Василь Симоненко (1935-1963). Псевдоніми – В. Щербань, С. Василенко, Симон

Василь Симоненко народився в с. Біївці Лубенського р-ну на Полтавщині 8 січня 1935р. Ріс без батька, мати працювала в колгоспі. Протягом 1942-1952 рр. майбутній поет навчався в школі: 4 класи – у Біївцях (1942-1946), решта – у сусідніх селах Єньківцях (1946-1947) і Тарандинцях (1947-1952). У 1952 р. закінчив із золотою медаллю середню школу в Тарандинцях, вступив на факультет журналістики Київського університету імені І. Шевченка. Брав участь у літературній студії імені Василя Чумака (СІЧ).

У 1957-1960 рр. працював у газеті “Черкаська правда “, потім, у 1960-1963 рр.,-

у газеті “Молодь Черкащини”, власним кореспондентом “Робітничої газети”, а також займався літературною творчістю. 1962 р. Василь Симоненко став членом СПУ. Він планував вступати до аспірантури Інституту літератури АН УРСР, вийшла єдина його прижиттєва збірка “Тиша і грім”. У середині 1962 р. поета жорстоко побили працівники міліції залізничної станції ім. Т. Шевченка (м. Сміла). У зв’язку з тим, що влада всіляко боролась з Василем Симоненком, можна зробити висновок, що це побиття не було випадковим. 13-го грудня 1963р. поет помер у черкаській лікарні (за офіційною версією, від раку), похований у Черкасах. У
1964 р. вийшла посмертна збірка “Земне тяжіння” (книгу було висунуто на здобуття Державної премії УРСР ім. Т. Г. Шевченка 1965 р. (посмертно), але лауреатом того року став М. Бажай). Минуло 15 років офіційного забуття поета і у 1981 р. з’явилася книга вибраного “Лебеді материнства” з передмовою Олеся Гончара.

Поетичні шедеври “Ти знаєш, що ти людина…”, “Де зараз ви, кати мого народу?..”, “Україні”, “Задивляюсь у твої зіниці…” (рукописна назва – “Україні”), “О земле з переораним чолом…”, “Земле рідна! Мозок мій світліє…” – ніби фрагменти однієї виболеноїдуми про долю народу, синівську відданість йому, готовність до самопожертви задля його визволення й розквіту. Не дивно, що саме ці вірші зазнали найбільших цензурних та редакторських втручань (а часом – і авторських пом’якшень). Написані з позицій морального максималізму, твори В. Симоненка не могли бути надруковані навіть у період “хрущовської відлиги”. Повість “Огуда”, відома в різних варіантах (частина її публікувалася і як оповідання), художньо підтверджує, що психологічно (як і фізично) В. Симоненко зазнавав пильної уваги охоронців режиму. Після його смерті незавершеним лишився кіносценарій “Бенкет небіжчиків”.

Проза В. Симоненка. своєрідна й багатообіцяюча, є прямою попередницею новелістики Григора Тютюнника, вона заслуговує на почесне місце в контексті розвитку епічного світовідображен-ня свого часу. У дитячій, на перший погляд, казці “Цар Плаксій та Лоско-тон” розповідається про красиву країну з трагічною назвою “Сльозолий”, якою править цар Плаксій, якому радість приносили тільки людські сльози:

Хто сміявсь – вони хапали І нагайками шмагали, Так що в царстві тому скрізь Вистачало плачу й сліз. Він приходив кожний вечір Хай чи дощ іде, чи сніг До голодної малечі І усім приносив сміх.

Отже, як і будь-яка казка, оповідь завершується перемогою добра над злом. Але незвичайність цього твору полягає в тому, що казка В. Симоненка “Цар Плаксій та Лоскотон” насправді критикує тоталітарний лад у державі, а значить, зважаючи на час написання твору і на характер усієї творчості поета, дає право стверджувати, що красива країна, де ллються сльози,- Україна. А оптимістичний фінал казки дає надію, що колись і ця країна також стане щасливою.

ОСНОВНІ ТВОРИ: Казки “Цар Плаксій та Лоскотон”, “Казка про Дурила”, “Подорож в Країну Навпаки”, збірки поезій “Тиша і гром”, “Земне тяжіння”, “Лебеді материнства”, збірка оповідань і новел “Вино з троянд”.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)

Василь Симоненко (1935-1963). Псевдоніми – В. Щербань, С. Василенко, Симон