Пікова Дама характеристика образу Лизавета Іванівна

Лизавета Іванівна – бідна вихованка, що мимоволі допомагає головному героєві Германну проникнути в спальню старої графині, розкаюється в цьому і(про що читач дізнається з Укладення) врешті-решт виходить заміж “за дуже люб’язну молоду людину”. Відтепер вона забезпечена, при ній виховується бідна родичка”.

Образ Л. І. поміщений в сюжетне кільце; від початку до кінця це життя здійснює оборот навколо осі; соціальний сценарій залишається тим самим – міняються лише виконавиці ролей; люди переміщаються з одних “клітинок”

в інші – як карти на ломберному столі. Чи є в цьому переміщенні закономірність, вирішеність наперед – до кінця неясно; контрастний приклад “нещасного” Германна і “щасливого” Томського підтверджує це, приклад Л. І. частково спростовує.

По своєму положенню у світлі вона не могла сподіватися на щасливий брак; її особиста доля – нетипова і заздалегідь непередбачувана. Це тим помітніше, чим типовіша і передбачувана сама життєва “модель”, яку Л. І. відтворює у своїй подальшій долі : багата хазяйка і бідна родичка.

Її положення у великому світлі – жалко; у суспільство “рівних” її не вивозять;

стара егоїстична і облаштуванням браку Л. І. не займається. Багато в чому саме тому, що у самотньої вихованки немає надії на “гідне” знайомство, її самолюбне серце так легко опановує військовий інженер Гер-манн, що замислив вивідати таємницю “трьох карт”, якою володіє стара графиня. На третій день після того, як він дізнається про існування таємниці, Германн уперше з’являється із-за вугільного будинку під вікнами Л. І.

У сцені балу, яка передує нічному побаченню, Пушкін ще раз підкреслює принизливість ролі Л. І. у світлі: Томський запрошує її на мазурку тільки щоб помститися своїй нареченій; при цьому він мило висміює прихильність партнерки по танцю до інженерних офіцерів – і ненароком вибовкує подробиці про Германне. Тема соціальної самотності Л. І. і тема її закоханості знову – і остаточно – зімкнуті. Якби діями Л. І.

Керувало прагнення переграти свою нещасну долю, якби вона свідомо розраховувала “ходи” і сподівалася з допомогою Германна здолати свою соціальну долю, – те її чекало б нищівна поразка. Така логіка повісті, провідна Германна до краху його долі. Але в тому і справа, що громадське положення лише формує “психологічні передумови” поступливості Л. І.

У її стосунках з Германном; головне, що вона щиро підкоряється заклику серця – тільки це упокорювання перед життям захищає її від влади тієї таємної сили, що заволодіває інженером. Коли він, залякавши стару до смерті своїм незарядженим пістолетом, так і не вивідавши бажану таємницю трьох карт, являється до кімнати Л. І., та сидить “сложа хрестом голі руки”. Вона ще не знає, що стала сліпою помічницею вбивці, але вже жалкує за поспішним запрошенням і приймає позу розкаяння, позу Марії Магдалини. А Германн, для якого страждання Л. І.

Несуттєво, а смерть графині менш страшна, чим втрата надії на розгадку її секрету, схрещує руки по-наполеоновски. (Ср. також хрестоподібно складені руки старої графині в сцені похоронної відправи.) Так само коханці, що не відбулися, однаково поводяться під час похоронної відправи старої : спочатку непритомніє Германн, за ним – Л. І.; але якщо причина його падіння – демонічне кепкування мертвої графині, чи то побачена їм, чи то що примарилася, то непритомність Л. І. свідчить про глибину переживання мимовільної провини.

Саме ім’я героїні вказує на її літературне походження від “Бідної Лізи” Карамзін. Природно, між ними пролягає прірва; Л. І., бідна родичка аристократки, знаходиться від Лізи, селянської дівчини, ще далі, ніж військовий інженер Г. від гусарського офіцера Эраста; доводити, що “і селянки любити уміють”, в 1830-і рр. немає необхідності. Але ім’я саме по собі вже невід’ємне від ідеї соціального страждання, мотиву недоразделенной любові, теми непрямої провини, пафосу щирості і щирості. Усе це сконцентровано в долі і образі Л.

І., яка, проте, не гине в життєвому вирі, але набуває щастя.

Карамзинский фон її образу накладений на інший, не менш значимий фон. Пушкін детально описує сумну долю приживалки, домашньої мучениці, якій постійно недоплачують, – і вимагають при цьому одягатися “як все”(тобто як дуже небагато); він детально говорить про нескінченні капризи старої графині(одягатися! відкласти! читати! одягатися! відкласти!), про жалюгідне положення Л. І. у світлі, – але в саму серцевину детальної соціальної характеристики як би випадково імплантує цитату з Данте(“Гіркий чужий хліб, говорить Данте”).

Цитата(третя частина “Божественної комедії” – “Рай”) відразу виводить образ Л. І. за межі узкосоциальной ролі, повертає визначенню “домашня мучениця” відтінок релігійного сенсу. Усі значимі герої повести так чи інакше стикаються з демонічною силою; Л. І., чиє життя “подібність пекла” – єдина в повісті, співвіднесена через своє упокорювання з благими силами Раю, співвіднесена, незважаючи на мимовільну провину. Якщо в “Піковій дамі” є персонаж, що обіцяє деяку подібність надії, є “пані”, яка не “біта”, – то це Л. І.

Від чого, втім, світ, описаний Пушкіним, не робиться щасливішим, а фраза про вдале заміжжя Л. І. – менш скептичною і іронічною.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)

Пікова Дама характеристика образу Лизавета Іванівна