Тематика творів Горького

Твору Горького звичайно ділять по тематичному принципі — про Росію й Італію. Матеріал, дійсно, різний. Але принциповий підхід до нього — загальний. Видимо, не випадково оповідання обох циклів створені частково паралельно.

Для видання «Казок» в 1919-1920 роках Горький (від імені редакції) написав вступ, де є дуже важлива думка: «Ми любовно доглядаємо за квітами, ми полум’яно любимо безліч інших прекрасних бесполезностей, таких же, як квіти, і от за душею людини, за серцем його,- не вміємо ми так ласкаво доглядати, як варто було б». Твердо можна сказати, що «Казки» (1906-1913), «По Русі» (1912-1917), «Дитинство» (1913), «У людях» (1914) перейняті такою турботою. Цілком помітне й інша подібність. Художника захопив вічне питання — про взаємодію первинного, людською природою закладеного, і вторинного, соціально нав’язаного. Тільки результати таких спостережень у Росії й Італії не збігалися

«Казки про Італію», по горьковскому визначенню,- казки про життя. У поточних подіях цієї країни, у її побуті й звичаях, і національному характері народу письменник знайшов ясну перспективу для реалізації своїх ідеалів. Правда, пізніше він сказав про себе: «автор трохи прикрасив італійців», що, однак, не перешкодило виразити важливі для нього подання про сьогодення й майбутнє. Більшість героїв «Казок» свято чтут світлий досвід минулого: «пам’ятати — це однаково, що розуміти». Безвісний старий рибалка, передовий робітник, інший старий — батько двох синів-сміливців — всі вони сприймають колишні здійснення «рудою, що повинні зробити сталлю». І вірять: «Діти будуть Краще нас, і жити їм буде легше». Народні традиції проясняють мрію, а вона дозволяє вірно судити про минулому, непохитно триматися в поточних подіях. Згуртованість, активність позиції надає «молодої демократії» Італії впевненість у спільній роботі й боротьбі за щастя. Такий оптимістичний висновок виникає начебто у зв’язку із суспільними діяннями трудящих (страйками, будівництвом тунелю). Але Горький не був би Горьким, якби він тим і обмежив своє розуміння прогресивної культури. Досить незвичайно визначив він її в листі А. М. Коллонтай (1911), «нові запити життя, відношення до жінки й т. д.».

В «Казках» темні початки перемагає кожна сильна людина — у любові, служінні красі. У цьому змісті мужня й палка Нунча, що завойовує свого улюбленого, або матір, що рятує сина,- не менш значні. Труднощі подолання й радість здійснення як джерело причетності вічно прекрасній природі — тут теж крок до прийдешньої гармонії. Письменник як би обіймає єдиним поглядом яскраву, радісну італійську землю: «море блищить немов шовк», сонце «творить казки» — і бачить єднання з нею людини. Всі разом люди зживають страх, слабість, душу, «стислу темною скорботою», думка, «знівечену протиріччям».

У циклі «По Русі» немає настільки мажорно озвучених картин, переможних настроїв і інтонацій. Тут царює мудрий і тверезий аналіз дійсності. Минаючий пильно спостерігає кожної людини, щоб «заглянути в глибину душі, де живуть незнайомі думки, нечувані слова». Напружений процес пізнання розкриває перед читачем достаток неповторного людського досвіду й суть його осмислення. Зміст кожного оповідання тому розширено в часі й просторі: сповіддю зустрінутих героєм-оповідачем людей, його власними асоціаціями й роздумами. Та й кожна об’єктивна замальовка таїть у собі суб’єктивний акцент. Навіть пейзаж як би виражає вищу мету того, хто ним любується. Минаючий уражений буйною силою: «Ожила вся величезна земля до весняних родів, потягується, високо здіймаючи кошлаті вологі груди, хрумтять її кості…» А закінчується картина вольовим спонуканням: «простягнути б руку, владно покласти неї на гору, на берег і сказати: «Коштуй, поки я не дійду до тебе». Земна міць прекрасна сама по собі. Покликана ж вона передати бажання минаючі знайти свій берег у розливі стихії й труднощі цього пошуку

Виразне слово оповідача підкоряє собі наші емоції. Відразу створюється болісне відчуття: повсюдно принижені справжні достоїнства миру. «Людське життя» нагадує «гарну пісню, кривдно зіпсовану безголосим, глухим співаком. «Безглузда туга» осідає не тільки в маленьких городках, а на берегах вільних річок. Багатьох своїх співрозмовників минаючий знову йменує «невдалими людьми»: вони вдумливі, мають «ємну душу» і одночасно холодно замкнуті, свавільні, цинічні. Усюди марнується, опоганюється споконвічно прекрасне. Але адже такий погляд не просто критичний. Він зобов’язує задуматися про погашеному кимсь світлі, про ніколи, що звучала мелодії. У багатьох оповіданнях, завдяки гострій увазі, на якийсь момент «відновлюється» природна сутність людини, він як би заново оживає, хоча й ненадовго. Мрія про красу виражена відкрите. Тому з особливим емоційним підйомом розказано про сильні натури, людей світлої думки. Удалині від батьківщини Горький прагнув осмислити протиріччя й можливості росіянці життя


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Загрузка...
Зараз ви читаєте: Тематика творів Горького