Жінка у пореволюційному суспільстві (За оповіданням «Сентиментальна історія»)

У творчості М. Хвильового жіночі образи мають особливе значення. Відомо, що в Україні завжди панував культ Жінки. Матір, кохана, Берегиня роду й споконвічних традицій – таким постає образ жінки зі сторінок письменників-класиків. А якою бачить жінку М. Хвильовий? У пореволюційні […]

Трагічний вибір Хвильового

Так уже сталося, що свого часу в центрі шаленої боротьби літературних угруповань у самому вирі різних думок, поглядів опинився Микола Хвильовий, який своїми памфлетами не так угамовував пристрасті, як розпалював їх. У пореволюційні роки він був одним із найпопулярніших українських […]

Імпресіоністичні засоби зображення дійсності в новелі «Кіт у чоботях»

Хвильовий після В. Стефаника і М. Коцюбинського створив в українському письменстві свій стиль, своєрідний різновид лірико-романтичної, імпресіоністичної новели. Одна з новел письменника, «Кіт у чоботях», хоч і має у своїй основі реалістичний фундамент – складні роки громадянської війни, містить потужний […]

Твір за новелою Хвильового «Кіт у чоботях»

Микола Хвильовий – письменник-новатор, самобутній, своєрідний. Його називають романтиком революції, а його прозу – романтичною течією в українській літературі. Революція покликала його в світ художнього слова, тому вона часто асоціюється у Хвильового з образом Матері, Марії, Жінки. Новела «Кіт у […]

Трагедія митця у тоталітарній державі

Микола Хвильовий. Прізвище його ставили в один ряд з іменами Петлюри і Бандери… А його передсмертна записка закінчувалась словами: «Хай живе комунізм!» Він свято вірив у шлюб вільної України з ленінським комунізмом… Микола Хвильовий у перші пореволюційні роки був одним […]

Образ ката-чекіста в оповіданні «Я (Романтика)»

Про могутній талант М. Хвильового свідчить один з найбільш вражаючих творів – оповідання «Я (Романтика)». Написане на початку 20-х, воно провістило жахіття конвеєра масових репресій 30-х, 40-х років. Цей твір – про діяльність дещо фантастичного (наскільки фантастичною була сама реальність) […]

Протистояння добра і зла у новелі «Я (романтика)»

Протистояння добра і зла у новелі Миколи Хвильового «Я (романтика!)» Добро чи зло? Що вибрати? Ці два поняття покладені на вагу нашої свідомості. Це те , що людина повинна вибрати. Бути доброю і служити правді, чи стати на жорстокий бік […]

Особа автора у новелі «Я (Романтика)»

Микола Хвильовий – письменник пристрасний і гарячий. Тому зрозуміла його безпосередня присутність у своїх творах. Новела «Я (Романтика)» відображає особу автора опосередковано, через деякі грані «я» та філософську систему. Трагедія автора у новелі «Я (Романтика)» надто глибока. Написаний в імпресіоністичній […]

Проблема роздвоєності особистості у новелі «Я (романтика)»

У кінці Пушкінської вулиці міста Харкова, за студентським гуртожитком «Гігант» колись знаходилось міське кладовище, яке нині переобладнано на молодіжний парк. За старою церквою залишили для нащадків кілька могил – П. Гулака-Артемовського, драматурга М. Кропивницького, художника С. Васильківського. Розквіт національного відродження […]

Трагізм життєвої долі Хвильового та його героїв

Українське Відродження 20-30-х років прикликало в літературу багато нових талантів, свіжих ідей та оригінальних світобачень. Серед яскравих літературних зірок – Микола Хвильовий. За висловом його сучасника В. Коряка, «сам хвилюється і нас усіх хвилює, п’янить і непокоїть, дратує, знесилює і […]

Жінка в революції у творчості Хвильового

Новела «Кіт у чоботях» присвячена жінці в революції. Гапка, тобто товариш Жучок, – це тип, що його зустрічав автор – оповідач на воєнних дорогах. Жінка невисока на зріст, взута у завеликі чоботи за жвавий характер і, очевидно, темні очі прозвана […]

Людина на роздоріжжі революції

Григорій Косинка і Микола Хвильовий… Люди однієї епохи, талановиті письменники, великі майстри художнього слова… Однак у кожного з них (а так буває завжди!) своя доля, свій шлях до визнання, своє світорозуміння та своє світобачення… Закономірність, що не потребує доказів… У […]

Громадянська війна в українській новелі 1920-1930-х років

Темі громадянської війни велику увагу в своїй творчості приділили такі новелісти, як Юрій Яновський (роман у новелах «Вершники»). Микола Хвильовий («Я (Романтика)», «Мати»), Григорій Косинка («На золотих богів», «Фавор»). Автори змалювали жахливу картину тогочасної дійсності, коли люди однієї наші вбивали […]

Засади творчості Хвильового

У 1925-1928 роках головною подією української культури була літературна дискусія, де відбувалося зіткнення просвітянської моделі літератури й європейської (модерністської). Найавторитетнішим прихильником другої позиції був Микола Хвильовий. Назва започаткованої ним вапліте (Вільної академії пролетарської літератури) – була алюзією на Академію Платона. […]