Людина – невід’ємна частина природи
Шкільний твір За романом Кнута Гамсуна “Пан” і повістю Михайла Коцюбинського “Тіні забутих предків”. Кнут Гамсун і Михайло Коцюбинський увійшли у світову літературу як тонкі лірики, що вміли передати непомітні порухи людської душі. їх хвилювали проблеми порушення гармонії природи, які вважалися небезпечними не тільки для їхніх сучасників, а й для майбутніх поколінь. З нотаток Коцюбинського до повісті “Тіні забутих предків” видно, які вигадливі образи викликала в нього карпатська природа. Чи не найбільше письменника вражали
Дія роману Кнута Гамсуна “Пан” також відбувається на тлі суворої північної природи. Чудові пейзажі допомагають зрозуміти характери героїв, усвідомити, що людина – невід’ємна частина природи, предметний
У повісті Коцюбинського Івану двічі вдається побачити божество пастухів, але кожного разу ця зустріч сприймається по-різному. Український письменник стверджував, що і людська пісня, і людська праця – все дихає первісною дикою природою. Віднайти мелодію, яка була б співзвучна з казковою красою гірських пейзажів, Іванкові довго не вдавалось. Але після зустрічі з богом лісів – Чугайстром, – яка і злякала, і здивувала хлопця, мелодія прийшла до нього легко і просто. Коцюбинський каже, що ця пісня лунала, як спів душі хлопця, коли “його дихання в одно зливалося із диханням гір”. Саме у цьому наш видатний співвітчизник бачив єдність людини і світу. Одухотворення природи – це вічна казка, яка пов’язана з уявленням про бога і чорта, з усвідомленням одвічної боротьби – добра і зла.
Саме тому норвезький письменник показує, що при всій зовнішній несхожості міфічний бог і сучасна “нервова людина” XX століття, з її неврівноваженістю і синдромом вічного мандрівника, з її бажанням втекти від реальності І у мрію, дещо подібні, бо зливаються в одне ціле з природою. За твердженням Олександра Купріна, Пан – це могутня сила природи, дихання якої відчувається “і в морській бурі, і в таємниці кохання”, яке нестримна з’єднує все живе на землі. Пан – це втілення стихійного життєвого начала, яке живе в кожному з героїв як Кнута Гамсуна, так і Михайла Коцюбинського.
Пастух Іванко перед смертю зустрічає Чугайстра, м’яке темне волосся якого покривало все тіло, “оточало круглі І і добрі очі, заклинилось на бороді і зависло на грудях”. Коцюбинський каже, що то був “веселий Чугайстер, доб – І рий лісовий дух, що боронить людей од нявок”. Чому саме “І цю міфічну істоту зустрічає перед смертю хлопець? Мабуть, 1 тому, що зв’язок з природою, гармонійний, досконалий, був розірваний. Іванком володіла стихія невгамовних почуттів, що суперечила законам природи. Втративши кохану Ма-рійку, він не знаходить щастя з іншою жінкою, йому ма – І риться уві сні і наяву та, що була найдорожчою, з якою ділив і радощі, і сум. Показуючи поступові зміни психо – І логічного стану хлопця, автор говорить про втрату відчут – | тя реальності, про сприйняття природи як цілковитого ма – \ рення. Начебто рятуючи Марійку від злого духа, від Пана, Іван востаннє заграв ту чарівну пісню, в якій злились і дихання диких гір, і глибоке почуття кохання, і все найкраще, що було в його душі. А з долини вже гукав його знайомий голос – той, у якому був “і поклик кохання, і муки”. У романі Кнута Гамсуна вольова стихія кохання, яку втілює Пан, вимагає собі жертв. Ця стихія поглинає ніжну, до безтями закохану в Глана Єву. Ця стихія намагається поглинути Едварду, але її холодна розсудливість на дея-КИЙ час отримує перемогу, чим руйнує життя дівчини. Ця стихія намагається поглинути Глана, але це станеться пізніше, у романі “Смерть Пана”. Відчуття поглинання вольовою стихією малювало в уяві Томаса невгамовного
Пана, який спостерігав за ним і вже давненько очікував до себе. Потворне видовище скоцюрбленого божества, яке начебто хлебтало із власного черева, не давало Гланові спокою. Безглузде кохання, яке не мало зв’язків з природою, було пристрастю, вимагало нових і нових жертв. Отже, два видатних письменники говорять про любов як руйнівну силу? Ні, і Гамсун, і Коцюбинський, малюючи непереборну силу кохання, шукають і знаходять її джерела в таїнствах природи, таїнстві життя, таїнстві людської душі, яка зберігає у своїх глибинах весь віковий досвід аж до вірувань далеких предків. Своїми творами автори підкреслюють, що ідеал кохання, поставлений понад життя, пронизує все існування людини, стає своєрідним засобом її удосконалення.