Українська культура і світ

Чим багатий мій народ? Якими скарбами він може поділитися з іншими? Можливостей нібито немало: політика, економіка, культура, спорт, наука, релігія, суспільні й соціальні досягнення. Та є декілька «але». Ми живемо у вік глобалізації й централізації світу. Політичним світом управляє Вашингтон, економічним – Всесвітня торговельна організація, воєнним – НАТО.

Царина релігії – заборонена зона через світський характер західних демократій, за зразком яких розвивається, хочемо вірити, наша країна. За рівнем громадянських свобод і системою

побутових можливостей ми – нормальна держава «третього світу».

Лишається культура. Саме тут ми, я переконаний, можемо сказати своє авторитетне слово. І доказів цьому море: серйозний успіх наших музикантів у Росії, і в першу чергу україномовних («Океан Ельзи», «Воплі Відоплясова», «5’Nizza», «Танок на майдані Конго»), інтерес до нашої літератури в Західній Європі, у спорті – світовий тріумф братів Кличко, слава футбольної команди «Динамо-Київ», у шоу-бізнесі – ті ж «Каховські ігри», має популярність туристична індустрія Крим-Київ-Львів і т.п.

Але для знаходження найновішою українською культурою свого

місця й визнання у світі треба вирішити одне важливе питання: як буде розвиватися український міф, себто яким чином буде формуватися традиційне масове уявлення про Україну й українців. Поки що це романтичний пейзаж, добродушні селяни, народна творчість. Себто маємо справу з «етнографічним портретом» українця. Цей варіант українського міфу може існувати, я переконаний, тільки як гумористична стилізація. Позитивним у ньому є єдність із природою, але в цілому цей образ України шкідливий для нас, оскільки наскрізь просякнутий прокляттям «третього світу» – провінціоналізмом.

Інша справа, коли цей «етнографічний пейзаж» або «ландшафт» використовується для означення специфічного характеру української культури (як візитівка) – таку роль виконує селянський інтер’єр у ресторанах, наприклад, у Києві біля Національного університету імені Шевченка та у колишньому пороховому складі на березі Дніпра. Тут уже ставлення глядача ускладнюється: знаходячись серед справжніх українських старожитніх речей, він не може сприймати їх іронічно, бо вони зроджують у ньому власні спомини й мрії.

Третій аспект стосується українського світогляду. Тут, якщо український світ і його цінності виступають об’єктом сміху, гумор уже неприпустимий. У цьому плані можна навести приклад «Енеїдию Івана Котляревського й «Дому на торі» Валерія Шевчука. Якщо Котляревський сміється над світом разом із самовпевненими козаками, то, зображуючи український світ, Шевчук подає його у виключно серйозному, таємничому й лякливому ключі (барокова містика й демонологія), аж ніяк не даючи приводу для іронії.

Нарешті, національна ідентичність як стиль повсякденного життя вимагає рішучого переконструювання. «Козаченьки» у вишиванках із шароварами не можуть серйозно сприйматися жителями ХХI століття. На часі – завдання вироблення нової української ідентичності, з якою людина могла б себе комфортно відчувати в закордонній поїздці або під час роботі в інтернеті.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)

Українська культура і світ