Майстер і Маргарита характеристика образу Майстра

Майстер — безіменний головний герой роману. У клініці Стравінського після зникнення М. залишається лише його «мертва кличка: «Номер сто вісімнадцятий з першого корпусу». Прізвисько «майстер» дано героєві Маргаритою і аналогічно традиційним іменуванням «метр», «маестро»; воно співвідносить персонажа як з середньовічною літературною традицією, так і з масонським ритуалом. Асоціації з гетевским Фаустом(по аналогії з Воландом-«Мефистофелем» і Маргаритой-«Гретхен») несуттєві. В той же час має значення своеобразное «двой-ничество» М. і Воланда(симетрія букв і «М», автентичність оповідання Воланда і роману М. і т. п.). Героєві надана портретна подібність з Гоголя, їх ріднить також мотив спаленого рукопису. При цьому М. — явно автобіографічний герой; йому 38 років — стільки ж, скільки було самому Булгакову в рік початку роботи над романом і знайомства з Е. С. Шиловской(потім Булгаковой). Мабуть, не випадково та обставина, що герой з’являється уперше саме в 13-ій главі. У клініці Стравінського, пробравшись в палату до Івана Бездомного, він розповідає, що колись, будучи істориком за освітою, працював в одному з московських музеїв, був одружений. Вигравши в лотерею сто тисяч рублів, він кидає службу в музеї, наймає двокімнатну квартиру в арбатском підвальчику і починає писати роман про Понтія Пілата. У цей період М. зустрічає Маргариту. Проте спроби опублікувати роман викликають кампанію цькування з боку літературних критиків, що приводить М. до важкого нервового розладу. «Друг» М. Алоизий Могарыч, бажаючи зайняти його кімнати, пише на нього донос, і М. заарештовують. Вийшовши з в’язниці через декілька тижнів, він усвідомлює себе повним ізгоєм і сам приходить в клініку Стравінського, причому вважає себе невиліковним. Герой заляканий, змучений і морально зломлений, готовий відмовитися від усього минулого життя, у тому числі і від Маргарити. Будучи на її прохання «витягнутий» Воландом з клініки, М. говорить, що йому «нудно» і він хоче «в підвал», виражає надію, що Маргарита «напоумиться» і піде від нього, бо він не бажає губити її життя разом зі своєю власною. Герої повернені в арбатский підвал. Після того, як Азазелло отруює їх, М. і Маргарита приєднуються до свити Воланда. Прощаючись з Іваном Бездомним, М. називає його «учнем» і просить написати за нього продовження роману. Відвідавши місце в горах, де терпить Пілат, М. відпускає свого героя на свободу. Під час останнього польоту М. придбаває вигляд людини XVІІІ ст.(ср. звернення Воланда : «тричі романтичний майстер»). За словами Левія Матвія, М. «не заслужив світла, він заслужив спокій»; тому «вічний притулок», «вічний будинок», дарований героєві, виглядає як амбивалентная «нагорода/покарання»: М. знаходить спокій, забуває про все і сам забутий. Він залишається лише в пам’яті Івана, якому щорічно являється уві сні в ніч весняного повного місяця.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Загрузка...
Зараз ви читаєте: Майстер і Маргарита характеристика образу Майстра