Творчість та боротьба Володимира Винниченка
І. Перші кроки Володимира Винниченка на ниві боротьби. (Боротися з несправедливим ладом Винниченко почав ще під час навчання в гімназії – розмовляв тільки українською, з протесту став нехтувати навчанням, нарешті покинув школу. Полишивши гімназію, йде подорожувати, як Сковорода – пішки, з ціпком у руках, занотовуючи пригоди людського життя. Поступивши до Київського університету, стає членом РУП (Революційної Української Партії), де обстоює свій ідеал самостійної України.)
ІІ. Симбіоз політичної діяльності та творчості.
1. Позитивний
2. Негативний вплив політики.
ІІІ.
1. Збірка оповідань “Краса і сила” (1906). (Ця назва немовби характеризує весь літературний талант Винниченка. Ці перші оповідання одразу викликати суперечки в критиків: з одного боку, мова творів ще досить нестабільна, з іншого – заявлено великий талант, шо може розвинутись чи затихнути. Ці твори адресовані не тільки інтелігентному читачеві, а й масовому. З одного боку, вони багатопланові та новаторські за формою, з іншого – прості й стислі, їхня ідея зрозуміла і простій неосвіченій людині. Пізніше вийшли друком ще чотири збірки оповідань та новел. Загалом Винниченко створив понад сто творів малої прози.)
2. Другий період творчості. Драматургія. (Початок драматургічної творчості Винниченка припадає на період з 1906 по 1910 рік. Це “Дисгармонія”, “Щаблі життя”, “Великий Молох”, “Чужі люди”, “Базар”. Винниченко принципово писав твори несценічні, незвичні для української сцени, кажучи, що “не хоче писати п’єс для втіхи публіки, підроблятися під її смак, а хоче своїми п’єсами боротись з старими, віджилими установами громадянства, хоче провадити нові ідеї, нову мораль”. У творах Винниченка переважно фігурує місто, міські сюжети. Здійснюється оновлення театру на хвилі нових мистецьких течій; п’єси українського драматурга наближаються до неореалістичної течії.)
3. Великі прозові твори. (До еміграції у 1920 році Винниченко написав сім романів. У них розкрито найголовніші проблеми людини в умовах складних історичних обставин. Це проблема самовизначення, яка дуже гостро стояла перед українською інтелігенцією, особливо перед тими її представниками, які брали участь у політичному русі. Революційний час, коли порушилася стара суспільна система, дав можливість проявити себе багатьом; але люди часто були засліплені хаосом і неможливістю якось прогнозувати майбутнє ідей. Результат цього – болючі шукання та гіркі помилки.)
4. Емігрант з Україною в серці. Перший український фантастичний роман “Сонячна машина”.