчені наслідують традиції Франка у галузі народознавства, все те, що він заклав у своїх творах. Великий Каменяр, коли шукав мотиви своїх творів в народі, закликав нас не відвертатися від. свого народу, від його історії, обрядів та звичаїв, бо “забудеш рідний край, тобі твій корінь всохне” (П. Тичина).