Остап Вишня увійшов до всесвітньої літератури як майстер української малої гумористичної прози. Саме української, бо тематика та мова його “усмішок” іде від народного характеру, народної творчості, рідної землі. Новаторський жанр “усмішки”, який вигадав він сам, відзначається розмаїтістю: гуморески, фейлетони, шаржі, новели, пародії, репортажі, “реп’яшки”. Але всіх їх об’єднує головне – яскрава комічність ситуації та мови, тому усмішка виникає неодмінно.
Основа творчості гумориста – щира любов до людини, країни,
Саме
Героїв оповідок більше приваблює спостереження за звірами, птахами, рибою, ніж саме полювання; і дичина скоріш буде куплена на базарі, ніж убита власноруч. Світ його мисливців – це світ друзів природи. А головне, що ці горе-мисливці завжди дотримуються “стародавньої охотницької традиції: говори завжди правду, і тільки правду!” У жодному з оповідань не побачимо ми, як хтось із них убив будь-якусь тваринку, самі лише розповіді про неймовірні мисливські “подвиги”, які відбувалися колись. Та й невідомо, чи відбувалися вони взагалі. Адже цілком зрозуміло, що надзвичайні трофеї, начебто добуті колись, це лише своєрідне запрошення у царину лісів та полів, озер та боліт, звірів та птахів, трав та квітів. Дотепні побрехеньки про полювання у минулому дарують радість спілкування з друзями, переходять у ліричні відступи, до чарівності яких неможливо залишитися байдужим. Оповідачі – мудрі, спостережливі люди, які тонко відчувають прекрасне та хочуть донести це до інших. Природа тут не є тільки фоном. Вона рівноправна – жива, діюча. Сонечко усміхається, берізка кокетує, струмочки весело співають, пташки вітають, дуби обнімаються, соловей ридає, кабан глузує, а качка закінчує життя самогубством від страху під прицілом рушниці. Автор звертається до живих істот із такою ж шанобливістю, як і до людей. Звірі та птахи одухотворені, мають’ті ж думки та почуття, розмовляють так же, як і горє-мисливці, вони такі ж кмітливі та кумедні.
Але Остап Вишня може бути не ‘лише ліричним та доброзичливим. Гнівним та різким стає він, коли мова заходить про халатність байдужих бюрократів, про браконьєрів чи бездушних туристів, які своїми безвідповідальними вчинками знищують живе. Коли письменник розповідає про браконьєра, то зауважує, що він лише зовні схожий на людину – дві ноги, дві руки, писок, голова, а от серця и нього нема, – бо нема в нього ні суму, ні жалості.
Духовний світ сантьяго.
Остап Вишня майстер української сатири та гумору